cbr 600 f3 rare geluiden vanuit de motor

bengrootde93

Die hard MF'er
18 nov 2013
462
38
leeuwarden
Hallo
niet al te lang geleden heb ik een motor gekocht
en later kwam ik erachter dat deze nogal vreemde geluiden maakte bij de aandrijving
ik heb er even een video van gemaakt:
ik heb ook wat gegoogled en nou kan t zijn het de "cam chain tensioner" is oftewel CCT
nou heb ik geen idee wat dit is, en of dit probleem is.
zou dit het probleem zijn? zoja hoe erg is het dan dat ik er al aardig wat kilometers mee heb gemaakt? en hoe los ik dit op.
alvast bedankt voor jullie mening.

gr Ben
 
Hallo
niet al te lang geleden heb ik een motor gekocht
en later kwam ik erachter dat deze nogal vreemde geluiden maakte bij de aandrijving
ik heb er even een video van gemaakt:
ik heb ook wat gegoogled en nou kan t zijn het de "cam chain tensioner" is oftewel CCT
nou heb ik geen idee wat dit is, en of dit probleem is.
zou dit het probleem zijn? zoja hoe erg is het dan dat ik er al aardig wat kilometers mee heb gemaakt? en hoe los ik dit op.
alvast bedankt voor jullie mening.

gr Ben


lijkt inderdaad op de nokkenaskettingspanner.
Als je deze vervangt bekijk dan ook de ketting en spanbladen.
 
Ah, filmpje geluisterd. Nog even goed gekeken of je niet toevallig mijn motor gestolen hebt. Want het geluid is exact hetzelfde. :)

Dit is dus de nokkenaskettingspanner die de nokkenasketting niet genoeg spant, waardoor de ketting aan de binnenkant tegen het blok aan loopt.

Als het goed is wordt het minder als het blok warm is.

Eigenlijk zou je er niet mee door moeten rijden, het kan tot ongelukken rijden (nokkenas die een tandje verspringt, waardoor de kleppen tegen de zuigers aan slaan). Maar ik heb er ook nog zeker 1000 kilometer mee doorgereden. Nu staat de motor in de werkplaats om de NAKS te vervangen (winterstop ;).
 
Laatst bewerkt:
De NAKS kost iets van 50 euro (inclusief pakking, koop die er wel meteen bij). Kun je best zelf vervangen als je een beetje ervaring met sleutelen hebt.

Maar als je de spanbladen en de ketting ook wil testen, dan is het beter als je wat meer ervaren met sleutelen hebt.
 
bedankt! dan weet ik dat even.
en vroembert heb je goed opgemerkt, maar daar heb ik een hele handige vader voor haha
retepv ook bedankt voor info.
en spijtig dat ie gejat is, in januari is mijn suzuki bandit... gejat, aangifte gedaan maar ook nooit meer wat van gehoord, dus ik weet hoe je je voelt\
ik ga een cct(NAKS) bestellen en me vader dit laten lezen haha! bedankt!
 
Makkelijk een handige vader, had ik niet, dus ik heb het zelf maar geleerd. :+

Als je vader verstandig is, drukt hij jouw het gereedschap in je handen en zet je aan het werk. Kan hij mooi met z'n handen in z'n zakken aanwijzingen geven. Leer je best snel van.
 
De NAKS kost iets van 50 euro (inclusief pakking, koop die er wel meteen bij). Kun je best zelf vervangen als je een beetje ervaring met sleutelen hebt.

Maar als je de spanbladen en de ketting ook wil testen, dan is het beter als je wat meer ervaren met sleutelen hebt.

Een originele NAKS kost wel zo'n beetje het dubbele hoor..
Misschien bedoel je de APE handmatige?
Die heb ik er nu in, want ik had de NAKS vervangen door een originele en na 1500 km was het geluid vrolijk terug. En nee, de nokkenasketting was niet versleten.

Ik zou een handmatige erin zetten, maar je moet wel weten wat je doet. Vooral niet te strak zetten!
 
we hebben de naks er even uitgehaald, en nou bleek dat deze gewoon nog goed is,
we hebben deze dus nu weer teruggedaan, en nu is het gerramel opeens ook minder,
wat nu opvalt is dat zodra de motor warm wordt, hij nauwelijks rammeld.
en dat het eigenlijk alleen tussen de 1000 en 3000 toeren te horen is, ook valt het gerammel wel eens weg, in de zin van dat ie even rammelt voor 5 seconden en dan er weer ophoudt en later weer eventjes rammelt.
 
De motor hoort op 1500 rpm stationair te lopen. Dus 1000rpm is een beetje laag. Je bedoelt gewoon dat het rammelt in het onderste toerengebied.

Aan de NAKS kun je niet zomaar zien of hij goed is. Als de veer een beetje slap geworden is, dan kan het prima lijken of het goed is, maar spant hij toch de NAK niet genoeg.

Alle symptomen die jij beschrijft behoren bij een slechte nokkenaskettingspanner. Vervang die eerst maar.

Als het gerammel dan nog niet weg is, dan zul je de spanbladen en de ketting moeten gaan controleren. Maar daar moet het blok voor open, dus dat wil je alleen als het echt niet anders kan.

En de NAKS kost origineel 71,33 euro: Honda - CBR600F3 - 1998 - CAM CHAIN/TENSIONER - Parts
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan