Startmotor kapot(?)

16 apr 2023
9
0
Dag allen,

Ik heb vandaag heerlijk gereden (is bijna niet te geloven als je naar het weer kijkt), en mijn motor deed het nog op en top vanochtend. Maar als ik mijn motor nu wil starten, dan hoor ik alleen een *klik* en dan start hij niet. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?

Ik denk zelf de startmotor, alleen ik heb totaal geen technische kennis.

Motor is een KTM Duke 125 uit 2015 met 21.5Dkm

Alvast bedankt,

Carsten
 
Ik zou de accu klemmen los halen en schoon maken. Beetje vaseline er op.
Vervolgens de min kabel volgen tot de bout op het frame. ook los halen en schoon maken.
Kabels bij de start motor: idem.

Wat is de accu stroom? Iets als 12 en lager = dode accu.
Zoek op accu en je vind echt heel veel kennis.
 
LED koplamp er in en wellicht is de accu dan wel nog net sterk genoeg om te starten. :+ :+
LED bulb for KTM Duke 125

Alle gekheid op een stokje..
Startkabels al geprobeerd?
Even laden kan ook helpen
Maar ook als dit helpt moet een minder goede accu vervangen worden.
Wel even testen of de spanningsregelaar niet overleden is en de accu nog geladen wordt.
 
Wat wil je bereiken met dit topic?
Uh... een antwoord op mijn vraag? Wat is het probleem precies en wat moet ik hieraan doen? Is dat niet het hele idee van dit soort berichten?

LED koplamp er in en wellicht is de accu dan wel nog net sterk genoeg om te starten. :+ :+
LED bulb for KTM Duke 125

Alle gekheid op een stokje..
Startkabels al geprobeerd?
Even laden kan ook helpen
Maar ook als dit helpt moet een minder goede accu vervangen worden.
Wel even testen of de spanningsregelaar niet overleden is en de accu nog geladen wordt.
Ik zal hier morgen even naar kijken, heb momenteel geen startkabels bij de hand. Heb hem laatst wel moeten starten met startkabels maar sindsdien gewoon voldoende gereden.
 
Uh... een antwoord op mijn vraag? Wat is het probleem precies en wat moet ik hieraan doen? Is dat niet het hele idee van dit soort berichten?


Ik zal hier morgen even naar kijken, heb momenteel geen startkabels bij de hand. Heb hem laatst wel moeten starten met startkabels maar sindsdien gewoon voldoende gereden.
Das toch wel een extra teken om de staat vd accu en het laadsysteem te controleren.
 
Ik zal hier morgen even naar kijken, heb momenteel geen startkabels bij de hand. Heb hem laatst wel moeten starten met startkabels maar sindsdien gewoon voldoende gereden.
Toen ik enkele jaren geleden mijn accu had geladen kon ik een week rijden en toen moest de accu voor een nieuwe vervangen worden die inmiddels twee dagen in de rugzak (zware dingen op je rug is een slecht advies i.v.m. eventueel vallen) mee aan het reizen was. :]
 
Uh... een antwoord op mijn vraag? Wat is het probleem precies en wat moet ik hieraan doen? Is dat niet het hele idee van dit soort berichten?
Maar je geeft al aan totaal geen verstand van techniek te hebben? Als dat het geval is lever je de motor in bij een motorzaak met een omschrijving van het probleem, en dan hoor je wat het was als hij weer gerepareerd is. :) Wil je zelf een poging wagen dan kan je de link gebruiken die Worldbeater gepost heeft, succes!
 
Die klik is je start relais die de startmotor moet voorzien van spanning. Als je accu slecht of leeg is hoor je het relais klapperen. Dit is niet het geval begrijp ik. Dit betekende dat je start motor toch geen spanning krijgt. Meest voor de hand is dat je startrelais slecht is of de zekering er uit.
 
Die klik is je start relais die de startmotor moet voorzien van spanning. Als je accu slecht of leeg is hoor je het relais klapperen. Dit is niet het geval begrijp ik. Dit betekende dat je start motor toch geen spanning krijgt. Meest voor de hand is dat je startrelais slecht is of de zekering er uit.
Niet helemaal waar. Mijn startmotor was ook kapot, startrelais zei netjes "klik" ... en einde actie want startmotor zat vast ;).
Maar zoals al door velen gezegd, begin bij het eenvoudige, check eerst je accu. Is deze goed, dan ga je steeds een stapje verder in het startproces.
 
pak een harde rubberen hamer en ram op je starter motor! Dat deed ANWB bij mijn CB750, toen werkte ie weer voor enkele keren. De borstels zijn bijna op, dus zitten ze in een verkeerde stand. Een mep verhelpt dat in het begin. Hopelijk is dit het probleem....
 
Terug
Bovenaan Onderaan