Bijvullen olie in hydraulische potkrik, hoe?

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
In motorheftafels etc. zit vaak een hydraulische potkrik als krachtpatser gemonteerd.
Zoiets als op het plaatje.
full


Ik heb ook zo'n ding en ik wil hem bijvullen omdat in de loop der tijd wat olie is weggelekt.
Iemand enig idee hoe je dat moet doen?
 
Vaak zit er een schroefje naast het ontlastventiel (om de krik weer te laten zakken) hier kan je hem bijvullen. Ik heb ook wel eens gezien (bij een heftafel) dat er een kunststof dopje halveweg in de zijkant van de krik zit. Als je het dopje verwijderd kan je hier ook bijvullen.
 
Laatst bewerkt:
wel ervoor zorgen dat de krik helemaal naar beneden is.

ik dacht bij een transmissie krik ook wel even een halve liter bij te vullen.
alleen toen ik de krik liet zakken kwam de halve liter er alweer uitgepist uit de overloop
 
olie wil er op die manier niet in.
is een klein gaatje en lucht in de krik wil er niet uit.
ik heb een oliespuit gebruikt en tegelijkertijd de krik oppompen.
wat er teveel in zit, komt er bij de neergaande slag wel weer uit.
 
En ik vraag me af met welke olie je de krik bijvult? Is daar speciale hydraulische olie voor nodig. Waar is dat dan te koop? Kan het ook met remvloeistof??

Bij vullen met hydraulic olie.
bv met een AF 22/32

Mag ook wel iets dikker of dunner. Is niet zo van belang.
Neem je dikkere dan komt de cyl wat langzamer naar beneden
Kun je kopen bij elke grotere auto materiaal zaak.
Wordt ook verkocht per 1 ltr.
Ook bij de grote bouw leveranciers, zoals lasolec of Geha, hebben dat op voorraad.

Bij Halfords, praxis, gamma o.i.d. zullen ze het niet hebben.

Nee geen remvloeistof!!!!!!!!!!!!!!! dit is een alcohol, en zeker geen hydraulic olie.
 
pomp.jpg


Nummer 2 bijvullen door het dopje eraf te draaien.

Ik heb het gedaan door een beetje hydroliek olie in een doktersspuit te doen en dan de tafel opppompen totdat ie niet verder gaat en dan pomp je er wat olie bij.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag beide krikken even behandeld.
Beide hadden een rubber dopje zo halverwege de krik. Dopje er even uit wippen en dan er olie bij gedaan. En nu komen de krikken weer tot de maximale uitslag

EgbertO
 
Bij mij gaat ie inmiddels ook weer tot de maximale hoogte.
Ik stond bij de automaterialenzaak met een liter Hydraulische olie bij de balie. Ik vraag voor de zekerheid of dit in een krik kan. Ja dat kan, maar ze hadden ook een literfles van hetzelfde merk (MPM) met de opdruk: "Jack-oil". Die was nog goedkoper.
 
Bij vullen met hydraulic olie.
bv met een AF 22/32

Mag ook wel iets dikker of dunner. Is niet zo van belang.
Neem je dikkere dan komt de cyl wat langzamer naar beneden
Kun je kopen bij elke grotere auto materiaal zaak.
Wordt ook verkocht per 1 ltr.
Ook bij de grote bouw leveranciers, zoals lasolec of Geha, hebben dat op voorraad.

Bij Halfords, praxis, gamma o.i.d. zullen ze het niet hebben.

Nee geen remvloeistof!!!!!!!!!!!!!!! dit is een alcohol, en zeker geen hydraulic olie.
Ik heb mijn autokrik van een paar euro gewoon bijgevuld met 10W40. Het is niet samendrukbaar, het werkt dus prima.
 
uit elkaar halen gaat prima...
het in elkaar zetten wordt een probleem, vooral als je er achter komt dat je onderdelen nodig hebt die alleen in pjonjang gemaakt worden, en je dan andere er op lijkende onderdelen gaat gebruiken...
Heb hem 3x uit elkaar gehad, dan wilde hij niet omhoog, dan zakte hij door, dan wilde de zuiger niet....
Toen is hij bovenhands het kanaal in gegaan, en heb ik een fatsoenlijke rodac gekocht voor 120 euro
 
Nou ja, gebruik hem niet heel veel. Meestal alleen maar bij banden wisselen ofzo.

Is er een risico dat hij ineens in elkaar klapt vanwege een eventueel falende o-ring oid? Dat mijn motor ineens met zijn voorvork of achterbrug op de straat ligt/ Eventueel met een handje of voetje er tussen?

Of zal dat ineens in elkaar klappen niet zomaar gebeuren?
Misschien voor de zekerheid in het vervolg toch maar een beetje opvullen met wat klossen hout oid
 
Laatst bewerkt:
Tijdens mijn monteurs opleiding(heftruck) ben ik er voor gewaarschuwd altijd iets onder het geen je hebt opgekrikt te leggen, zodat als de krik "instort", jij niet verpletterd wordt. En die mensen in dat bedrijf waren niet kinderachtig.
 
Nou ja, gebruik hem niet heel veel. Meestal alleen maar bij banden wisselen ofzo.

Is er een risico dat hij ineens in elkaar klapt vanwege een eventueel falende o-ring oid? Dat mijn motor ineens met zijn voorvork of achterbrug op de straat ligt/ Eventueel met een handje of voetje er tussen?

Of zal dat ineens in elkaar klappen niet zomaar gebeuren?
Misschien voor de zekerheid in het vervolg toch maar een beetje opvullen met wat klossen hout oid


Besteed een paar tientjes aan een paar assteunen. Als ik bij banden wisselen de rem even wil controleren, dan leg ik een wiel onder de auto, zodat hij als de krik het begeeft mij niet kan pletten. Bij echte werkzaamheden gaat er een assteun onder. Dat staat een stuk beter. Ook al heb ik een mooi uitziend stel steunen, die bij een krik zaten weggeflikkerd, omdat ze bogen onder het gewicht van de bestelbus. Dan maar liever weer met de inmiddels wat roestige maar betrouwbare steunen werken. Een bus van 1750 kilo op je flikker is meestal niet goed voor de gezondheid. :P
 
Mijn autokrik lekt ook inwendig. Dat doet hij al vanaf nieuw. Als ik de auto omhoog zet, zet ik er een paar net zo goedkope Chinese assteunen onder. Als ik lang genoeg bezig ben staat de krik vrij en de auto op de steunen.
 
Komt bijna altyd omdat de zitting van het laten zakken ventiel te grof/beschadigd is.
Wat vaak helpt is dit ventieltje er helemaal uit draaien en dan een stalen kogeltje in het gat doen en daar een ferme en overtuigende tik met een hamer er op te geven zodat je de zitting in model timmert.

Let op ik geef geen garantie dat het altyd goed gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan