Bougies vervangen ?

peter1953

MF'er
23 dec 2018
94
61
Beste MF vrienden,
Misschien dat jullie mij verder kunnen helpen.Ik rij momenteel een Honda VF 500 c Magna .Volgens het instructieboekje moeten de bougies om de 6400 km vervangen worden.
Maar als ik deze er uit draai, dan zie ik absoluut geen versleten bougies.Ze zien er nog uit als nieuw.Volgens de dealer moet ik ze gewoon vervangen,maar ik heb toch grote twijfels.Hierbij een foto van een bougie die ik er na 6400 km heb uitgedraaid.Voeg bestand toe
 

Bijlagen

  • 20231229_135105.jpg
    20231229_135105.jpg
    73 KB · Weergaven: 0
Ik heb 1 keer gezien dat bij een auto (VW) waarbij na 10.000km/1jaar onderhoud, de bougie na 7500km volledig versleten 😬 waren.
Auto reed alleen klein (koude) stukjes.
Er zal ook wel eens een bougie veel vroeger kapot gaan dan normaal,maar dat zijn uitzonderingen.
En dus geen reden om altijd alles dan maar extreem vroeg te gaan vervangen.
In elk onderhoudsschema staat zelf vermeld dat het aangepast moet worden bij afwijkend gebruik,zoals bij wedstrijdgebruik.

In de jaren 80 en vroeger had zowat elke motorrijder een bougie + sleutel op zak,want die gingen wel eens kapot.
Die waren meestal ook goed bereikbaar.
Maar daarom was ook voorgeschreven om ze veel sneller te vervangen,de kwaliteit was veel minder.
Nu weten de meesten zelfs niet waar een bougie zit,en je zou ook niets aan hebben want meestal kan je er niet bij komen zonder je halve motor te demonteren.
 
Tis wat met die vonkentrekkers…..
Bij mijn Jawa had ik vaak een reserve mee, later werd dat gewoon een dun kartonnetje om hem schoon te maken.
Soms was het even zoeken in de berm langs de weg naar zwerfafval wat ik er voor kon gebruiken.

Zo ook hier. Zwaar leven. :Y :+

(Maar wel een bougiesleutel mee, anders kon je duwen, dus altijd met vijf minuten weer door :t )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan