Kleppendekselpakking HD XL53C Sportster Custom vervangen?

Django

MF'er
29 mei 2012
158
0
Hoi,

Ik heb een vraag waar ik hoop dat jullie/iemand antwoord op kan en wil geven:
Ik heb een XL53C Sportster Custom bouwjaar 2001 met een licht lekkende kleppendekselpakking bij de voorste cilinder.
Bij de HD dealer kost het naar schatting zo'n 300,- euro om (direct beide) kleppendekselpakkingen te vervangen.
Is het vervangen van de pakking puur een kwestie van het loshalen van de kleppendeksel, de oude pakking verwijderen, nieuwe erin, en kleppendeksel er weer op?
Of komt hier meer bij kijken, zoals afstellen of het vervangen van andere onderdelen?
Dit is mijn eerste motor en ik heb 0,0 sleutelervaring met motoren, maar ben redelijk handig.
Als ik zo eens kijk hoef ik alleen de bobbine los te halen en heb ik dan direct al genoeg ruimte om erbij te komen?

Alvast bedankt voor hopelijke reacties!
 
Als ik zo even Google is het een gewone kurk pakking, waar siliconen vervangers voor te koop zijn. Ik zie prijzen van rond de 15 euro.
En ik zou het lekker zelf doen. Deksel er af, schoonmaken, pakking plaatsen, 270 euro aan leuke dingen uitgeven.
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Zo zie ik het inderdaad ook voor me.
Maar volgens een bekende komt er echter ook afstellen bij kijken?
Dat is ook de enige manier waarop ik zou kunnen begrijpen dat het bij de HD garage 300,- zou gaan kosten..
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik heb een vraag waar ik hoop dat jullie/iemand antwoord op kan en wil geven:
Ik heb een XL53C Sportster Custom bouwjaar 2001 met een licht lekkende kleppendekselpakking bij de voorste cilinder.
Bij de HD dealer kost het naar schatting zo'n 300,- euro om (direct beide) kleppendekselpakkingen te vervangen.
Is het vervangen van de pakking puur een kwestie van het loshalen van de kleppendeksel, de oude pakking verwijderen, nieuwe erin, en kleppendeksel er weer op?
Of komt hier meer bij kijken, zoals afstellen of het vervangen van andere onderdelen?
Dit is mijn eerste motor en ik heb 0,0 sleutelervaring met motoren, maar ben redelijk handig.
Als ik zo eens kijk hoef ik alleen de bobbine los te halen en heb ik dan direct al genoeg ruimte om erbij te komen?

Alvast bedankt voor hopelijke reacties!

Hangt er vanaf welke pakking het is, het kleppendeksel of eigenlijk tuimelaarhuis bij een sportster bestaat uit drie delen.
De bovenste twee pakkingen zijn makkelijk te vervangen, ook voor de beginnend sleutelaar.
De onderste pakkingen vereisen iets meer werk, maar met een manual ook voor een beginnend sleutelaar wel te doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
300 euro is een reguliere prijs voor vervangen van twee maal 'top-end'.
Ik kan me voorstellen dat een dealer beide pakt, hoewel het misschien niet per se direct moet. Dat is dan meer preventief.
Ook zal een dealer of motorzaak gelijk ale top-end pakingen vervangen, en niet enkel ' een likje siliconenpaking' op de plek van het lekje doen :)

Als je zelf aan de slag gaat, kun je die afweging best maken. Volgens mij zijn deze pakingen ook allemaal los te koop. Hele top end set kost 70-100 euro.
Pakkingen ik kleppendeksel zijn allemaal van rubber trouwens.

Je kunt er zo bij. Ev wat aan de kant ( zoals die bobine). Soms wat lastig om bij alle vier de inbusjes ( inchmaat!) te komen. Haal iig de tank er af. Zoek een wphb voor de aanhaalmomenten ( zijn laag).

Er zit verder geen kracht onder, is enkel afsluiting van de tuimelaars. Stof buiten, oliespetters binnen.

En er is NIKS aan af te stellen. Dat is de hd techniek van de vijftiger jaren ;)
 
Dat "volgende week" is iets verlaat, ben er nu eindelijk aan toegekomen.

Ik heb het geheel gedemonteerd, maar had (onervaren als ik ben met sleutelen aan motoren) niet verwacht dat ik ook de tuimelaars en de uiteinden van de stoterstangen bloot zou leggen.
De "deksel met de tuimelaars" heb ik ook gedemonteerd omdat juist de pakking hiervan lekte.
Nu is mijn vraag: kan ik deze "deksel met de tuimelaars" gewoon zo terugplaatsen,
bovenop de uiteinden van de stoterstangen, zonder dat er iets afgesteld hoeft te worden?
En zo ja, deze deksel is bevestigd met 2x een imbusbout aan de linkerzijde,
en 3x een kleinere bout en 4 keer een grotere bout.
De bovenste deksel wordt uiteraard bevestigd met 4x een imbusbout.
Ik neem aan dat bij het vastzetten van al deze bouten rekening moet worden gehouden met bepaalde momenten?
Waar zou ik deze momenten kunnen terugvinden?

B.v.d. voor hopelijke reacties!
 
Dat "volgende week" is iets verlaat, ben er nu eindelijk aan toegekomen.

Ik heb het geheel gedemonteerd, maar had (onervaren als ik ben met sleutelen aan motoren) niet verwacht dat ik ook de tuimelaars en de uiteinden van de stoterstangen bloot zou leggen.
De "deksel met de tuimelaars" heb ik ook gedemonteerd omdat juist de pakking hiervan lekte.
Nu is mijn vraag: kan ik deze "deksel met de tuimelaars" gewoon zo terugplaatsen,
bovenop de uiteinden van de stoterstangen, zonder dat er iets afgesteld hoeft te worden?
En zo ja, deze deksel is bevestigd met 2x een imbusbout aan de linkerzijde,
en 3x een kleinere bout en 4 keer een grotere bout.
De bovenste deksel wordt uiteraard bevestigd met 4x een imbusbout.
Ik neem aan dat bij het vastzetten van al deze bouten rekening moet worden gehouden met bepaalde momenten?
Waar zou ik deze momenten kunnen terugvinden?

B.v.d. voor hopelijke reacties!
Zie ook pm: wphb :Y
 
Gisteren eindelijk de boel af kunnen maken en gelijk een stuk gereden.
Met "wat" hulp is alles dus gelukt.
De brommert is weer helemaal in orde nu, thanks!
 
Terug
Bovenaan Onderaan