Bougies vervangen ?

peter1953

MF'er
23 dec 2018
94
61
Beste MF vrienden,
Misschien dat jullie mij verder kunnen helpen.Ik rij momenteel een Honda VF 500 c Magna .Volgens het instructieboekje moeten de bougies om de 6400 km vervangen worden.
Maar als ik deze er uit draai, dan zie ik absoluut geen versleten bougies.Ze zien er nog uit als nieuw.Volgens de dealer moet ik ze gewoon vervangen,maar ik heb toch grote twijfels.Hierbij een foto van een bougie die ik er na 6400 km heb uitgedraaid.Voeg bestand toe
 

Bijlagen

  • 20231229_135105.jpg
    20231229_135105.jpg
    73 KB · Weergaven: 0
Ik vind het ook wel heel snel.
Een moderne bougie gaat gemakkelijk 20.000km mee.
Dat is dus niet zo. Ik heb het zelf meegemaakt dat een motor knap beroerd begon te lopen na 9k km. Nieuwe bougies was de oplossing. Voor ts: vervang ze gewoon. Ze gaan het op een gegeven moment gewoon minder lekker doen en dan moet je het halsoverkop vervangen na veel moeite in de diagnose
 
Ik vind het ook wel heel snel.
Een moderne bougie gaat gemakkelijk 20.000km mee.
Hangt dat niet van de motor af?
Bij mijn motoren is het voorgeschreven bij 35k.
Als je een oudere hebt dan gelden weer andere toleranties.
Uiteraard zijn er ook weer verschillende soorten bougies.
 
Hangt dat niet van de motor af?
Bij mijn motoren is het voorgeschreven bij 35k.
In jou geval zullen dat irridium bougies zijn.
Voor de rest zie ik het zoals Janbros zegt,in die tijd was de kwaliteit niet zoals nu.
Bij mijn motoren van de laatste 10 jaar is 20.000km voorgeschreven met normale bougies.
Als ik die er uit haal en opmeet is er niets van slijtage merkbaar.
Dat was vroeger wel anders,dan zag je duidelijk dat de elektrode een deel weggebrand was en dat de afstand groter geworden was.
 
Hoe vaak vervang je de bougies van je auto?

Gewoon bij elke beurt bougies ff bekijken. Eventueel reinigen en pootje op maat buigen. Zie je vorm van slijtage of loopt de motor minder mooi, dan vervangen.
 
In jou geval zullen dat irridium bougies zijn.
Voor de rest zie ik het zoals Janbros zegt,in die tijd was de kwaliteit niet zoals nu.
Bij mijn motoren van de laatste 10 jaar is 20.000km voorgeschreven met normale bougies.
Als ik die er uit haal en opmeet is er niets van slijtage merkbaar.
Dat was vroeger wel anders,dan zag je duidelijk dat de elektrode een deel weggebrand was en dat de afstand groter geworden was.
Niet helemaal waar. Er is een groot verschil in kwaliteit tussen de oud originele Isolator M14-260 gemaakt door AKA Electric en de moderne Isolator M14-260 gemaakt door Beru.

Die van Beru gaan geen 300km mee in zowel een stino brommer als motorfiets.

Plus dat de TS-150 al een bougie interval had van 20.000.
 
Hoe vaak vervang je de bougies van je auto?

Gewoon bij elke beurt bougies ff bekijken. Eventueel reinigen en pootje op maat buigen. Zie je vorm van slijtage of loopt de motor minder mooi, dan vervangen.
Ik denk dat bij veel moderne motoren je niet even de bougies eruit haalt om te bekijken.
Bij de ZX-10R was dat al een probleemp om er bij te komen .
Zelfs de garage ging er op kapot. :')
 
Ik denk dat bij veel moderne motoren je niet even de bougies eruit haalt om te bekijken.
Bij de ZX-10R was dat al een probleemp om er bij te komen .
Zelfs de garage ging er op kapot. :')
Ja ik weet hoe lastig dit kan zijn. Dus waarom zou je dat dan elke 6000 km willen doen? Dat doe je bij je auto toch ook niet.

En ja, dat laten mensen. dan vaak doen. Denken ze. Daar worden een hoop pootjes mee gelicht. Hoe dat in de motorbranche gaat weet ik niet.
 
En ja, dat laten mensen. dan vaak doen. Denken ze. Daar worden een hoop pootjes mee gelicht. Hoe dat in de motorbranche gaat weet ik niet.
Ik keek wel eens in de werkplaats toen ze net mijn oude oliefilter weer wilden monteren.
Toen gaven ze toe dat die niet op voorraad was en ik er toch toch niets van zou merken.
Kreeg vervolgens een potente leenmotor om een oliefilter elders te halen.
Leuk extra rondje gemaakt. :+
 
Ja ik weet hoe lastig dit kan zijn. Dus waarom zou je dat dan elke 6000 km willen doen? Dat doe je bij je auto toch ook niet.
Een veel dommere opmerking kan je in dit topic bijna niet maken.
En ja, dat laten mensen. dan vaak doen. Denken ze. Daar worden een hoop pootjes mee gelicht. Hoe dat in de motorbranche gaat weet ik niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan