Goede hobby soldeerbout

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Hallo techneuten, ik wil eens zelf een soldeerbout aanschaffen, voor dus af en toe wat huis tuin en keuken soldeerwerk. Hoeft dus geen echte professionele te zijn, maar gewoon voor af en toe wat soldeerwerk.

Wie weet een redelijke soldeerbout voor niet al teveel geld? Gewoon bij de Praxis ofzo?
 
gewoon die antieke onverslijtbaar en degelijk.
doe ik al jaren zo.
heb er verschillende.
oude rotzooi gaat veel langer mee dan die goedkope troef van nu
maar ja dat is mijn mening.
als het maar werkt voor je dan is het toch goed.
 
Ik heb een paar keer zo'n gassoldeerboutje gebruikt maar nooit meer.
Je krijgt de temperatuur nooit goed.
Of te koud of te heet.
In een goede elektrische soldeerbout zit een thermostaat.
 
Waar heb jij het nou weer over :?

Die goedkope boutjes bij de doe het zelf zaak , kost een tientje of daarom trend, heeft heel vaak een messing stift i.p.v. een rood-koperen.
Ze zijn vaak verchroomd om het te maskeren.
Met messing soldeer stift kan je niets. Je moet echt een koperen hebben.
De duurdere boutjes hebben een rvs punt maar dat is een heel dun laagje rvs om een koperen stift.
 
Die goedkope boutjes bij de doe het zelf zaak , kost een tientje of daarom trend, heeft heel vaak een messing stift i.p.v. een rood-koperen.
Ze zijn vaak verchroomd om het te maskeren.
Met messing soldeer stift kan je niets. Je moet echt een koperen hebben.
De duurdere boutjes hebben een rvs punt maar dat is een heel dun laagje rvs om een koperen stift.
Dat is geen rvs, dan zou je de punt niet kunnen vertinnen.
 
Ik heb ook zo'n gassoldeerboutje. Ik vindt het ook ideaal werken. Zorg ervoor dat je voorraadbus aanstekergas hebt en je kunt uren solderen.

Inderdaad de gasuitstroom moet je rekening mee houden en je kunt er gebruik van maken. De krimpkous op de plek schuiven en de gasbout ietsje draaien zodat je met de uitstroom de krimpkous krimpt.

Temperatuur regeling doe ik niet, opwarmen op vol vermogen en zodra hij soldeer smelt op de laagste stand.
De set die ik heb van ferm heeft ook verschillende mondjes met bijvoorbeeld een mesje zodat je makkelijk plastic kunt snijden :)

Printplaatsje soldeer ik niet dus of hij daar ook zo geschikt voor is durf ik niet te zeggen tot ik het heb geprobeerd :) Ik zou het wel proberen in ieder geval.

Ik had hem toen in de opruiming bij de bouwmarkt voor half geld geloof ik.

mvg

db
 
Ik gebruik zelf deze: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/811808/Weller-WS-51-Analoog-Soldeerstation-80-W-150-tot-450-C;jsessionid=721322DDA0EEE6B3C8D09D3A7E07BAAE.ASTPCEN22?ref=searchDetail

811808_RB_00_FB.EPS_400.jpg


Werkt perfect (en dat al 20 jaar lang...)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan