Motor rijdt niet meer

Karel1506

Rookie
10 mrt 2024
15
3
Hallo allemaal

ik zit met een probleem. En hoop dat ik hier informatie kan vinden of iemand een soort gelijk geval heeft mee gemaakt. En hoe hij dit heeft opgelost

Een aantal maanden geleden reed ik op mijn motor (BMW R 1150 GS) uit 2002. Er was in het beginsel niet veel aan de hand tot ik een passagier had opgepikt eenmaal opgepikt zijn we gaan rijden en tijdens het vol willen acceleren met en zonder (quickshift) merkte ik wat vreemds op. De toeren liepen niet in verhouding logisch op met de snelheid. Mijn directe vermoeden was een slippende koppeling. Op het moment dat dit voorviel ben ik omgekeerd en terug gereden omdat het me toch niet lekker zat. Na de passagier thuis te hebben afgezet ben ik richting huis gaan rijden en hier ging alles mis. Ik verloor steeds meer snelheid tot op enig moment dat de motor helemaal niet meer vooruit wilde komen. In het beginsel wou de motor nog wel optrekken in hogere versnellingen maar dit was maar van korte duur. Ik heb de motor neergezet en ben hem de volgende dag op komen halen met een aanhanger.

Nu ben ik gisteren de hele dag bezig geweest om de oorzaak van dit probleem te achterhalen. Op het moment dat de motor op de bokstandaard staat draait het achterwiel wel in versnelling maar op het moment dat er gewicht op de motor terecht komt die niet vooruit in vrijwel alle versnellingen ik kan de koppeling geheel loslaten zonder dat er ook maar iets gebeurd.

Ik ben begonnen om alles los en open te maken. Met de gedachte dat het waarschijnlijk de koppelingsplaat zal zijn. Bij het willen losmaken van de bak komen wij erachter dat de koppelingspin vast zat en niet makkelijk los kwam. Dit was waarschijnlijk het probleem doordat de pin tegen de veer aan drukte waardoor de motor werd ontkoppeld als het ware en niet in versnelling zat. We hebben de gok genomen met de gedachte dat dit het probleem was nou toen hebben we weer alles dichtgebouwd testen nog steeds niks….
Hebben we hem weer uit elkaar gehaald bak los gehaald en de koppelingsplaat vervangen. Alles weer netjes dichtgebouwd en getest en nog steeds niks.

Ik ben nu aan het twijfelen of dit geen probleem kan zijn in het diffrentieel? Of iemand dit probleem bekend klinkt?

Ik hoor het graag indien iemand hier ervaring med heeft.
 
Hellracer lees toch echt in de openingspost dat er een nieuwe plaat al in gezet is .
Dus jou opmerking dat die vergbrand zou zijn gaat niet op .

Na het lezen van de openingspost verdenk ik je cardan zelf dat daar wat mis is gegaan
Gisteren even met een bmw specialist gesproken en die vertelde mij dat het toch hoogst waarschijnlijk bij de koppeling zit. Hij raadde me aan om de drukringen te vervangen die de koppelingsplaat op zijn plek houden.
 
Volgens mij zit de pen die het koppelingsdruklager bedient nog steeds vast. Die zat toch al vast in de eerste post?
Die zat in de eerste instantie vast. Die heb ik vervolgens los gekregen en was vrij hierna heb ik hem dicht gebouwd en getest maar helaas niks. Toen weer opengehaald pen zat deze keer wel los en koppelingsplaat vervangen
 
effe op realoem gekeken. Daar hebben 2001 en 2002 1150GS (model R21) een hydraulische koppeling die een "pressure plate' verdraaid. Dat ding met de 3 armpjes. Dus welk model hebben we hier?
1710249884689.png
 
effe op realoem gekeken. Daar hebben 2001 en 2002 1150GS (model R21) een hydraulische koppeling die een "pressure plate' verdraaid. Dat ding met de 3 armpjes. Dus welk model hebben we hier?
Bekijk bijlage 1983530
Dat klopt het is de hydraulisch bediende koppeling ik hen de twee nieuwe drukveren besteld en de diafragmaveer eens zien als ik dat heb vervangen of dit het probleem oplost.
 
Het verhaal verder ook niets over de staat van de koppeling, ook niet hoe dik de ouwe frictieplaat was.
Minimum maat is 4,8mm, daaronder kan die gaan slippen, zeker als er al aan de nagels van de voering gesnuffeld is.

Voor de goeie orde vervang je dan de gehele koppeling en niet alleen de frictie

Een versleten koppeling gaat slippen onder zware belasting, zoals hier.
Neem je die belasting weg, kan het nog lang an voordat er helemaal niks meer gaat.
In dit geval was het van slip naar niks in vrij korte tijd.
Ik geloof dan ook niet dat het in de koppeling zit.

Ergens hierboven werd al de gevulkcaniseerde aandrijfas genoemd, dat komt wel eens voor.
Of een gebroken as in de bak, gebeurt ook, maar dat hoor je meestal wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan