Goede USB lader

Velthuis

Die hard MF'er
16 jan 2013
339
25
Vierlingsbeek
USB laders worden hier bij de vleet versleten en wil nu toch wel eens een goede oplossing die wat langer meegaat dan hooguit een jaar.
Zowel de motorfiets als de buitenboordmotor vreten ze op. Ik snap dat de omstandigheden niet ideaal zijn, de buitenboordmotor heeft geen accu en zal stiekem behoorlijke spanningspieken veroorzaken, de motor wordt bloot gesteld aan warme temperaturen, vocht en zal ook een niet al te schone spanning afgeven.

Heeft iemand ervaring met een USB lader die wel betrouwbaar werkt in deze omstandigheden? Het hoeft niet snel te kunnen laden, het liefst geen toeters en bellen.

Tot nu toe heb ik een aantal van deze versleten, de beste heeft het een jaar volgehouden:

1688020138102.png
 

Bijlagen

  • 1688020106316.png
    1688020106316.png
    23,1 KB · Weergaven: 17
Is het een optie om een powerlet socket te installeren?

Daar kan je dan een USB lader op aansluiten (of andere dingen)
Bijv. een Baas powerlet USB lader / Optimate powerlet lader (normaal voor BMW)
 
Oh, dat was ook een optie geweest, niet tegengekomen in de zoektocht.
Een sigaretten plug met losse lader heeft niet echt de voorkeur maar dat kan voor iedereen anders zijn natuurlijk.

Inmiddels heb ik zowel de Optimate als Healtech laders binnengekregen en geïnstalleerd. Alles hangt of valt met de betrouwbaarheid waar nog weinig over valt te vertellen. Eerste indruk is dat de Optimate op alle vlakken beter gebouwd / ontworpen is ondanks dat ze dezelfde prijs hebben. De Optimate is "slim" en gaat alleen aan als de motor loopt, de Healtech blijft altijd aan. Ik prefereer het laatste.
 
Ik heb er zo’n 1 , waterdicht / water afstotend, achter contact , geen geklooi met draadjes die kapot trillen , wel een oude iphone ivm camera.
Er zit een extra usb op voor andere apparaten.
gaat nu zijn 2e jaar in.
404 page
Het is niet exact deze, er zijn er tig , even goed zoeken en lezen alvorens te bestellen.
 
e8c18511fe3f1ed35e343de97e31174a5cb7ff01-1027x768.jpg

https://www.quadlockcase.eu/collect...v-to-usb-smart-adaptor?variant=39929371820114

Werkt prima, niet te duur, niet te bulky en bedoeld voor motoren en heeft een auto off functie. Wil deze zelf ook halen i.c.m. de wireless charger van Quadlock
Ik heb deze een paar weken geleden op mijn motor gemonteerd, ook icm met de wireless charger maar moet bekennen dat ik er (helaas) niet tevreden over ben. De wireless charger heeft een indicatielampje welke blauw is als hij juist gevoed wordt, telefoon erop en die gaat dan inderdaad ook netjes laden. Echter zodra ik ga rijden stopt hij met laden, terwijl het indicatielampje toch blauw blijft branden.
En daarbij maakte het niet uit of ik deze apapter nu op standje auto of on had staan, in beide gevallen stopte hij met laden als ik ging rijden.

Dus de wireless chargerhead er maar eens af gehaald en binnen aan een usb lader in het stopcontact gehangen. Weer blauw lampje, telefoon erop en die blijft gewoon laden nu. Dus ik vermoed toch dat de adapter de schommelingen in voltage niet lekker aan kan, maar geen idee of dat dan specifiek icm met mijn accu of motor is of in het algemeen...
Dus ik volg dit topic ook even met interesse, met name ook of die OptiMate dan misschien geschikter is...
 
Ik heb deze een paar weken geleden op mijn motor gemonteerd, ook icm met de wireless charger maar moet bekennen dat ik er (helaas) niet tevreden over ben. De wireless charger heeft een indicatielampje welke blauw is als hij juist gevoed wordt, telefoon erop en die gaat dan inderdaad ook netjes laden. Echter zodra ik ga rijden stopt hij met laden, terwijl het indicatielampje toch blauw blijft branden.
En daarbij maakte het niet uit of ik deze apapter nu op standje auto of on had staan, in beide gevallen stopte hij met laden als ik ging rijden.

Dus de wireless chargerhead er maar eens af gehaald en binnen aan een usb lader in het stopcontact gehangen. Weer blauw lampje, telefoon erop en die blijft gewoon laden nu. Dus ik vermoed toch dat de adapter de schommelingen in voltage niet lekker aan kan, maar geen idee of dat dan specifiek icm met mijn accu of motor is of in het algemeen...
Dus ik volg dit topic ook even met interesse, met name ook of die OptiMate dan misschien geschikter is...
Wat vreemd. Wellicht een defect model?
Lijkt mij dat Quadlock hun eigen producten toch wel goed met elkaar getest heeft. Heb je support al eens een berichtje gestuurd?
Uit mijn ervaring reageren die vrij snel en zijn heel behulpzaam.
 
Is gelijkspanning en geregeld met een spanningsregelaar. Er zullen flinke spanningspieken aanwezig zijn, die worden normaal (deels) gefilterd door de accu. Spanning varieert tussen de 12 en 15 volt (stationair / vollast)
 
Is gelijkspanning en geregeld met een spanningsregelaar. Er zullen flinke spanningspieken aanwezig zijn, die worden normaal (deels) gefilterd door de accu. Spanning varieert tussen de 12 en 15 volt (stationair / vollast)
dan een condensator ertussen. @vdv had je alles kunnen vertellen, misschien kan @jaap43 ff kijken
 
Is een powerbank geen betere oplossing? Heb je volledige scheiding van je boordnet en het kost ook niet bepaald veel. Nu is het wel zo dat ik mijn telefoon niet in het zicht hoef te hebben. Die zit ingeklapt (Flip3) in mijn zak. Moet straks weer een nieuwe Beeline aan dus scherm is niet nodig.
 
Is een powerbank geen betere oplossing? Heb je volledige scheiding van je boordnet en het kost ook niet bepaald veel. Nu is het wel zo dat ik mijn telefoon niet in het zicht hoef te hebben. Die zit ingeklapt (Flip3) in mijn zak. Moet straks weer een nieuwe Beeline aan dus scherm is niet nodig.
Momenteel heb ik mijn oude iPhone XS op m'n stuur aangesloten op een powerbank in m'n jaszak. Kabel hangt dan los langs de motor wat nog wel eens irritant kant zijn. Plus het moeten opladen en meesleuren van de powerbank maakt dit voor mij een irritant gedoe.
Het is inderdaad wel te doen hoor, zat er nog aan te denken om de powerbank dan in een tanktas te doen bijvoorbeeld maar dat brengt ook weer kosten met zich mee, en ik vind een tanktas niet mooi staan op een Z900.
 
Probeer anders eens een beefy buck converter.

123-3D.nl - 3D-printers | kits | parts | filament

Deze kan een input hebben van 3,2 tot 40V.

Wil je uiteindelijk meer aansluiten zou ik voor de variant van 24 euro gaan die tot 15A kan leveren.
Die gaat van 8 tot 55V.

Iets meer hobby bob maar je kan kiezen of je 5V of 12V stabiele output wil.

Zelf heb ik de snellader van de action in sigarettenaansteker vorm
Open geknipt, draden aan gesoldeerd (USB-C in mijn geval) en permanent (op een geschakelde plus) aan de motor en in de buddyseat zitten nadat ik hem van een krimpkous heb voorzien en vol gebaggerd heb met hotglue.

De USB-C stekker is niet waterdicht nee maar als de telefoon aangesloten is wijst de opening naar beneden en zal er niet snel regenwater in komen.

Andere optie is dan wel een reguliere waterdichte socket of USB lader ee aan hangen. Die kan je eventueel afknippen van je vele opgebrande varianten die je hebt.

Zelf heb ik die buck van 24 euro op de 3D printer (24V) zitten en voed ik een raspberry pi 4 4GB (5V 5A) aan welke het standaard moederbord vervangt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan