Wormwiel maken

UTP

MF veteraan
2 jun 2012
1.625
79
Rotterdam
Ik heb hier een totaal verwoest wormwiel van een Laverda 750SF uit 1971. Komt uit de snelheidsgever in het voorwiel. De worm is nog netjes.


Wie kan er voor mij een nieuw wormwiel maken?

25089qv.jpg


9tdcv8.jpg
 
Kwestie van tijd inderdaad. Oa bij Shapeways.com kan je stalen dingen laten 3D printen voor consumentenprijzen. Dat gebeurt daar door poeder aan elkaar te lijmen en de lijm later te verdringen voor messing. Zo hebben ze nog wel meer materialen en methoden om een printje te maken.

Ik heb daar zelf een tijdje terug een order geplaatst voor mijn GS500, de gasschuifgeleiders waren versleten en niet bij Suzuki leverbaar. Ik heb vervolgens een model gemaakt in Sketchup, geconverteerd met een programmatje en geupload naar Shapeways. Kosten €13 voor een stukje plastic. Ik heb de order geannuleerd omdat ik hetzelfde onderdeel tegenkwam in de BMW catalogus en omdat ik dan garantie had dat het zou werken. Had ik het niet gevonden dan reed ik nu met twee 3D print onderdelen rond.

3D printen is niet de toekomst maar het is al hier en al bereikbaar voor de consument
15hbs4n.png


Binnenkort moeten we grinniken om dit topic omdat dat iemand aan de andere kant van de wereld dat wieltje op een 3D scanner legt, het model mailt en waarna de TS hem zelf uitprint of laat uitprinten door een internetservice zoals Shapeways :P
 
Laatst bewerkt:
Het metaalpoeder wordt met een laser aan elkaar gesmolten, zo kan dat ook. Erg kostbaar proces, tenminste vandaag de dag. In de toekomst, zeg 20 jaar hebben we er misschien allemaal een in de hobbyruimte staan.

In het geval van titanium moet dat in een afschermend of reducerend gas gebeuren. Titanium kan branden als het heet is en met zuurstof in aanraking komt, en helemaal als het poeder is.

Maar de meeste fabrikanten van het (low) budget segment doen het met poeder in 2K kit, dat ze uitschelden voor metaal.

Klopt, dat werd inderdaad met een laser aan elkaar gesmolten. ;)
En dat het nu nog in de kinderschoenen staat en dat dat over 20 jaar anders is dat denk ik ook wel, voor nu is het alleen voor "huis, tuin en keuken" onderdelen nog niet echt aan de orde...

Het feit dat dit alles onder een beschermend gas moet gebeuren (Argon) is niet zozeer dat het gaat branden maar het voorkomt dat zich waterstof kan insluiten, wat weer brosheid kan veroorzaken... ;)


Zal nu weer ON-TOPIC gaan :W
Is er al een begin gemaakt aan het wormwieltje, begin nu toch wel benieuwd te worden of er schot in zit?? ;)
 
Als je er niet uit komt ,ik heb al meerdere van deze wielen gefreesd.
Her wormwiel is voor deze constructie niet als wormwiel gemaakt maar als een tand wiel met spiraal vertanding .
Deze vertanding kan ik als ik de frees er voor heb gewoon maken .
Ik heb bijna alle tandfrezen dus ik zou het kunnen maken.
Deze tandwielen gaan kapot doordat de kabel veel te zwaar loopt of de teller en veel te
weinig olie ( komt bijna nooit voor )
j.vennix22@chello.nl
 
De wet schrijft voor dat de kilometerteller verlicht moet zijn, en dat is een fietscomputer, hoe mooi en duur die ook mag zijn, niet.

Sigma fiets computer BC 16.12 met draad zonder cadan sensor.

De professional uit de Topline 2012. Zowel met één als met twee wielmaten instelbaar beschikt de BC 16.12 over omvangrijke fiets- en tijdfuncties. Ook biedt hij de optie voor trapfrequentiemeting.

let op !

Deze fiets computer is niet draadloos en wordt geleverd zonder cadan sensor.

Algemene functies
Volledige tekst display met zeven beschikbare talen ook Nederlands.
2 instelbare wielmaten
Automatische herkenning van tweede fiets
Backup functie (opslag chip)
Indicator zwakke batterij voor ontvanger / zender
Achtergrondverlichting
Automatische start / stop
Waterdicht
.....
 
De wet schrijft voor dat de kilometerteller verlicht moet zijn, en dat is een fietscomputer, hoe mooi en duur die ook mag zijn, niet.

SCHREEF...voor

Dit is vervallen met de komst van GPS/Navi

De wet is nu dat de voertuigbestuurder ZELF verantwoordelijk is voor zijn snelheid, en er voldoende alternatieven zijn voor snelheidscontrole
Snelheidsmeter hoeft ook niet meer te werken voor de APK
 
hoe mooi of duur ze zijn weet ik niet precies ( 80,00 eurie heb je een superding dat weet ik wel |).....maar weet al jaar en dag dat ze wel verlicht zijn, en inderdaad je bouwt hem in b.v. een mooi geborstelde aluminium kast.....rijden op je italiaanse fiets en verlicht aflezen in het nederlands ben je klaar toch ?

dus bij deze tadaa! :+
full
 
Helaas heeft FZRene gelijk gekregen, er gingen voor Boutje toch wel erg veel uren in zitten en na een aantal prototypes hebben we maar besloten dat het beter was toch een nieuwe te bestellen. Het was het proberen waard toch?

Tsja dit blijft altijd liefdewerk-oud papier natuurlijk.

Als je iemand kunt vinden die het hobbymatig gaat doen is dat hartstikke mooi, wat dat betreft respect voor Boutje die het gaat proberen maar wat moet je hier voor vragen als 214 euro al te duur is, 125 euro ofzo? Reken dan je uren eens uit en daar ga je echt niets aan overhouden. Dat hoeft natuurlijk niet voor hobby werk maar als je een bedrijf gaande moet houden kan dat echt niet.

Maar ik kreeg ook een beetje gelijk *D

214 euro voor een ringetje met wat tandjes erop... In geen 214 jaar.

van Dijk Driebergen kon hem voor 183 euro incl verzenden leveren.

2w4zo1f.jpg


Nou hij zit er inmiddels op maar om nu te voorkomen dat dat kreng binnen een half jaar weer in puin loopt: Waarmee kan ik zo'n wormwiel het beste smeren want Berelullenvet hadden ze niet bij de Brezan.

Berelullenvet is echt goed voor alles!

20sunv7.jpg


Ik heb hier kogellagervet van Yamalube. Dat is op lithium basis, ik ben alleen bang dat het net iets te dun wordt als het opwarmt, dan slingert het er af en dat is dan einde smering.

Op deze site worden een aantal dikke oliesoorten genoemd maar dat gaat allemaal om gesloten systemen waarbij de tandwielen in een bad van olie kunnen draaien.

9thoap.jpg


Dat is hier niet het geval, en iedere maand het voorwiel er uit halen om te smeren is ook geen optie. Dus wat zal ik hier op smeren?
 
Laatst bewerkt:

Dat zit er niet op helaas.

Wat is de omtreksnelheid? Ik kan hier wel een lik uithalen en opsturen. ;)

Molykote 165 LT is een tandwielvet voor het smeren van zwaar belaste open tandwielen en metalen tandwielen van reductorkasten met een omtreksnelheid tot 2,5m/s.

165 LT | Mavom NL

Goed idee! ;) Omtreksnelheid :? eh, wiskunde was vroeger altijd het laagste cijfer op mijn rapport. Geen idee hoe hard dat wormwieltje ronddraait bij 120km/h.

Die molykote zie ik zo snel niet te koop voor particulieren. Ik heb effe gezocht op vergelijkbare producten. Open tandwielen metaal etc.

Is dit wat? Eurol Skala vet EP 0 kopen? Bestel gemakkelijk online bij Oliehandel.nl - Oliehandel.nl
 
Terug
Bovenaan Onderaan