Vervuilde brandstof getankt, wat nu?

JHVeldman78

Rookie
7 aug 2014
5
0
Groningen
Niet zo handig.... :(

Na de buitenland vakantie gooi ik bij thuiskomst altijd de 98 oct die ik in het reservetankje heb in de motor (XJR1300sp 2001). Zo gezegd zo gedaan.
Direct daarna kom ik erachter dat ik vergeten was dat ik er tijdens de vakantie van die Colemanfuel (soort nafta spul) bij in had gedaan. Dit was ongeveer 250 ml. Het reservetankje is 5liter.

Kan dit kwaad? Of moet ik zo snel mogelijk de tank laten leeglopen?
Hoe doe je dat? Ik heb iets gelezen over de PRI stand... Maar dan?

Hoor graag jullie technische tips!
 
PRI stand heb je niet veel aan. Hoewel: daarmee zou je je tank kunnen aftappen, zonder dat het blok loopt (als je al een PRI stand hebt).

Wat ik zou doen: voltanken met reguliere benzine, en lekker oprijden :Y

Alleen als de boel echt slecht loopt: tank legen en weer gaan. Maar ik schat in dat het Colemanspul door de benzine wel zal lopen :)
 
OK thanks, zoiets hoopte ik al :)

Maar hoe doe je dat dan, de tank laten leeglopen?
Tank na het kraantje loskoppellen, en aan dat teutje dat overblijft hang je een los darmpje dat je naar een jerrycan leidt, kraantje op de PRI stand, en dan geduldig wachten tot je tank leeg is, tankdop open zetten kan het iets versnellen, maar effe een bakkie drinken terwijl je wacht werkt relaxerend ;)

Edit: maar zoals Martell al zei, bekijk het eerste even of het nodig is. Als er op 5L slechts 250ml van dat spul zit, en je tankt de motor nog helemaal vol, wordt het percentage van dat spul weer een heel pak minder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Coleman fuel is a petroleum naphtha product marketed by The Coleman Company. Historically called white gas (not white spirit), it is a liquid petroleum fuel (100% light hydrotreated distillate) usually sold in one gallon cans.[1] It is used primarily for fueling lanterns and camp stoves. Additionally, it is a popular fuel for fire dancing. Originally, it was simply casing-head gas or drip gas which has similar properties. Drip gas was sold commercially at gas stations and hardware stores in North America until the early 1950s. The white gas sold today is a similar product but is produced at refineries with the benzene removed.[2][unreliable source?]

Coleman fuel is a mixture of cyclohexane, nonane, octane, heptane, and pentane.[citation needed]

Though Coleman fuel has an octane rating of 50 to 55 and a flammability similar to gasoline, it has none of the additives found in modern gasoline and cannot be used as a substitute for gasoline, kerosene or diesel fuel in modern engines.[citation needed] Its high combustion temperature and lack of octane boosting additives like tetraethyllead will destroy engine valves[citation needed], and its low octane rating would produce knocking.[citation needed] However, it is quite popular as a fuel for model engines, where the low octane rating is not a problem, additives are unwanted, and the clean burning, low odor and longer shelf life are considered advantages.

250+4750ml. zal het dus wel op RON 96 uitkomen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan