Banden lichten

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Vandaag ben ik met goede moed begonnen met het wisselen van mijn voorband (BT023 120/60).
Voorheen is het gelukt met Motion Pro beadbreakers.
Het onderstaande filmpje laat zien hoe het makkelijk zou moeten gaan:


De band kan ik wel van de velgrand "breken" maar hij is zo stijf dat ik de bandenlichters echt niet onder de rand van de band krijg om hem er af te halen.
De band is zo hard dat ik hem ook met geen mogelijkheid met de hand in kan drukken zoals op het filmpje.
Komt dit omdat de band koud is? Het is ook van een reservewiel dat al een jaar in de schuur ligt, maakt ouderdom uit?

Als iemand tips heeft hoor ik het graag!
 
Vandaag ben ik met goede moed begonnen met het wisselen van mijn voorband (BT023).
Voorheen is het gelukt met Motion Pro beadbreakers.
Het onderstaande filmpje laat zien hoe het makkelijk zou moeten gaan:


De band kan ik wel van de velgrand "breken" maar hij is zo stijf dat ik de bandenlichters echt niet onder de rand van de band krijg om hem er af te halen.
De band is zo hard dat ik hem ook met geen mogelijkheid met de hand in kan drukken zoals op het filmpje.
Komt dit omdat de band koud is? Het is ook van een reservewiel dat al een jaar in de schuur ligt, maakt ouderdom uit?

Als iemand tips heeft hoor ik het graag!

Op die videos trekken ze er meestal een band af die jong is. Zodra ze al 15 jaar opzitten gaat het altijd wat minder soepel.

Verder zodra je de band losgedrukt hebt. Het rubber smeren met bandenvet zoals je zou doen als bij het leggen.

Als je denkt dat het zou helpen als het geheel warmer zou zijn. Ze het wiel dan een dag voor de radiator.

db
 
Stugge kl*te tourband.
Een nieuwe AX41 kreeg ik er lang geleden niet eens op.
Stug kreng bood teveel weerstand omdat de bmw velgrand te dik was voor m'n banden apparaat.
Zal een grap met vergelijken met een auto achterwege laten, wat een shitzooi dat was.

Succes en wat db hierboven al zegt.
 
Bedankt voor de tips! Het is gelukt!

Het kostte aardig wat zeep en kracht om de band echt in het midden van de velg te krijgen maar daarna ging het wel goed.
Toen hij eenmaal goed naar het midden was gedrukt werd de band een stuk soepeler.
Ik denk dat ik hiervoor de band toch niet goed genoeg van de velg had 'gebroken".
Voordat je de band gaat lichten moet de band aan de tegenovergestelde kant aan beide zijden echt goed in het midden zitten zodat je voldoende speling krijgt.
Daar had ik niet zo op gelet en dan gaat het echt niet lukken.

Die motion pro beadbreakers kosten wat maar zijn wel echt ideaal hiervoor.
 
Bedankt voor de tips! Het is gelukt!

Het kostte aardig wat zeep en kracht om de band echt in het midden van de velg te krijgen maar daarna ging het wel goed.
Toen hij eenmaal goed naar het midden was gedrukt werd de band een stuk soepeler.
Ik denk dat ik hiervoor de band toch niet goed genoeg van de velg had 'gebroken".
Voordat je de band gaat lichten moet de band aan de tegenovergestelde kant aan beide zijden echt goed in het midden zitten zodat je voldoende speling krijgt.
Daar had ik niet zo op gelet en dan gaat het echt niet lukken.

Die motion pro beadbreakers kosten wat maar zijn wel echt ideaal hiervoor.
Klinkt alsof je dezelfde ervaring hebt gehad met de eerste keer de Motion Pro's gebruiken als dat ik gehad heb. In totaal heb ik 16 uur over twee banden wisselen gedaan omdat ik de bead niet helemaal goed gebroken kreeg (Karoo Street). Maar je leert er wel van.

De Motion Pro's heb ik standaard bij me voor onderweg. Als ik thuis ben maak ik gebruik van een "bandenwisselapparaat" (zo'n handmatige hefboom) om de bead te breken. Scheelt meer dan de helft van de tijd t.o.v. de Motion Pro's, je zit niet op de grond te werken, en je kunt de band zo makkelijker van de velg af "lopen". Dus, mocht je vaak je eigen banden gaan wisselen, dan zou ik om je lijf te ontlasten misschien zo'n ding overwegen.

1710764613655.png


Maar je hebt wel gelijk, die Motion Pro's doen het prima. Ik gebruik ze nu meestal als extra lepel als ik aan mijn garagelepels niet genoeg heb.
 
Klinkt alsof je dezelfde ervaring hebt gehad met de eerste keer de Motion Pro's gebruiken als dat ik gehad heb. In totaal heb ik 16 uur over twee banden wisselen gedaan omdat ik de bead niet helemaal goed gebroken kreeg (Karoo Street). Maar je leert er wel van.

De Motion Pro's heb ik standaard bij me voor onderweg. Als ik thuis ben maak ik gebruik van een "bandenwisselapparaat" (zo'n handmatige hefboom) om de bead te breken. Scheelt meer dan de helft van de tijd t.o.v. de Motion Pro's, je zit niet op de grond te werken, en je kunt de band zo makkelijker van de velg af "lopen". Dus, mocht je vaak je eigen banden gaan wisselen, dan zou ik om je lijf te ontlasten misschien zo'n ding overwegen.

Bekijk bijlage 1985758

Maar je hebt wel gelijk, die Motion Pro's doen het prima. Ik gebruik ze nu meestal als extra lepel als ik aan mijn garagelepels niet genoeg heb.
Ik ga het denk ik nog een paar keer proberen met de beadbreakers om te kijken of ik daar een beetje handig in kan worden.
Als ik meer ruimte zou hebben om gereedschap op te bergen zou ik wel een apparaat kopen, lijkt me ideaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan