Wat remt het beste: Trommelrem of Mechanische schijfrem

Koeno

MF veteraan
14 feb 2008
2.456
170
Oost-Vlaanderen/België
Een vraagje...

In de garage staat een CB200 met een mechanische schijfrem (dus met kabel)
en een CM250 met een trommelrem.
(beide niet rijdend ;))

maar wat remt feitelijk het beste?
(of het minst slechte, afhankelijk hoe je het bekijkt).
 
De meeste oude trommelremmen (bij auto's en in de industrie) waren hydraulisch.


:^

Moest ook wel want 4 kabelbediende trommelremmen op een auto, das echt spannend....
Ik heb een keer een stukje in een Ford model A gereden en die had dus kabelbediende trommels, als je de rem in trapte schoot je of naar links of naar rechts maar nooit remde de auto neutraal, kabels zijn nooit exact gelijk af te stellen en hydrauliek stelt zichzelf als het ware af.

Wel ben ik van mening dat een goede trommel beter remt dan een kabelbediende schijfrem.
 
Bovendien: bij 50 kg breekt je remhendel vrijwel zeker. Probeer het maar

Mag het toch niet hopen dat dit klopt.
Want ik knijp makkelijk 55kg en kan zelfs bij mijn ouwe bmw K voluit mijn remhendel inknijpen met alle kracht die ik heb zonder dat het hendel breekt.

Of je hebt chinese inferieure namaak meuk.
 
Mag het toch niet hopen dat dit klopt.
Want ik knijp makkelijk 55kg en kan zelfs bij mijn ouwe bmw K voluit mijn remhendel inknijpen met alle kracht die ik heb zonder dat het hendel breekt.

Of je hebt chinese inferieure namaak meuk.
Toon eens een video waarbij je op je gemak in een weegschaal knijpt met 1 hand en dat er 55kg op staat... :X
 
Laatst bewerkt:
Toon eens een video waarbij je op je gemak in een weegschaal knijpt met 1 hand en dat er 55kg op staat... :X

Zojuist deze test gedaan met 2 handen: 80kg. En de grip op mijn weegschaal is niet heel best.
55kg op een remhendel is te doen denk ik. Niet 'makkelijk'; maar te doen.

Ik geloof trouwens niet dat iemand ooit met meer dan 40kg remt, want op elke motor zonder ABS zou je jezelf onderuit halen. 'makkelijk' 55kg is stoeremannenpraat.
 
Met 2 handjes ruim over de 100kg zonder echte inspanning.
We hebben niet allemaal een burobaantje.

Verklaart denkelijk wrm ik vroeger al met mijn trommelremmen ploffie motorfiets remkabels nodig had want de brommert kabels knapten als nylontouwtjes en wrm ik met mijn ploffie voordat het woord uitgevonden was al stoppies kon maken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan