Zx9r 1997. Lijkt of dat ontsteking weg valt

aprilia_racer

Die hard MF'er
9 sep 2004
299
4
Wijchen
Hallo allemaal,

Ik ben sinds ruim een week de eigenaar geworden van een Kawasaki zx9-r uit 1997. Het is een keurige motor en rijd eigenlijk prima echter loop ik tegen 2 problemen aan en ik hoopte dat jullie mij daarmee verder konden helpen. Ik ben best handig dus kan wel wat zelf.

Probleem 1.
Laag in de toeren tussen 2.500 en 3.000 hapert de motor als je vol gas geeft. Wanneer je rustig weg rijd met half gas is er niks aan de hand dan merk je er niks van. Je merk dit dus alleen tussen het genoemde toeren gebied en alleen als je vol gas geeft. Ik heb carburateurs nog niet uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Alleen zo busje carburateur reiniger in de tank gegooid. Dit mocht helaas niet helpen. Iemand een idee of toch eerst uit elkaar halen?

Probleem 2.
Wanneer je aan het rijden valt en de motor de 11.000 toeren haalt lijkt het wel of de hele ontsteking ineens uit valt. Rijdend naar de 11.000 toeren gaat die als een kogel en loopt die heerlijk. Maar bij de 11.000 toeren lijkt de motor helemaal uit te vallen. Als ik gas los laat en onder de 10.000 laat terug vallen loopt die meteen weer alsof er niks aan de hand is. Wanneer ik dan weer opnieuw naar de 11.000 toeren ga krijg ik gewoon weer exact hetzelfde probleem. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit een bougie ofzo is omdat die het helemaal niet meer doet. Voor dit probleem heb ik echt geen idee wat de oorzaak kan zijn. Iemand hier ideeën over?

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen!!

Groeten
 
Hallo,

Om ook even de oplossing bij jullie neer te leggen :)
Vandaag de motor weer in elkaar gezet.

Tussen de gasnaald en de veer van de gasschuif hoort een kunststof dopje te zitten. Bij het uit elkaar halen zag ik dat deze ontbrak bij 1 van de carburateurs. Deze dus nieuw besteld en gemonteerd en de carburateurs helemaal gereinigd. Probleem onderin is helemaal verholpen! Maar of het nu aan het schoonmaken of aan het kunststof kapje ligt dan kan ik dan weer niet zeggen. Maar het probleem is verholpen!

Net gereden en loopt onderin weer perfect. Ook zat het luchtfilter element verkeert om gemonteerd maar dan zal geen heel groot verschil maken.

Probleem bovenin heb ik nog niet kunnen testen. Was net iets te druk tijdens het rijden om te kijken of dit ook beter is geworden.

Maar tot nu toe dus goede resultaten
Goed gevonden :Y

wel een kwalijk prutswerkje :/
 
Hallo allemaal,

Wie kan mij toch nog even op weg helpen. Het probleem met het inhouden onderin is verholpen. Dat was het carburateur probleem.

Nu zit ik nog steeds met het probleem bovenin. Motor valt bij het aanraken van de 11.000 toeren terug. Ik moest gas los laten en kan daarna weer gas geven en verder rijden. Het is niet de toerenbegrenzer. Ik heb filmpjes op youtube gezien van een onboard camera. Bij deze motoren loopt de toerenteller verder door. Komt boven de 12.000 in het rood.

Inmiddels bougies vervangen en dit heeft niet geholpen.
Iemand ideetje? bobines misschien? of bougiedoppen?

ik hoor graag van jullie
 
Hallo allemaal,

Wie kan mij toch nog even op weg helpen. Het probleem met het inhouden onderin is verholpen. Dat was het carburateur probleem.

Nu zit ik nog steeds met het probleem bovenin. Motor valt bij het aanraken van de 11.000 toeren terug. Ik moest gas los laten en kan daarna weer gas geven en verder rijden. Het is niet de toerenbegrenzer. Ik heb filmpjes op youtube gezien van een onboard camera. Bij deze motoren loopt de toerenteller verder door. Komt boven de 12.000 in het rood.

Inmiddels bougies vervangen en dit heeft niet geholpen.
Iemand ideetje? bobines misschien? of bougiedoppen?

ik hoor graag van jullie
Is dit telkens bij precies hetzelfde aantal toeren? In elke versnelling en snelheid? Ook in vrij?

Lijkt me belangrijk om te weten of het bijv een brandstoftekort is, of een electronisch probleem.
 
Je pick up sensor.....volgens mij geven die als ze slecht zijn bij hogere toerentallen problemen. Heb het ooit in het verleden bij mijn 750 gehad.....was al even geleden, maar probleem kwam mij bekend voor. Als je hier op het forum zoekt kom je het ook tegen.
 
@martell, hij doet het inderdaad in elke verstelling bij elke snelheid en steeds bij de 11.000 toeren. Daarom leek mij brandstof niet aannemelijk.

Iedereen zover bedankt voor de tips. Genoeg om te proberen
 
Terug
Bovenaan Onderaan