Raar probleem in het voorwiel

Woudschim

MF veteraan
10 jun 2009
3.310
12
Rijen
Een goedendag,

Onlangs heb ik een GTR1000 aangeschaft, verder een prima motor, maar ik hbe ene maf probleem met het rijgedrag.

Toen ik hem kocht vertelde de vorige eigenaar dat hij het balhoofd nog wat strakker had gezet.
Na een tijdje rijden begon ik te voelen dat de motor wat zwabberde bij bepaalde snelheden rechtdoor en in lange bochten.

Met een ervaren monteur heb ik het balhoofd afgesteld, dat inderdaad te strak bleek, en het zwabberen rechtdoor is nu weg, de motor stuurt ook veel makkelijker, en het stuur gaat soepel heen en weer zonder dode punten of spelingen.

Echter heb ik nu last van een soort zwieren in lange snelle bochten, en als ik met hoge snelheid rem voel ik een snel schokken van het stuur. Het voorwiel voelt tijdens rijden ook wat "gruizig" aan, bij gebrek aan betere omschrijving. Ik voel constant hele lichte trillingen.

Met dezelfde (overigens zeer kundige) werkplaatsmonteur heb ik de wiellagers gevoeld, waar geen speling op zat. Het wiel draait ook soepel rond. De linkerremschijf heeft een kleine afwijking van een fractie van een milimeter, maar dit zou volgens hem niet dit probleem kunnen veroorzaken. Hij loopt ook niet aan.

Donderdag gaat er een nieuwe BT45 band op, die is bijna op zijn eind. Voor zit nu een Lasertec, achter een BT45. Zou het fenomeen hierdoor verklaard kunnen worden, of kan het toch aan het wiellager liggen?
 
1) Verkoper (handelaar) verkoopt een (niet eens dure) motor waarvan hij dacht dat deze in orde was. Stelt het balhoofd af omdat hij een slinger opmerkte, waarvan hij dacht dat het daarin zat.

2) Blijkt niet zo te zijn, na uitgebreider onderzoekt blijkt het probleem in de schijf te zitten.

3) Verkoper lost het probleem op, en ik krijg hoe dan ook een motor die in orde is. Ofwel een andere motor die hij heeft staan, ofwel zetten we er nieuwe schijven op, met in eventuele de tussentijd een leenmotor.

Ik krijg uit alle correspondentie het idee dat hij gewoon naar eer en geweten heeft gehandelt, en hij is zeer bereid om het op te lossen. Prima. Foutje kan gebeuren. :)
 
Ok kerel, als jij er maar tevreden mee bent. En daar gaat het om.

Maar bij punt 1 klopt het al niet.
Als monteur denk je niet dat het is opgelost, maar test je of het is opgelost.

Verder is het ok, zoals hij het wil verbeteren. En die kans geef je hem.
Dus netjes van beide partijen.
 
Dat de handelaar wellicht onkundig heeft gehandeld (of zijn monteur) dat blijkt wel door het feit dat de (blijkbaar ook door hem) geconstateerde problemen op te willen lossen door het aandraaien van het balhoofd.

Na deze ingreep heeft hij of

a) niet meer gecontroleerd of het probleem daadwerkelijk verholpen was
b) geconstateerd dat het niet verholpen was, maar ingeschat dat het werkelijk verhelpen meer/teveel tijd en geld zou gaan kosten en de gok genomen de motor zo te verkopen.

Beide is natuurlijk niet helemaal zuiver. Echter, gezien de wijze waarop hij zich nu opstelt richting TS lijkt het er toch op dat hij de verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen nalatigheid.
 
Bedankt voor het meedenken allemaal. :)

Ik krijg twee goede schijven + nieuwe blokken opgestuurd, en de helft van de gemaakte kosten vergoed.
Wat dat betreft: Hulde voor de desbetreffende GTR-handelaar.

Ik kan pas volgende week weer sleutelen. Ik zal nog even laten weten hoe het afloopt!
 
Dat klinkt goed.

niet vergeten de pasvlakken van de schijven goed schoon te maken.
Ook even goed kijken of de zuigers van de klauwen soepel lopen,
anders zou ik die gelijk meenemen.

remklauw reparatieset is ook maar 30 euro.
 
Laatst bewerkt:
Thanks, ik zal er op letten.
Ik was van plan de klauwen sowieso direct te reviseren, het ligt toch open, en toen ik vorige week het wiel eraf had liggen voelde ik al dat ze niet supersoepel waren. en dan heb ik ook letterlijk alles nagekeken wat de voorkant van de motor betreft.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vandaag aan de slag gegaan.

Remklauwen gereviseerd, en dat was nodig! Ik heb nu veel meer gevoel in mijn remmen. Ik heb gesinterde blokken erop gezet, die kreeg ik toevallig van de verkoper opgestuurd voor niets.

En daarnaast de schijven vervangen. De wiebel in het stuur bij remmen lijkt verdwenen te zijn! Hoera dus.

cAmHCah.jpg
 
Och, viel wel mee eigenlijk! :D Vanavond moet ik ook nog even weg naar een klant voor bruiloftsfotografie. kunnen we ook gelijk met den motorfietsch doen!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vandaag aan de slag gegaan.

Remklauwen gereviseerd, en dat was nodig! Ik heb nu veel meer gevoel in mijn remmen. Ik heb gesinterde blokken erop gezet, die kreeg ik toevallig van de verkoper opgestuurd voor niets.

En daarnaast de schijven vervangen. De wiebel in het stuur bij remmen lijkt verdwenen te zijn! Hoera dus.

[afbeelding]

Kijk,goed gereedschap is het halve werk,maarrree,wat doe je met een houtbeitel? *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan