kleppen stellen

martin72

Die hard MF'er
18 apr 2013
328
15
westmaas
wie kan mij info geven over het stellen van de kleppen indien nodig van een zx9r uit 97,
waar ik vooral op moet letten.
heb het stuk wel gelezen op het forum in how to do maar dat gaat over een zx750 weet niet of dat vergelijkbaar is met een zx9r, en heb ook wel een wph maar dat is online geplaatst op deze site, heb wel een wph besteld misschien dat het daar duidelijker in staat, heb ook wel gegoogled maar bij de ene lees ik weer dat je nokkenas eruit moet halen en bij de ander niet, zal misschien allemaal wel weer een domme vraag zijn, dus de niet aardige reacties zijn ook welkom hoor :] :] :] :]
 
hoe moet ik nou weten of dat wat uit maakt of niet, anders vraag ik het toch niet, in het how to do staat een filmpje over kleppen stellen daar zeg hij de bougie kabels te nummeren dus ik vroeg me af hoe weet je dat dan welke cilinder 1 is en welke 2 en 3 en 4, ik ga zeker de kleppen niet zelf stellen, het lijkt makkelijker als je denkt. denk ik dan maar
Gaat er om dat je de kabels weer op de juiste doet.

Je kunt ze ook als volgt marken:

Vanaf het zadel gezien de meest linkse
Vanaf het zadel gezien net links van het midden
Vanaf het zadel gezien net rechts van het midden
Vanaf het zadel gezien helemaal de rechtse aan de buitenkant
 
is het niet vanuit het midden de tweede van links de 1 eerste en dan die daar naast zit aan de rechterkant de 2 de en dan de buitenste links de 3 de en de 4 de de meest rechtse.
 
Het is altijd leuk om zelf je motoronderhoud te gaan doen.
Maar als ik dit zo allemaal lees en ervanuitgaande dat het geen vrijdag topic is en je serieus bent, dan lijkt het mij verstandig als je iemand vraagt om 1 keer mee te kijken.
Bv iemand van hier. Kop koffie is goedkoper dan gedoe ergens bovenin je blok..
 
Ik ken genoeg mensen "van hier" die ik niet bij mijn motor in de buurt zou laten. En ik ben erg makkelijk.
En cilinders nummeren, wat maakt het uit, als je maar weet welke maat bij welke klep hoort.
 
Volgens mij had je van tevoren de speling van elke klep moeten noteren. Dan naast de fabrieksopgaven leggen en kijken hoeveel mm er in elke klep af/bij moet. Daarna haal je bij een motorzaak of via internet nieuwe shims. Je kan ook je genoteerde spelingen en fabriekswaarden meenemen naar een motorzaak, dan rekenen zij het voor je uit. Zo ging het tenminste bij mij zx6r van 95

Als je een speling hebt van 0,1mm en je wilt naar een speling van 0,3mm dan moet er dus 0,2 af op de nieuwe shim. Dan haal je de oude shim er uit, die is bijvoorbeeld 2,50mm (noem maar wat) trek je daar 0,2 vanaf = 2,3 je nieuwe shim voor die klep wordt dan dus 2,3mm
 
Terug
Bovenaan Onderaan