Banden oppompen Suzuki GSX600f

Only_Sunny

Rookie
18 feb 2014
24
0
Sittard
Heey,

ik merk dat de druk verlaagd is van mijn banden, en wil ze graag oppompen nu. Ik hoor echter veel verhalen over tankstations, waarbij het oppompen van een motorband echt een crime is }) ..

Is het te doen om dit met een voetpompje te doen zoals deze, en is dat dan betrouwbaar ( betrouwbaarder dan een tankstation |( )
 
Heel veel mensen denken dat het oppompen van motor of
autobanden heel veel kracht kost.

Laatst werd ik door een oudere man verbijsterd aangesproken
toen ik de banden van mijn auto oppompte met een fietspomp.
"doe je dat met een fietspomp?? "

-'ja hoor, drie slagen met de pomp en klaar"

En dat met een fietspompje van € 6.95 :)
Een lege (caravan reserve) band daarentegen ben je wel even bezig . . . . :o
 
Even proberen een serieuze reactie te plaatsen, lijkt wel een vrijdag topic hier :+

702514.jpg

Als je de meters niet vertrouwd kun je uiteraard zelf een (digitale) bandenspanningsmeter meenemen, maar voor mijn gevoel maakt het niet zo veel uit of die band op 2.30 of 2.35 bar staat, en zoveel zal die meter bij de pomp ook niet afwijken.
Er zijn mensen die zeggen dat ze die 0.05 bar wel voelen, maar dat zijn waarschijnlijk de circuit rijders, of mensen die heel erg op de grens rijden.

Wat de ideale bandenspanning is op jouw type motor en type band, daar kan ik je geen advies in geven, maar zal best wat over in je instructieboekje geschreven staan.

Als je het dan nog niet vertrouwd, je kunt ook ventielen plaatsen met ingebouwde bandenspanningsindicator, en dan je Garmin Zumo laten vertellen wat de bandenspanning is, maar dat kost wel wat :Y

Je hebt ook nog van die sensoren die je op je ventiel schroeft, maar in dat geval staat je ventiel altijd open, en ik vind het behoorlijk risicovol om je bandendruk af te laten hangen van een chinees stukje plastic, dus zou daar zelf nooit aan beginnen O-)
sku_198860_1.jpg


En nog een andere tip, gebruik de zoekfunctie eens, zijn al zat topics over gestart.
 
dat die dingen bij de pomp niet zo veel afwijken bestrijd ik. pomp je je banden na een allroad ritje op bij de pomp met een instelling van 2,5 bar ga je nameten zit er meer als 4 bar in. en de andere kant op heb ik ook al zulke verschillen gemeten maar dan iets minder extreem. toen moest ik de pomp op 3,4 bar zetten om 2,5 in de band te krijgen. vandaar de eigen meter en die check ik af en toe even op mijn werk.
 
Hoort dit in techniek?

Really? Als in: "in plaats van te proberen bij een tankstation mijn banden op te pompen, ga ik een topic op het internet openen" ?

Het lukt mij met een pompstang van c.a. 20 cm met de mond in een hoek van 45 graden. Ik heb een spaakwiel met een remschijf van c.a. dertig centimeter. Ik begin dat ding er precies aan de andere kant van m'n wiel door m'n spaken heen te steken, en kom dan precies goed uit.

Het gaat je lukken. Banzai!


Haha. I feel your pain! Wiel in 1 bepaalde stand, stang tussen de spaken Door vlechten ( kan ook maar op 1 manier ) en dan het ventiel Nog dusdanig ombuigen dat je denkt dat hij er zo uit knalt.
 
oke, ik heb dus een mooi oude brommertje en wou laatst eens vrolijk een stukje rijden met mijn vriendin die zonnodig een nog blijere brommer heeft dan ik, maar mijn band was wat zachtjes......
Die compressor pompjes die je van te voren moet instellen kunnen volgens mij niet zo goed overweg met het kleine volume van een brommerband, heb nog nooit zo een klap gehoord! was blij dat ik mijn helm op had! uit met de pret :/
IMG-20141003-WA0014_zps9a5dfa8a.jpg


had het laatst ook met de suzuki alto, ik dat ding instellen op 2.4 bar zie ik die band groter en groter worden staatie op 3,6 bar!
Hoe moeilijk moet het wezen om je band op te pompen, ik heb nog zitten klagen bij de gast achter de kassa maar die vertelde mij met de meest afschuwelijke glimlach ooit dat hij gister zijn auto nog mee had opgepompt (zijn banden dan) en dat de pomp dus daarom nog helemaal perfect is :/, voor mij is dat tankstation geboycot en heb ik een fobie opgelopen voor die compressorpompjes bij het tankstation.

My 2 cents.
 
Bandenspanning van een auto/motor is gemiddeld 2 tot 2,5 bar.
Nee.
Het merendeel van de motoren heeft met de banden van tegenwoordig een bandenspanning tussen 2.5 en 3 Bar.
Kijk dus NIET in je instructieboekje als je de bandenspanning wil weten, kijk op de website van de bandenfabrikant. Let wel, niet alle Nederlandse websites geven dit weer, dus kijk bij de fabriek en niet bij de importeur van de banden!
 
Als je de meters niet vertrouwd kun je uiteraard zelf een (digitale) bandenspanningsmeter meenemen, maar voor mijn gevoel maakt het niet zo veel uit of die band op 2.30 of 2.35 bar staat, en zoveel zal die meter bij de pomp ook niet afwijken.
Duh.....
De ANWB had een paar jaar gelden een test gedaan van de bandenspanningsmeters bij grote pompstations. De exacte cijfers weet ik niet meer, maar ik meen dat meer dan de helft een onacceptabele afwijking had, een enkeling zelfs meer dan 1 Bar!
 
Terug
Bovenaan Onderaan