Falende accu

Sebasnap

Rookie
23 nov 2011
12
0
Hoi, ik heb sinds kort steeds meer problemen met mijn accu.

Na 2 maanden stilstaan, wilde hij niet meer starten deze winter. Opzich nog wel logisch, dus aan de oplader en opgeladen. Hierna hielt hij het ongeveer 3-4 weken uit, waarin ik maar 2-3 keer een kort ritje had gemaakt. Weer opgeladen, 2-3 weken later met 2-3 ritjes, weer leeg. Hierna, weer opgeladen en toen was hij na 1 kort ritje, na 1,5 week alweer leeg.

Dus, ik heb de spanning proberen te meten zodra contact aan ging. 12,2V toen cotnact uitstond (startte ook niet). Bij aanzetten van contact, kelderde stroom langzaam terug naar 6 a 7 volt. Bij het aanzetten van knipperlichten knipper de voltage mee tussen 3 volt en weer terug naar die 6 a 7.

Mijn idee is dat de accu dood aan het gaan is / dood is.

Kan dit kloppen of heb ik ergens kortsluiting?!

(Accu laad nog wel op, na een keer aanduwen toen hij niet meer werkte, uur gereden, toen had de accu weer spanning om aantal dagen later weer te kunnen starten)

Alvast bedankt voor reacties!
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
En wat is de laadspanning als de motor loopt?
Want het hoeft niet per definitie je accu te zijn. Als deze niet bij geladen wordt tydens het ryden dan geeft hij het ook op.
 
Ik heb er vorige week zoiets http://www.noodverlichting-shop.nl/accessoires/accupakket-noodverlichting-a-986.html in (laten) gezet (accu voor noodverlichting). 10 euro bij de plaatselijke elektroboer.
Waarschijnlijk wel een inkoop/matsprijs *D
Het is voor mij wel als experiment bedoelt. Na 2 ritten geen problemen _O-

die accu's zijn niet bedoeld voor zware piekbelasting zoals het elektrisch starten van de motor. Kan goed zijn dat je er een tijdje normaal mee kunt starten maar je hebt bijna de garantie dat ie voortijdig stuk zal gaan.... Dit heeft o.a. te maken met de constructie en hulpmaterialen waarmee de loodplaten gemaakt zijn. Startvermogen is uiteindelijk een beetje een compromis tussen grootte van de accu en de capaciteit. Bij zo'n noodverlichting accuutje hebben ze een zo groot mogelijke capaciteit in een zo klein mogelijke accu gestopt; gevolg = niet goed bestand tegen hoge ontlaadstroom. De plaatjes zijn wat dunner en trekken makkelijker krom.

ik weet niet hoe het met de trillingsbestendigheid zit, maar daar is voor motorfietsaccus natuurlijk ook nog een hoop over te doen!
 
En wat is de laadspanning als de motor loopt?
Want het hoeft niet per definitie je accu te zijn. Als deze niet bij geladen wordt tydens het ryden dan geeft hij het ook op.
Als de spanning onder lichte belasting (knipperlichten) zakt naar 3-6V, dan is de accu zeker kapot.
De vraag is dan nog of het laadcircuit volledig werkt.


Tijdens en rijden zijn trouwens met ij ipv y. ;)
 
En wat is de laadspanning als de motor loopt?
Want het hoeft niet per definitie je accu te zijn. Als deze niet bij geladen wordt tydens het ryden dan geeft hij het ook op.

Wel als TS dit schrijft: (Accu laad nog wel op, na een keer aanduwen toen hij niet meer werkte, uur gereden, toen had de accu weer spanning om aantal dagen later weer te kunnen starten)
 
die accu's zijn niet bedoeld voor zware piekbelasting zoals het elektrisch starten van de motor. Kan goed zijn dat je er een tijdje normaal mee kunt starten maar je hebt bijna de garantie dat ie voortijdig stuk zal gaan.... Dit heeft o.a. te maken met de constructie en hulpmaterialen waarmee de loodplaten gemaakt zijn. Startvermogen is uiteindelijk een beetje een compromis tussen grootte van de accu en de capaciteit. Bij zo'n noodverlichting accuutje hebben ze een zo groot mogelijke capaciteit in een zo klein mogelijke accu gestopt; gevolg = niet goed bestand tegen hoge ontlaadstroom. De plaatjes zijn wat dunner en trekken makkelijker krom.

ik weet niet hoe het met de trillingsbestendigheid zit, maar daar is voor motorfietsaccus natuurlijk ook nog een hoop over te doen!

Over de theorie ben ik het zeer zeker met je eens. En voor het geld kan het niet echt degelijk zijn.
Mijn eerste hoofdbreker was al dat het een accu van 7Ah van de plank was. Orgineel is 8 en de laatste die overleden is was 9Ah.
Ook de aansluiting is anders, er moeten van die schuifcontacten op. Het ziet er beundehaas uit, maar het is wel een leuk experimentje. We zien wel.
 
het zou inderdaad wel gaaf zijn als je er gewoon 1 of 2 seizoenen mee kunt doen. Voor de prijs is het dan een waardig alternatief :)


Het is zowizo al een waardig verhaal voor bij het kampvuurtje op de 1 of andere camping in het buitenland.

Ik had mijn pasgeleden tomtom laaddock rechtstreeks aangesloten op de accu. Hierna gaf de voorvorkkeerring het op, en na de reparatie 5 weken niet meer gereden en dzzzzz,dzz.d
Jaa ligt het nu aan de accu of komt het door het laaddock. Ik zou 2 weken later naar Leipzig gaan voor een lang weekeind en er moest toch een andere achterband op (zat een spijkertje in), en zeg bij Motorport meet die handel even door. Ik vertrouw de accu niet helemaal, is al weer 4 jaar oud.
Nee, met meten kon je niet zien hoe de werkelijke staat van de accu was. Wat ze wel konden meten was een lekstroom van 2mA zonder dock, met dock 7mA.
Nuja denk gok het er maar op voor de vakantie, ik had geen startproblemen meer gehad. De monteur wist ook niet zeker of moderne motoren aan te drukken waren. Hij keek alleen een beetje wazig van zet er nu maar gewoon een nieuwe accu in, ofzoiets.

In elk geval, de dames konden in Leipzig elke morgen drukken, en dat vonden ze nog leuk werk ook :Y

Gisteren ook nog even gehuild, de rits van mij favoriete jas gaf het op (ik ga binnenkort echt failliet als het zo door gaat) :+
 
Jou melding is nogal slordig Sebasnap,
Daarom: ga er maar vanuit dat de gewone accu tussen de 12,6 en 12,8 Volt, in ruste, vol is. Het voltage bij draaiende motor zal tussen de 13,8 en 14,2 zijn en begrenst tot de laatste. Een accu met een voltage tussen de 12 en 12,2 Volt is een lege accu. Lege accu's gaan snel ter ziele.

Wanneer je berekenend doorrijdt met problemen en de motor eventueel dan thuis constant aan de lader zet, zal de accu opgeven bij koude en dan sta je 's avonds of 's nachts toch ergens onverwachts met pech langs de kant van de weg.

Als de accu nog niet zo heel oud is en je wilt wat sulfiet van de platen hebben, nadat je de accu hebt verwaarloosd, dan kan je nog proberen om de accu een paar maal grotendeels te ontladen. Steeds goed krachtig weer opladen en kijken of het geholpen heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan