uitlaat van andere motor 1000>650

Leyhon

Die hard MF'er
29 jan 2014
303
1
Kan een uitlaatdemper van een 1000cc viercilinder
op een 650cc tweecilinder.
Nu is dit wel passend op de uitlaat pijp te lassen, maar ik heb het meer over het geluid,
tegendruk en wat al niet meer. Dus of er negatieve technische gevolgen heeft o.i.d.

Heeft iemand ervaring of technische kennis over dit onderwerp?
 
uhm ben linkje even kwijt, maar kijk maar bij yoshi op de site en vergelijk de onderdeelnummers maar, dan zul je zien dat de slip-ons/bolt-ons van verschillende motoren het zelfde zijn, incl. de E-nummers
 
Ik heb de rdw een mail met foto gestuurd omdat ik de achterkant van mijn Harley af wil slijpen om er een hardtail aan te lassen.

Het antwoord:

Het aanbrengen van een hardtail voor uw motorfiets is niet keuringsplichtig bij de RDW. Wanneer de wielbasis gewijzigd word met een afstand van meer dan 60 mm t.o.v. het kentekenregister moet uw motorfiets wel gekeurd worden door de RDW.

Ik denk dat een ander dempertje wel mag, zolang hij niet te veel lawaai maakt.
Nope.

Frame mag je best wat aan doen.

Andere demper is formeel gezien meten en kentekenregistratie aanpassen (=omkeuring).
 
Onzin, een e keur is niet verplicht in nl, als het ding maar niet te veel geluid maakt.
Het ontbreken van een e keur zal wel eerder een aanleiding zijn (voor de dienstklopper) om een geluidsmeting uit te voeren.
Ik heb bij de eigenbouwkeuring genoeg zelfbouwdempers (van het formaat vuilnisemmer) gezien waarmee het ding goedgekeurd werd.
Deze discussie hebben wij al vaker gehad martell, je hoeft niet bij ieder niet origineel onderdeel naar de rdw voor een herkeuring.
We wonen niet in Duitsland.
Weet je wel waar e-keur op producten eigenlijk voor is?

Ben vorige week nog bij RDW geweest, en ja, daar wordt op gelet.

Ik ben het met je eens dat niet iedere keuring gelijk verloopt..

Maar geef gerust een ander een advies, en geef dan ook aan dat je graag alle bijkomende kosten voor je rekening neemt als het misgaat :) Gezien je overtuiging moet je dat wel aandurven :Y

Ik denk echter dat jij ook beseft dat het soms wel anders kan lopen, en dat formaliteiten er gewoon bijgepakt worden als men er zin in heeft.

Ik heb het zelf meegemaakt met identieke OEM uitlaatsystemen. De ene wel met een e-keur, de ander niet. Laatste werd afkeur, obv ontbreken e-keur (overigens klopte de redenatie van keurmeester hierin niet, maar goed). Eerste werd later goedgekeurd.

Maar je punt staat: we zijn hier niet zo heeel erg streng op de bestaande regeltjes. Dat is met de periodieke keuring in Dld idd wel anders :X
 
Nope.

Frame mag je best wat aan doen.

Andere demper is formeel gezien meten en kentekenregistratie aanpassen (=omkeuring).

Waar staat dat?
En in welk gedeelte van de kentekenregistratie moet dat aangepast worden dan?
Of is dat weer die registratie die niemand ooit heeft gezien waar zelfs de kleur van de ventieldopjes op geregistreerd is?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar geef gerust een ander een advies, en geef dan ook aan dat je graag alle bijkomende kosten voor je rekening neemt als het misgaat :) Gezien je overtuiging moet je dat wel aandurven :Y

betaal ji dan de kosten voor de rdw als blijkt dat de keurmeester hem vraagt wat hij eigenlijk komt doen?
Want een andere demper monteren is niet keuringsplichtig.
Stel anders de vraag even via de rdw-site.

Ik denk echter dat jij ook beseft dat het soms wel anders kan lopen, en dat formaliteiten er gewoon bijgepakt worden als men er zin in heeft.

Eens.
Maar daar is het bezwaarschrift voor uitgevonden.
 
Waar staat dat?
En in welk gedeelte van de kentekenregistratie moet dat aangepast worden dan?
Of is dat weer die registratie die niemand ooit heeft gezien waar zelfs de kleur van de ventieldopjes op geregistreerd is?
Als je er eens bent, moet je vragen of je mee mag kijken in hun database :)

Best interessant hoor :Y

Voorbeeldje is die wielbasis. Die staat niet op plekken die voor ons toegankelijk zijn, maar wel in hun lijst met technische gegevens per voertuig.

En ik heb de lieve man (van een Magna) typenummer ed van de uitlaten zien noteren, en die vergelijken met wat al in hun lijstje van de betreffende motor stond.

Ik heb hier ook nog twee nieuwe motoren, nog zonder kenteken staan. Incl CVC.
En daar staan ook de type nummers, goedkeuringsnummer en eigenschappen van de uitlaten op (uitstoot en geluid).
 
Als je er eens bent, moet je vragen of je mee mag kijken in hun database :)

Best interessant hoor :Y

Voorbeeldje is die wielbasis. Die staat niet op plekken die voor ons toegankelijk zijn, maar wel in hun lijst met technische gegevens per voertuig.

En ik heb de lieve man (van een Magna) typenummer ed van de uitlaten zien noteren, en die vergelijken met wat al in hun lijstje van de betreffende motor stond.

Ik heb hier ook nog twee nieuwe motoren, nog zonder kenteken staan. Incl CVC.
En daar staan ook de type nummers, goedkeuringsnummer en eigenschappen van de uitlaten op (uitstoot en geluid).

Dat soort discussie ga ik verder ook niet meer aan, sommige denken dat ze alles weten omdat ze ooit een motor of auto hebben laten keuren, of nog erger in dezelfde straat hebben gereden waar het RDW ligt...
Ook maakt het RDW de wet niet, en is de wet ook niet gelijk aan de regels van het RDW, of anders gezegt RDW maakt geen wetten, en de wet maakt geen RDW regels
 
Dat soort discussie ga ik verder ook niet meer aan, sommige denken dat ze alles weten omdat ze ooit een motor of auto hebben laten keuren, of nog erger in dezelfde straat hebben gereden waar het RDW ligt...
Ook maakt het RDW de wet niet, en is de wet ook niet gelijk aan de regels van het RDW, of anders gezegt RDW maakt geen wetten, en de wet maakt geen RDW regels
tis ook belangrijk om een verschil t emaken tussen:

1 alle wetjes en regeltjes tezamen
én
2 wat je in de praktijk daadwerkelijk mag en kan verwachten

En bij nr 2 zit wat 'speling'. Soms prettig, soms een verassing.


Even als aanvulling om een puur technische discussie niet de overhand te laten krijgen in wat TS nou eigenlijk wil en kan. Oftewel: ongeacht of iets nou helemaal precies conform regels is of niet, het kan best zijn dat iemand er 0,0 last mee krijgt. Ik denk dat een groot percentage van de motoren in NL met wat afwijkingen rond rijdt, naar ieders tevredenheid :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je er eens bent, moet je vragen of je mee mag kijken in hun database :)

Best interessant hoor :Y

Voorbeeldje is die wielbasis. Die staat niet op plekken die voor ons toegankelijk zijn, maar wel in hun lijst met technische gegevens per voertuig.


Gewoon op rdw.nl

29a4f90fb3e8c9a827ed8780a0c9b67b_zpse521db20.jpg


(Heb even een willekeurig kenteken van marktplaats genomen)
 
Dat soort discussie ga ik verder ook niet meer aan, sommige denken dat ze alles weten omdat ze ooit een motor of auto hebben laten keuren, of nog erger in dezelfde straat hebben gereden waar het RDW ligt...
Ook maakt het RDW de wet niet, en is de wet ook niet gelijk aan de regels van het RDW, of anders gezegt RDW maakt geen wetten, en de wet maakt geen RDW regels

Het kan altijd erger:

Een discussie aangaan met iemand die zijn eigen hersenspinsels als keiharde waarheid aanneemt.
Die uiteraard niets, maar dan ook helemaal niets kan aandragen wat zijn theorieën ondersteunt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zomaar een passage uit de wegenverkeerswet

Een kentekenbewijs wordt overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels ongeldig verklaard:
a
indien het is afgegeven op grond van bij de aanvraag verschafte onjuiste gegevens en dat kentekenbewijs niet zou zijn afgegeven indien de onjuistheid van die gegevens ten tijde van de aanvraag bekend zou zijn geweest, dan wel
b
indien blijkt dat het kennelijk abusievelijk is afgegeven.
2
Een kentekenbewijs kan, overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels, ongeldig worden verklaard:
a
indien de ter zake van het voertuig verschuldigde belastingen en rechten niet zijn voldaan;
b
indien het voertuig waarvoor het is afgegeven, niet voldoet aan de bij of krachtens deze wet vastgestelde eisen, met uitzondering van de ingevolge hoofdstuk III met betrekking tot de toelating tot het verkeer op de weg vastgestelde eisen;
c
indien in de bouw of inrichting van het voertuig waarvoor het is afgegeven, wijzigingen zijn aangebracht, die niet zijn goedgekeurd overeenkomstig het bepaalde bij of krachtens deze wet;
d
indien het voertuig niet voldoet aan de in artikel 75, eerste lid, onderdeel b, bedoelde eisen voor zover het een voertuig betreft als daar bedoeld;
e
indien de eigenaar of houder van een voertuig onvrijwillig de beschikkingsmacht over dat voertuig heeft verloren, mits wordt voldaan aan de bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde voorwaarden, dan wel
f
in andere bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen gevallen.
3
De ongeldigverklaring kan worden beperkt tot het rijden over de weg.
 
Dus als je een uitlaat vervangt door een exemplaar dat aan de geldende de geluidseisen voldoet dan kan men het kenteken innemen volgens jou?

Ik denk dat jij dit artikel verkeerd interpeteert, een bouw of inrichting....even denken.
Neem bijvoorbeeld een auto die als kampeerauto op kenteken staat, maar waar geen inrichting meer in zit.
Dat soort dingen
 
Dus als je een uitlaat vervangt door een exemplaar dat aan de geldende de geluidseisen voldoet dan kan men het kenteken innemen volgens jou?

Ik denk dat jij dit artikel verkeerd interpeteert, een bouw of inrichting....even denken.
Neem bijvoorbeeld een auto die als kampeerauto op kenteken staat, maar waar geen inrichting meer in zit.
Dat soort dingen

rest my case
 
Het kan altijd erger:

Een discussie aangaan met iemand die zijn eigen hersenspinsels als keiharde waarheid aanneemt.
Die uiteraard niets, maar dan ook helemaal niets kan aandragen wat zijn theorieën ondersteunt

:W

Doe maar, jij weet zelf ook wel dat dit artikel totaal niet van toepassing is.
Maar ja, je moet wat he....... :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar mijn vraag ging meer uit over of er technisch een probleem onstaat om een demper van een andere motor te monteren, de originele bewaar ik voor als er ooit apk voor de motor komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan