Zx6r 04 trilt heel erg

StefanZXR400

Rookie
17 jul 2013
21
0
Lisse
Beste rijders,
Tijdje geleden een kawa Zx6r 2004 gekocht. Sinds aankoop merk ik dat hij erg trilt. Bij het rijden op binnenwegen heb ik weinig tot geen last van. Het Het is boven de 6000 touren duidelijk aanwezig . Hoe meer touren ik maak, hoe erger het word. Op de snelweg 120 rijden is simpelweg geen pretje.

Als ik mijn koppeling inknijp, is het per direct weg.

Hebben jullie suggesties waar ik naar moet kijken?
 
Laatst bewerkt:
Kees, dit verklaart maar weer dat er ik een amateur ben. De werking van de stuurgewichten is me nu helemaal duidelijk. Helaas heb ik de originele niet. Dan zal ik opzoek moeten gaan naar de originele gewichten! Alleen, waar ga ik originele stuurgewichten vinden?Nee, hij is niet begrensd.

'amateur' heb ik niet genoemd :P. Mijn boodschap is eigenlijk dat de originele stuurgewichten wel iets kunnen brengen. Zonder dat je het geprobeerd hebt, kun je dit niet uitsluiten. Aangezien jij is de fase van 'storingzoeken' terecht bent gekomen, is dit het proberen waard. Ik zeg niet dat dit het probleem oplost, maar het zou iets kunnen brengen.

De vraag is of jouw Kawasaki buitengewoon veel trilt (en of dat dan erg (lees: schadelijk) is), of dat jouw waarneming juist is. Ik bedoel: wat jij 'heel erg trillen' noemt, noemt de andere misschien 'een beetje trillen'. Misschien dat een monteur van een motorzaak even een proefritje kan maken om hier duidelijkheid in te krijgen.

Qua onderdelen: misschien kun je op de site van Boonstra iets vinden? En anders: probeer uit te vinden wat de originele stuurgewichten (ongeveer) wegen, weeg de huidige stuurgewichten en kijk of dit enigszins bij elkaar ligt. Wanneer dit zo is, gaan de originele niet veel brengen ben ik bang. Het gaat immers om de grootte van de massa.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Ik noemde mezelf een amateur ;).

Heb op marktplaats een setje gevonden. Zo snel mogelijk ophalen!
Ik weet vrijwel zeker dat de trilling te erg is, krijg al heel snel slappe handen.
17 juni heb ik een afspraak bij de motorzaak. Deze zullen de storing gaan zoeken als ik hem niet heb kunnen vinden. Ben toch bang dat het in het blok zit. De stuurgewichten zijn uiteraard het proberen waard!
 
Laatst bewerkt:
Vanavond stuurgewichten opgehaald die op mijn motor horen te zitten. Echter heb ik nog steeds last van de trillingen. Wel zijn de originele gewichten veel zwaarder dan de aftermarket alu rommel.
Zal het dan toch met het blok te maken hebben?
 
Laatst bewerkt:
Vanavond stuurgewichten opgehaald die op mijn motor horen te zitten. Echter heb ik nog steeds last van de trillingen. Wel zijn de originele gewichten veel zwaarder dan de aftermarket alu rommel.
Zal het dan toch met het blok te maken hebben?

Als het toerental gerelateerd is (en niet snelheid-gerelateerd), is de kans heel groot dat de oorzaak in het blok zit. Rest nu natuurlijk de vraag of het buitensporig is of niet.... Ik zou naar een goed aangeschreven motorzaak gaan (liefst een Kawa-dealer), en hun laten proefrijden.

Is het wel iets minder met de originele stuurgewichten?

Succes!
 
zomaar een idee, trek je koppeling uit zijn huisje, ook de korf eruit.

bij mij is dit namelijk de oorzaak:
full

full

de veertjes die je ziet zitten hebben meer ruimte dan dat ze groot zijn

ik heb ook trillingen die toeren afhankelijk zijn, alleen is het bij mij tussen 2500 en 4000. gelukkig zit ik het meest erboven (bijna 50% snelweg voor mij dagelijks) dus ach.
dealer zegt dat ik het wel kan vervangen maar dat het weer zo zal worden maar het verder geen kwaad kan. ook heb ik al eens gezien dat iemand de veertjes zelf vervangen had, de boel uit elkaar halen dus.
nu heb ik een 900cc 3 pitter dus niet te vergelijken met jouw motor maar aangezien de symptomen overeen komen dacht ik ik gooi hem hier even in het topic, wie weet heb je er iets aan :)
 
Als het toerental gerelateerd is (en niet snelheid-gerelateerd), is de kans heel groot dat de oorzaak in het blok zit. Rest nu natuurlijk de vraag of het buitensporig is of niet.... Ik zou naar een goed aangeschreven motorzaak gaan (liefst een Kawa-dealer), en hun laten proefrijden.

Is het wel iets minder met de originele stuurgewichten?

Succes!

Ik denk wel dat het wat minder is geworden. Ik reed ook nog even zonder stuurgewichten, wat een ramp!

De motorzaak waar ik heenga, staat goed beschreven. Ik heb er vertrouwen in dat hun het probleem kunnen constateren.

Me koppeling uit elkaar halen laat ik liever aan hun over.
 
Ik denk wel dat het wat minder is geworden. Ik reed ook nog even zonder stuurgewichten, wat een ramp!

De motorzaak waar ik heenga, staat goed beschreven. Ik heb er vertrouwen in dat hun het probleem kunnen constateren.

Me koppeling uit elkaar halen laat ik liever aan hun over.

Oke, lijkt me een pragmatische oplossing. Wel 'leuk' natuurlijk dat je hebt kunnen ondervinden wat je motor doet zonder stuurgewichten.

Het kan trouwens ook exemplarisch zijn. Had hiervoor een luchtgekoelde Bandit 650 en die trilde boven de 7000 [rpm] (140 [km/u] in 6) ook flink. Zo erg, dat het niet echt goed voelde om 140 of harder te rijden (uit oogpunt van techniek, ik ben zuinig op mijn motor). Andere Bandit 650's hadden nergens last van. Tja...
 
Ik denk wel dat het wat minder is geworden. Ik reed ook nog even zonder stuurgewichten, wat een ramp!

De motorzaak waar ik heenga, staat goed beschreven. Ik heb er vertrouwen in dat hun het probleem kunnen constateren.

Me koppeling uit elkaar halen laat ik liever aan hun over.


wijs besluit.

niet om [anderen] af te zeiken, maar vanachter een PC zijn de meeste storingen lastig op te lossen.
je zou er op moeten rijden om een gevoel te krijgen waar het ongeveer vandaan zou kunnen komen.
soms kun je wel eens een tip krijgen waar je wat aan hebt maar je moet dan zelf ook een ietwat technisch inzicht hebben om met zo'n tip iets te kunnen.
 
Zojuist motor opgehaald bij de motorzaak.

Conclusie (waar ik voor vreesde): Onbelans in motorblok/krukas. Erg prijzig om te laten maken.
Ze geven aan dat het geen kwaad kan, dan zou ik mee moeten leren leven.

Nu zat ik te denken, zullen er manieren zijn om de trillingen te verzachten in het stuur? Daar merk ik het immers het meest.
Zou het volgende nut hebben?
-stuurgewichten zwaarder maken
-Dikke winterhandschoenen (minder gevoelig?)
Iemand nog andere suggesties misschien?
 
er zijn ook wel interne gewichten met rubbers beschikbaar, maar als je standaard kawa clipons hebt krijg je die er niet in. Wellicht een idee om gewoon in een middagje alle boutverbindingen na te loepn. een losse kuip[ kan bijvoorbeeld ook extra vibraties opleveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan