Yamaha Vmax start niet meer, bougies vonken niet meer

robinpeters89

Rookie
25 aug 2008
21
0
Gronau
Hallo motorliefhebbers,


Mijn vader heeft een yamaha vmax uit 96, vorig jaar augustus is de motor op een kort ritje motorisch compleet uitgevallen. Het elektrische gedeelte werkte allemaal nog maar de motor wilde niet meer starten (goede conditietraining om 5km een motor terug naar huis te lopen). Aangezien het zijn motor is en hij er zelf na ging kijken heb ik hem zijn gang laten gaan. We zijn nu een half jaar verder en tot nu toe heeft hij 4 bougies gekocht. Omdat ik mijn motor vorig jaar verkocht heb is het ook in mijn belang dat de motor weer loopt voordat het mooie weer begint O-) . Ik heb er gister even na gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat de accu het nog goed doet, alle zekeringen zijn nog heel, het probleem zit in de bougies. Aangezien geen van de 4 bougies (nieuwe bougies) vonkt neem ik aan dat het geen bobine probleem is. Het probleem zal dan liggen in de bekabeling (kabelbreuk)? Zoja waar zou ik dan moeten kijken, gewoon vanaf de bobines het draad volgen? Of zal het evt. ergens anders aan kunnen liggen.

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Robin
 
Hallo,

Ik heb even gekeken naar de pickup coil, klopt het dat er maar 1 in zit? aangezien ik in het boek lees dat er 2 aanwezig moeten zijn. Deze 1e heb ik nog wel even nagemeten, Hier kwam ong. 100 uit waar deze 110 ohm moest zijn met 15% afwisseling dus dit moet kloppen. Ik heb nou ongeveer alles nagemeten, blijft weinig over.
CDI ook al?
 
Blijkbaar is de enige fatsoenlijke manier om een cdi te testen, door deze aan een andere motor te hangen en kijken wat de motor doet. Aangezien ik niemand ken met een v-max wordt dat een beetje lastig. Ik heb me net aangemeld bij vmax club holland, dus ik zal het daar ook even vragen.
Ik houd jullie op de hoogte,

Gr,

Robin
 
Hallo,

IK heb de cdi unit opgestuurd naar Carmo om na te laten kijken. Nu blijkt dat de unit geen signaal meer afgeeft om te vonken en er dus een nieuwe plaat in komt. Ik houd jullie op de hoogte over de vorderingen maar het probleem is gelukkig gevonden.

mvg,

Robin
 
Hallo,

Ik heb gister de cdi weer in de motor geplaatst en de motor gestart.
Dit lukte alleen met de choke halverwege, wanneer deze vol stond of uit viel de motor uit.
Na het laten warm lopen van de motor bleef dit probleem en ook kwam ik erachter dat de accu niet wilde opladen. De spanningsverdeler was in orde aangezien de waarden overeenkwamen met de servicemanual. Het probleem zou dan waarschijnlijk aan de dynamo liggen, hoe meet ik deze door, ik kan niet echt wat duidelijks erover vinden in de manual.

gr,

robin
 
Hallo,

Ik heb gister de cdi weer in de motor geplaatst en de motor gestart.
Dit lukte alleen met de choke halverwege, wanneer deze vol stond of uit viel de motor uit.
Na het laten warm lopen van de motor bleef dit probleem en ook kwam ik erachter dat de accu niet wilde opladen. De spanningsverdeler was in orde aangezien de waarden overeenkwamen met de servicemanual. Het probleem zou dan waarschijnlijk aan de dynamo liggen, hoe meet ik deze door, ik kan niet echt wat duidelijks erover vinden in de manual.

gr,

robin
how to - accu en laadsysteem controleren.
 
Spanningsregelaar:
Motor laten draaien, meten op de accupolen, gas geven en bij +/-5000 RPM moeten de waarden tussen de 13,8 en 14,8 Volt aangeven. Niet hoger, want dan is je SPR kapot en laad ie de accu teveel bij. Gevolg: droogkoken.
Waardes onder de 13,0 Volt laad ie te weinig bij. SPR moet goed contact met frame maken!
Wat voor SPR zit erop? Met koelvinnen of zonder?

Dynamo:
Van uit blok komen drie witte of gele draden naar SPR.
Motor laten draaien en met multimeter plus in stekker steken, min aan blok/frame .
Waarde aflezen en volgende draad meten. Zo alle drie draden meten. De waardes mogen niet te veel afwijken van elkaar. Bij mijn motor mat ik rond de 70 Volt. Als ze bij jouw motor bijv. 58 Volt aangeven, moet de 3 waarden rond de 58 Volt blijven.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb de deksel erafgehaald en zag een kabel van de dynamo bloot liggen.
Ik heb deze weer een nieuw krimkousje omgedaan en opnieuw vast gezet.
Nu komt ik erachter dat ik een koperen ring over heb, ik denk dat deze een onderdeel van de rechter deksel (middle gear case) en de copper washer heet. nu kan ik er wel informatie over vinden maar niet waar deze precies zit. Weet iemand waar deze precies zit of heeft iemand een exploding view ervan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan