Remblokken vervangen, geen remdruk, wat vergeet ik?

Hypertraxxx

MF veteraan
22 mei 2008
1.617
0
Ik heb de remblokjes van mijn kawa vervangen. Het zit allemaal weer op de juiste manier terug. Ik krijg alleen heel weinig remdruk. Ik heb na het vervangen in de remhendel geknepen om druk te krijgen en vervolgende de motor op de juffy gezet met een tyrip om de rem. Ik heb nu wel iets mee remdruk, maar nog steeds erg weinig. Iemand enig idee wat ik vergeet?
 
Ik gebruik voor het onluchten een ouderwets oliekannetje, die blauwe, knip nozzle eraf, vul kannetje met remolie en druk nozzle op onluchtingsnippel. Hou kannetje recht en zorg voor voldoende olie inkannetje, zodat je geen lucht mee pompt. Pomp voorzichtig olie in het circuit en zorg dat boven het reservoir open is. Leg er een doek omheen voor het geval dat het overheen loopt. Zo spoel je het circuit door. Ook bij de koppeling dit gedaan en werkt prima.


Zo doe ik het ook, simpel en doeltreffend, maar als je maar alvast een klein beetje druk hebt lukt het op de traditionele manier ook wel.
 
Ik hoop voor je dat de rubber ringen voor de remklauwen van Kawa goedkoper zijn dan van Yama.
Vorige maand alle rubbers van beide voorklauwen vervangen. € 180 euro verder!
 
Laatst bewerkt:
als je de zuigers eruit gedrukt zou hebben, moet je dat gemerkt hebben door dat er remvloeistof uit gelopen is.

weet je heel zeker dat de blokjes goed op zn plaats zitten? als hier speling zit krijg je de zelfde symtomen. (zeker bij sommige immitatie blokjes)
 
Ik heb nu ander vermoeden. Mijn remschijf is beetje ingesleten. Als ik nu rem komt het Nieuwe remblokje niet op de volledige remschijf maar op het randje. Dat verklaart voor mij waarom ik wel remdruk heb, maar geen remkracht. Morgen eens kijken of ik ergens kan kijken of ik dat op elkaar kan laten inslijten, zodat de remblokjes dan wel op de remschijf komt.
 
full
 
Ik heb nu ander vermoeden. Mijn remschijf is beetje ingesleten. Als ik nu rem komt het Nieuwe remblokje niet op de volledige remschijf maar op het randje. Dat verklaart voor mij waarom ik wel remdruk heb, maar geen remkracht. Morgen eens kijken of ik ergens kan kijken of ik dat op elkaar kan laten inslijten, zodat de remblokjes dan wel op de remschijf komt.

Dat kan niet als je dezelfde remblokken gemonteerd hebt, de nieuwe en de oude grijpen op het zelfde oppervlak aan.
 
niet als er zoveel groeven en gleuven in de remschijf zitten,
dan moeten de blokken eerst de vorm van de langspeelplaat aannemen.

Aangezien hij het over een randje heeft ga ik uit van het uiterste randje van de remschijf en dat hij alleen daar op pakt. En dat kan dus niet.


Volgens mij word dit weer zo'n mooi voorbeeld van "Schuif hem bij een motorzaak binnen en je weet binnen een minuut wat er niet klopt"


Edit: Daarbij als er idd zo'n rand aan zit is die schijf allang versleten en sowieso toe aan vervangen...
 
Laatst bewerkt:
Als het systeem toch nog niet goed ontlucht mocht wezen dan kom je daar snel achter
Gewoon meerdere keren heel snel achter elkaar de remhendel zo ver mogelijk inknijpen en weer snel los laten.
Als dan de remhendel steeds een beetje minder ver ingeknepen kan worden dan zit er nog lucht in het systeem.
Soms is het echt lastig om het systeem goed ontlucht te krijgen.
 
liever niet zelf sleutelen ...

Met het risico weer een nare opmerking terug te krijgen, herhaal ik toch maar weer eens mijn advies.

Met remmen wil je niet klooien als je geen idee hebt wat je aan het doen bent. Zelf sleutelen kan leuk zijn, maar in dit geval heb je duidelijk niet genoeg kennis.

Ik kan weinig anders dan dit bijdragen, want meer weet ik niet. Ik leef nog wel.
 
Laatst bewerkt:
Met het risico weer een nare opmerking terug te krijgen, herhaal ik toch maar weer eens mij advies.

Met remmen wil je niet klooien als je geen idee hebt wat je aan het doen bent. Zelf sleutelen kan leuk zijn, maar in dit geval heb je duidelijk niet genoeg kennis.

Ik kan weinig anders dan dit bijdragen, want meer weet ik niet. Ik leef nog wel.


Hij doet het nu weer perfect. Het probleem bleek toch het ontluchten. Mijn pomp blijkt niet/niet goed genoeg te zijn/te werken. Heb vanochtend de pomp van een vriend aangesloten en toen had ik "direct" weer kracht.

Ik heb in dit geval niet in de gaten gehad dat mijn pomp dus niet werkte. Stom, misschien had ik te weinig kennis om die fout op te sporen. Had erop gerekend dat mijn pomp dit ook kon/ in orde was. Heb remrevisie van mijn VFR ook zelf gedaan en dat is goed gegaan met deze pomp. Dat is mijn denkfout geweest.

Ik beweer ook niet de beste sleutelaar te zijn die er rondloopt en ik maak (domme) fouten, maar ik leer er elke keer wel van. Ik snap dat het voor mensen die de kennis wel hebben frustrerend kan zijn. Daarom sleutel ik ook aan mijn sleutelmotor en niet aan mijn wegmotor.

Iedereen bedankt voor het meedenken
 
Terug
Bovenaan Onderaan