Accu Kapot ???

Grandad

Rookie
7 dec 2014
1
0
Motor van mijn zoon heeft een jaar stilgestaan en ondanks mijn waarschuwing de accu er uit te halen is dit niet gebeurd. ik heb hem nu geprobeerd op te laden met de Oplader Optimate4 de lader aangesloten en het lampje van de lader brand groen maar als ik de accu met de lader aangesloten wil opmeten brand er geen enkel lampje op de meter ik neem aan dat dit aan de accu licht
 
Laatst bewerkt:
images
 
zo.. de ... waren schaars denk ik :+ ... . - cadeautje ;) en welkom op MF - maar even serieus.

Meten is weten, als je op de accu geen spanning meet ( V ) is ie echt overleden, maar controleer ook even of je multimeter nog wel goed werkt.
 
Laatst bewerkt:
wat voor een accu is het? gelaccu of een met water?

dan het volgende

meten wanneer het niet aangesloten zit aan de lader
aangezien je hem opgeladen hebt zal die 12,50+ V moeten aangeven
"als" tie start 14, iets V
andere waarden => afschrijven accu

heeft de motor al die tijd buiten gestaan of in de stalling? dat scheelt ook natuurlijk.
 
Ja maar ligt aan de mate van.
Een sg beneden 1,13kg/ltr (door zelfontlading) zorgt voor zo'n grove kristalstructuur dat omzetting niet zomaar meer mogelijk is door de diepontlading. (te ver ontladen weggezet). Door de diepontlading krijgt de accu een te grote weerstand, zodat de auto lader door de/een te hoge spanning zal overschakelen op na-laden, terwijl de accu eigenlijk nog helemaal nog niet geladen is..
Deze zegt dan dat de accu vol is, maar is niet waar.

Ook kan het voorkomen dat de lood/zuur accu een te hoge sg heeft door een te laag (verdampte) vloeistof niveau. Het sulfaat is het zout van het zwavelzuur. Dit kan/zal ook gebeuren door te weinig opladen/oplading waardoor het elektroliet niet voldoende word gemengd en het zal schiften waardoor het zuur naar de bodem zakt en daar de concentratie te hoog word.

Ik vind een sg van 1,2 al erg laag.
 
De batterij van de multimeter is leeg?

Een Optimate gaat niet op groen als de accu 100% verrot is. En bovendien heeft het inderdaad geen enkele zin om een accu door te meten met de acculader erop aangesloten.
 
Ik heb al eens meer gereageerd op de spanning wat er op de accu moet aanwezig zijn.
Om te beginnen zijn er twee soorten in gebruik ( tegenwoordig zelfs drie ).
Een accu met water-zuur heeft een max laadspanning van ongeveer 14 ,5 volt.
De dynamo moet al bij een toerental van minder dan 1000 omw, makkelijk de laadspanning van 14 ,5 volt kunnen halen binnen 5 min als de motor gewoon start en regelmatig gebruikt wordt ( dus de accu niet geheel leeg was ).
Hiermee wil ik zeggen dat bij een normaal startende motor de goede accu al weer is volgeladen.
Start de motor slecht dan zal het opladen evenredig langer duren.
Als je ook meteen met licht aan gaat rijden zal het natuurlijk wat langer duren.
De spanning moet bij verhogen van het toerental op de 14,5 volt blijven zelfs bij het licht aandoen mag de spanning bij een gemiddeld toerental niet afnemen.
Dat ding heet namelijk een spanning regelaar.
De spanning moet gemeten worden op de accupool en niet op een of ander schroefje wat slecht contact maakt.
De loodaccu heeft een eigen stroomregeling dat wil zeggen als de spanning 14 ,3 tot 14,5 volt is geworden de laadstroom vanzelf kleiner en zal bij een spanning 14,5 volt zelfs gewoon ophouden (behalve een kleine stroom om de accu op deze spanning te houden ).
Een lood accu moet minstens 4 maal per jaar op een spanning van 14,3 tot 14,5 opgeladen worden als er niet meer mee gereden wordt.
De zelf ontlading spanning mag niet onder 12 volt komen ( nooit ).
Als de accu zonder belasting hier onder komt is hij ongeveer kapot. althans niet veel meer waard.
Heeft de motor van huis uit een gel accu dan heeft deze altijd een electronische spanning- regelaar met een geheel andere regelcurve met een max spanning van 13,8 volt.
Deze regelaars regelen bij het begin over een bepaalde tijd tot 14,4 volt en gaan al snel over op normaal laden dat wil zeggen op een max stroom die altijd op de gel accu staat en mag niet overschreden worden ( wordt door de speciale regelaar geregeld ).
Als de stroom en of de spanning bij een lood accu iets te hoog wordt komen er gasbellen op de platen en dat stukje doet dan niet meer mee bij nog verder laden zijn er zo veel gas bellen dat de accu er gewoon even mee ophoudt ( mag natuurlijk niet overdreven worden).
Bij een gel accu gebeurd eigenlijk precies hetzelfde alleen drukken de gasbellen de dikke massa gel weg van de platen en gaan niet meer geheel terug zodat de accu al snel geen voldoende stroom kan leveren,.
Dus een lood accu is niet te vervangen door een gel accu.
Als de motor altijd meteen start en er alleen maar korte ritten gereden worden met licht aan dan zal de gel accu het nog wel een tijdje volhouden (goed starten- licht aan -korte ritten kan nog wel ).
Als de monteur zegt dat het wel kan begin dan hard te lachen en laat hem dit verhaal maar eens lezen.
De accu zal wel de half jaar garantie wel halen en dan koop je bij hem weer gewoon een nieuwe.
ik hoop dat ik duidelijk geweest ben .
 
Ik heb nog de nieuwere accu niet besproken.
Deze hebben een cel spanning van 3,6 volt tot 3,9 volt per cel.
Deze cellen komt de min en de max laad spanning zo nauw dat je hier maar max 0.05 volt mag afwijken nom 4,2 volt.
Deze komt zo nauw dat er bij een goede accu bij elke cel een stroom en spanning regelaar is ingebouwd ( dus bij elke cel ) .
Dus altijd een bij behorende lader en alleen beveiligde cellen gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan