Starter motor kortsluit het systeem

runeazn

Die hard MF'er
22 okt 2013
302
0
Ik heb laatst het motorblok van mijn RS125 gehaald en een top end revisie gedaan.
Nu zit ik met het volgende probleem. Wanner ik mijn sleutel in contact doe, op de starter klik. Valt de motor uit en kan je aan de kathode(negatieve pool) wat vonkjes zien vliegen en klein beetje rook. Nu had ik als volgt de starter relais van de anode gehaald. Nu klikte ik op de starter knop en hoord een klik geluid, betekent dus dat de relais nog werkt. Daarna had ik deze weer aangesloten maar dit keer de starter motor van de relais er afgehaald. Nu kon ik weer de starterknop inklikken en hoorde een klik geluid van de relais, zonder dat de motor uitviel. Hiermee heb ik dus het probleem geisoleerd. Het is de starter, ik heb hier niks meegedaan, behalve dat ik een stukje van mijn motorbehuizing TIG heb laten lassen. De lasser had me echter wel beloofd dat er geen gekke spanning/stroom door het motorblok zou lopen, ook ruikt de starter ook niet vebrand, dus ik denk niet dat hij "dood" is. Echter vraag ik me wel af wat het wel zou kunnen zijn.
Ik heb dus de starter er af gehaald, en heb het rubbertje die de plus pool in het midden houd van de starter er af gehaald. Ik kan nu de aansluiting wel een hele cm heen en weer bewegen. Ik vroeg me af of die normaal was qua design of dat hij los zit en met de aarde, zijn lichaam dus kortsluit.
 
Dat ik het woord veiligere vonken gebruikt, komt:
Het fenomeen dat er vonken ontstaan, komt door electrical breakdown. Dit is iets wat ervoor zorgt dat een isolater heel veel van zijn weerstand verliest, in mijn geval hier lucht. Hierdoor worden de lucht deeltjes geioniseerd en gaat het electriciteit geleiden.
De temperatuur van de ontlading bepaald de kleur, het is eenmaal zo dat het rode kleur een lagere energie niveau heeft dan blauw.

Wanneer er dus een blauwe vonk ontstaat betekent dus dat er meer spanning kortgesloten wordt.

Dit is een beetje de uitleg waarom ik over veiliger sprak.


Daarnaast toen ik de aansluiting van de starter goed had "Volgens mij" onstond de vonk echter alleen toen ik het wilde aanraken, dit is het overspringen van stroom. Hierna ging er gewoon stroom lopen door de starter en probeerde hij volgens mij rond te draaien echter was de amperage te laag waardoor er niets gebeurde.

Toen de aansluiting helemaal er uit was getrokken onstonden er continu blauwe vonken en ben ik daarmee snel mee gestopt.

Ik sprak misschien met enige onzekerheid, alleen ik weet vrij goed hoe het theoretisch zit.
Hoe het in het praktijk zit, ben ik een leek.

Ik studeer technisch natuurkunde ;)
 
Laatst bewerkt:
Even simpel gedacht hoor: had je de minkabel wel goed vast gezet op de accu? (Aan de kathode?)
Als die niet goed vast zit, zal er heus wel een beetje spanning stroom doorheen gaan, maar een ampere of zeventig van de startmotor zal in dat geval wel wat vonkjes opleveren....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er staat spanning op iets :)
Ik heb nu gewoon het aansluitinkje helemaal naarbeneden gedrukt, ik ga hem morgen even terug monteren even kijken of hij dan wil starten.

Ja hij zat goed vast, eerst was dat niet en kreeg ik op mijn dashboard, Error 0005wat staat voor een losse kabeltje ergens.
 
Toen ik werd verbeterd door de professor zei hij volgens mij dat er spanning op iets stond.
Volgens mij kan je gewoon spreken dat er spanning op bijvoorbeeld een draad staat.

Nederlands is een moeilijke taal, dat daar ben ik wel achter gekomen na 18 jaar :P
 
Laatst bewerkt:
Toen ik werd verbeterd door de professor zei hij volgens mij dat er spanning op iets stond.
Volgens mij kan je gewoon spreken dat er spanning op bijvoorbeeld een draad staat.

Nederlands is een moeilijke taal, dat daar ben ik wel achter gekomen na 18 jaar :P
Een professor zegt niet zoveel.
Een electrotechnisch ingenieur wel.

Spanning is er tussen twee dingen. Simpel gezegd.

En als met zegt dat er spanning op een draad staat, bedoelen ze spanning op die draad tov aarde. Want de tegenpool zit via via aan aarde. Dat is dan het tweede ding.
 
Volgens mij Is een elektrotechnisch ingenieur lager opgeleid dan een professor, die mij het elektronica vak gaf? Zijn titel is Dr.Ir. doctor ingenieur. Behalve als die ingenieur waar jij over sprak ook master opgeleid is, dan zijn ze net zo hoog opgeleid.

Daarover gesproken Is er onderscheid tussen wat theoretisch juist Is en de spreektaal. Je zegt wel dat er spanning op iets spanning staat, terwijl ik zelf ook wel begrijp dat er dan sprake Is van potentiaal verschil tussen twee punten.
Dit Is wat er in volksmond net spanning bedoeld wordt.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij Is een elektrotechnisch ingenieur lager opgeleid dan een professor, die mij het elektronica vak gaf?

Daarover gesproken Is er onderscheid tussen wat theoretisch juist Is en de spreektaal. Je zegt wel dat er spanning op iets spanning staat, terwijl ik zelf ook wel begrijp dat er dan sprake Is van potentiaal verschil tussen twee punten.
Dit Is wat er in volksmond net spanning bedoeld wordt.
Een professor doet niet aan spreektaal, want die was toch zo hoog opgeleid?
Die verteld gewoon hoe het echt in elkaar steekt :)

Overigens is een professor niet hoger opgeleid, maar dat terzijde :)
Mijn vader is was overigens beide (pensioen inmiddels).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wijzigde net mijn post met Dr.Ir.

Ook even opgezocht op een online woordenboek. Kan net zo goed fout zijn.
spanning - Vertaling Nederlands-Engels
Maar hier vervoegen ze het woord ook met op.

btw je edit is later dan mijn edit??? dus je post klopt niet echt.
:')

Ik voegde die over mijn pa toe.
Je had het gewoon mis, geeft niet hoor.

Spreektaal: spanning kan op een draad staan (waarde aarde de andere kant is).
Technisch: spanning bestaat tussen twee punten.

Daarnaast spreek je over ir, en die is al als master opgeleid (equivalent aan dr. universitaire graad). Een ing is voormalig hbo.

Overigens is titel niet zaligmakend, mijn pa zat er ook wel eens naast hoor :)
Als je het niet weet, scherm dan niet met titels :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je typt gewoon precies wat ik zeg :+
Daarnaast heb ik al eerder toegegeven dat het gebruik van spanning op iets fout is wanneer je het technisch bekijkt. Ik snap het probleem dan niet...
Ja jou edit over jou pa is juist waar mijn edit van mijn post over ging, dat zijn de 2e en 3e zin die ik had toegevoegd.
 
Je typt gewoon precies wat ik zeg :+
Daarnaast heb ik al eerder toegegeven dat het gebruik van spanning op iets fout is wanneer je het technisch bekijkt. Ik snap het probleem dan niet...
Ja jou edit over jou pa is juist waar mijn edit van mijn post over ging, dat zijn de 2e en 3e zin die ik had toegevoegd.
we zijn er weer :)


spannend hoor ;)
 
@ runeazn. Gaan we nu eerst even uitzoeken wie het slimste jongetje van de klas is? Mijn advies: luister nou maar goed naar Martell; die kan jou kennis van motoren nog heel wat opvijzelen.
Als je nog niet weet dat een startmotor een hele lage inwendige weerstand heeft dan kun je er beter afblijven voordat er ongelukken gebeuren met misschien wel "veilige" vonken.
Groet Jan
 
@ runeazn. Gaan we nu eerst even uitzoeken wie het slimste jongetje van de klas is? Mijn advies: luister nou maar goed naar Martell; die kan jou kennis van motoren nog heel wat opvijzelen.
Als je nog niet weet dat een startmotor een hele lage inwendige weerstand heeft dan kun je er beter afblijven voordat er ongelukken gebeuren met misschien wel "veilige" vonken.
Groet Jan
Wij zijn al klaar hoor :)

Nu nog het probleem van TS oplossen :)
 
Accu aan de oplader gehangen, was nog maar 12.6V? Blijkbaar niet eens genoeg om mijn dashboard te verlichten.
Hou nou aub op....

Je lampjes branden al bij biv 5 volt. Daar ligt het niet aan.

Probeer het maar eens met één van je dashbordlampjes.


Je kunt trouwens een oplader niet gebruiken als stroombron voor je motor. Maar dat zal een professor je wel kunnen uitleggen.
 
Startermotor werkt inmiddels, dat mijn dashbord niet oplichtte dit keer kwam omdat de min op de accu niet strak genoeg was aangedraaid(hij zat al wel strak, maar niet genoeg blijkbaar).

Dus het probleem lag in het feit dat de aansluiting van de starter vrij ver naar buiten uitkwam, dit heb ik dus meer naar binnen geduwd en heeft het probleem verholpen.

Overigens Martell waar haal jij uit mijn post vandaan dat ik de oplader als stroombron wilde gebruiken voor de motor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan