xs650 zonder accu

Frits!

MF veteraan
15 mei 2005
1.366
0
Den Haag
Eén goedemiddag!

Heb een half jaar geleden een XS650 gekocht uit 1979. Deze ben ik aan het ombouwen. Aangezien het oog ook wat wil, wil ik graag zonder accu rijden. Dus kicken. Op internet kun je 1001 verschillende schema's vinden, maar of deze juist zijn durf ik in de praktijk niet te testen.

Wat zit er nu op?
Alles elektra is zoals uit 1979, behalve dat er een Boyer Bransden op zit.

- Kan iemand van jullie advies geven over wat nu wel en niet de mogelijkheden zijn?
- Welke PMA moet ik aanschaffen? Moet dit uberhaupt wel?
- Kan ik de accu vervangen voor een condensator? welke voorzorgsmaatregelen moet ik treffen?
- Hoe zit het met de gelijkrichter/spanningsregelaar? Kan ik iedere willekeurige gebruiken? Of moet zit een speciale weer zijn?
- Er schijnen ook spanningsregelaar/gelijkrichter/condensator in één te zijn. is dit iets?
- Welke combinaties zijn nou mogelijk en welke niet?


Op diverse fora zijn mensen stellig overtuigd van hun eigen gelijk dat bepaalde opstellingen niet werken... terwijl de fiets blijkbaar prima blijkt te lopen.

nee met die opstelling kan hij niet lopen. kan niet!
- maar hij loopt toch?!
ja dat zie ik, maar dat kan niet. nee hoor, kan zo niet.

Hoop vragen dus. en irritatie.

Dit heb ik nu liggen:

full


- Link naar project-

Had een bestelling geplaatst bij Heiden, namelijk HT0002; De beste man belde mij op om te vertellen dat een boyer altijd met accu moet. Condensator zou niet werken, tenzij ik heel hard kon trappen... maar dan nog.
- Moet ik de boyer er weer uithalen, deze vervolgens over de schutting gooien en het oude zaakje terugbouwen??
 
Laatst bewerkt:
Eén goedemiddag!

Heb een half jaar geleden een XS650 gekocht uit 1979. Deze ben ik aan het ombouwen. Aangezien het oog ook wat wil, wil ik graag zonder accu rijden. Dus kicken. Op internet kun je 1001 verschillende schema's vinden, maar of deze juist zijn durf ik in de praktijk niet te testen.

Wat zit er nu op?
Alles elektra is zoals uit 1979, behalve dat er een Boyer Bransden op zit.

- Kan iemand van jullie advies geven over wat nu wel en niet de mogelijkheden zijn?
- Welke PMA moet ik aanschaffen? Moet dit uberhaupt wel?
- Kan ik de accu vervangen voor een condensator? welke voorzorgsmaatregelen moet ik treffen?
- Hoe zit het met de gelijkrichter/spanningsregelaar? Kan ik iedere willekeurige gebruiken? Of moet zit een speciale weer zijn?
- Er schijnen ook spanningsregelaar/gelijkrichter/condensator in één te zijn. is dit iets?
- Welke combinaties zijn nou mogelijk en welke niet?


Op diverse fora zijn mensen stellig overtuigd van hun eigen gelijk dat bepaalde opstellingen niet werken... terwijl de fiets blijkbaar prima blijkt te lopen.

nee met die opstelling kan hij niet lopen. kan niet!
- maar hij loopt toch?!
ja dat zie ik, maar dat kan niet. nee hoor, kan zo niet.

Hoop vragen dus. en irritatie.

Dit heb ik nu liggen:

[afbeelding]

- Link naar project-

Had een bestelling geplaatst bij Heiden, namelijk HT0002; De beste man belde mij op om te vertellen dat een boyer altijd met accu moet. Condensator zou niet werken, tenzij ik heel hard kon trappen... maar dan nog.
- Moet ik de boyer er weer uithalen, deze vervolgens over de schutting gooien en het oude zaakje terugbouwen??
Er zijn ombouw kits (PMA) naar een dynamo met permanente magneten die zou je naar mijn weten met een condensator in plaats van een accu kunnen gebruiken.
Gooi die boyer wel even bij mij over de schutting :+
 
Laatst bewerkt:
Er zit toch een ontstekingset bij de kit? Dan heb je de Boyer toch helemaal niet meer nodig?
Zelf heb ik geen ervaring met Boyer zonder accu. Heb altijd een accu gehad, ookal was het een kleine toen in zonder startmotor reed.
Heb nog wel een startmotorplug voor je in de aanbieding als je toch zonder gaat kicken kan je hem er net zo goed onderuit halen.
 
Een Boyer is kritisch op zijn minimale spanning. Je zult alleen voor de ontstekingsbron al een (kleine) accu moeten hebben.
Als je teruggaat naar puntjes is een flinke condensator al voldoende.
 
Hallo,

Ik ben ook bezig een '79 Special op te knappen en om te bouwen.
Ook ik wil zonder accu rijden.
Na de nodige online research gedaan te hebben op XS650.com en XS650.nl en nog enkele andere sites blijkt dat:
- Een Boyer ontsteking een accu nodig heeft (ik geloof minimaal 6V)
- Een Pamco ontsteking geen accu hoeft en ook met een condensator werkt;
- Een Pamco blijft gebruik maken vd aanwezige mechanische vervroeger;
- Hugh's Handbuilt de beste PMA's heeft (Permanent Magnet Alternator ofwel dynamo met permanente magneten);
- Er handige en overzichtelijke schema's zijn die eenvoudig zijn aan te sluiten;

Ik heb dus gekozen voor de Pamco en de HHB PMA...besteld in USA en ontvangen.
Zowel Pamco Pete als Hugh zijn betrouwbaar en geven goede service.
Ze zitten nog niet in het blok want dat gaat eerst helemaal uit elkaar.
Als je mij een PM stuurt krijg je een schema zonder accu met condensator van me.

Yamaha XS650 Ignition System

Hugh's HandBuilt: XS650 Permanent Magnet Alternator Conversion

En dan je overige vragen:
- Kan ik de accu vervangen voor een condensator? JA welke voorzorgsmaatregelen moet ik treffen? Zorg ervoor dat de condensator voldoende zwaar is (hoe zwaar precies weet ik niet uit mijn hoofd).
- Hoe zit het met de gelijkrichter/spanningsregelaar? Kan ik iedere willekeurige gebruiken? Of moet zit een speciale weer zijn? Wordt geleverd bij de PMA van HHB
- Er schijnen ook spanningsregelaar/gelijkrichter/condensator in één te zijn. is dit iets? Nooit van gehoord.
- Welke combinaties zijn nou mogelijk en welke niet? Om zonder accu te kunnen rijden heb je een PMA nodig die voldoende stroom opwekt om je ontsteking in 1 kick aan te kunnen sturen. Om die stroom tijdelijk op te slaan is die condensator nodig in plaats vd accu dus. De originele dynamo vd XS is een dynamo ZONDER permanente magneten. Deze heeft dus stroom (accu) nodig om te werken. hetzelfde geldt voor de Boyer.

Marc
 
Laatst bewerkt:
Marc, en de rest zeer bedankt voor de reacties. Lijkt mij dat ik de boyer beter kan verwijderen en ook een pamco ontsteking kan kopen.

Is de stator rotor van hughs beter dan die je koopt bij Heiden? Weet iemand het verschil?
 
Ja die heb ik. Die van een tz250 ois geloof ik gelijk. Is wel op het net te vinden. Je moet alleen een adapterplaat maken. Verder past het zo. Elco van 25V is voldoende. Komt na de spanningsregelaar. Die geeft een dikke 14V. Je kan een eenvoudige spanningsregelaar gebruiken. Die van XS werkt helaas niet.
 
Zag dat je naast de elektronica ook een verandering hebt aangebracht in de diameter wielen bij de XS650, 17 inch. Het frame met blok liggen erg laag. Geen problemen met de grondspeling bij een beetje sportief rijden? Bedoel dus, kan je de banden tot op de grens rijden?
Een accu van Ultra batt is erg klein en daarmee een goede optie om in te bouwen. Alleen kicken......
 
Terug
Bovenaan Onderaan