Nieuwe GEL Batterij opladen of niet

Panky

MF'er
16 apr 2013
249
2
Hierbij mijn vraag ,

Vandaag hingen we voor een vriend van mij een nieuwe batterij aankopen voor zijn motor , zijn vorige had er de brui aan gegeven , de verkoper vertelde ons dat het beter was deze nieuwe Gel batterij eerst enkele uren aan de druppellader te leggen , omdat naar het schijnt deze die ze nieuw verkopen niet volledig opgeladen zijn , klopt dit ? Omdat hij me deze avond opbelde om te melden dat hij de batterij angekoppeld had en vergeten was wat die verkoper had gemeld van het opladen eerst , en dus had geprobeerd de motor te starten , helaas zonder resultaat , hij zei dat hij merkte dat de batterij niet genoeg kracht had
Ps: de batterij is idem als zijn vorige die hij 7 jaar kon gebruiken zonder problemen

Thnks alvast voor de nuttige antwoorden
 
Klopt, maar een gelaccu wordt gevuld en geladen aan de detaillist geleverd, en dient ook in het schap regelmatig opgeladen te worden.

Maar ik ken behalve een handvol dikke toerfietsen geen enkele motor die voorzien is van een gelaccu, dus ik denk dat er hier voor de zoveelste keer weer een MF/AGM accu als gelaccu wordt bestempeld.
 
Gewoon opladen. Hoewel ik wel verwacht had dat de motor er wel van had kunnen starten. Maargoed... Een accu wil je eigenlijk altijd opladen voordat je hem in gebruik neemt. Of dat nou een ouderwetse loodaccu is of een modernere onderhoudsvrije AGM type maakt wat dat betreft niet uit. Opladen dat ding.
 
Gewoon opladen. Hoewel ik wel verwacht had dat de motor er wel van had kunnen starten. Maargoed... Een accu wil je eigenlijk altijd opladen voordat je hem in gebruik neemt. Of dat nou een ouderwetse loodaccu is of een modernere onderhoudsvrije AGM type maakt wat dat betreft niet uit. Opladen dat ding.
Hoe?
Met welke lader?
Maakt het uit?
Maakt het type accu nog uit, of de lader, of de manier waarop?
 
Momenteel zijn Optimate 3+ aangesloten op de batterij , en is inderdaad een toermotor , Yamaha FJR , in de winkel kreeg men het antwoord dat door de weinige plaats voor de accu , dit type de afmetingen helemaal overeen kwamen alsook de sterkte ervan
 
Een Gel-accu is van fabriek af geformateerd/geladen maar verliest bij opslag wel een deel van zijn lading. Het hangt er van af hoe lang deze bij de motorhandel op voorraad heeft gestaan of de lading niet te ver was weggezakt. Vandaar het advies om zo'n accu voor gebruikt een paar uur aan een lader te hangen. Bij een druppellader zal je dat moeten volhouden tot het programma aangeeft dat de accu vol is.

Ik heb eens geprobeerd om een overjarige nieuwe Gel-accu, die te lang zonder laden in de opslag had gestaan te reanimeren. Er was op geen enkele manier leven in brengen. Zelfs bij een laadspanning van 24 Volt was de stroom 0,0 Ampere, dus echt helemaal dood.
 
Met groene stroom. Sta je gelijk minder te wachten voor verkeerslichten.

Met welke lader?
Een slimme is het makkelijkst. Dan hoef je er zelf minder bij na te denken.

Maakt het uit?
Mwa... valt wel mee. Als je slimme groene stroom gebruikt ruikt het naar bloemetjes. Met grijze stroom ruikt het minder fris, maar het werkt net zo goed.

Maakt het type accu nog uit, of de lader, of de manier waarop?
Ik denk dat je het zo moet aansluiten dat er stroom van het stopcontact, door de lader de accu in gaat. Je kunt het ook andersom doen om misschien nog wat te besparen op de energierekening, maar veel zal het niet zijn: de accu is immers al leeg.
En je kunt dan nog steeds niet motorrijden.
Voor het meeste plezier zou ik hem zo aansluiten zodat stroom uit het stopcontact in de accu komt. Dat is toch waar je het voor doet denk ik.

;)
 
Laatst bewerkt:
Oude batterij was een zwarte van kleur ( GS Yuasa )
GT 14 B - 4
12 V 12 Ah / 10 HR

Nieuwe batterij is een blauwe van kleur
YG 14 B - 4
12 V 13 Ah + LL

Is nu sedert deze morgen aan de druppellader Optimate 3 +

Nu nog even een vraag , het groene lichtje bovenaan links brand alsook her oranje lichtje onderaan rechts , betekend dit oranje lichtje dat deze bezig is aan het opladen ?

Dank alvast voor de antwoorden :}
 
Met groene stroom. Sta je gelijk minder te wachten voor verkeerslichten.Een slimme is het makkelijkst. Dan hoef je er zelf minder bij na te denken.Mwa... valt wel mee. Als je slimme groene stroom gebruikt ruikt het naar bloemetjes. Met grijze stroom ruikt het minder fris, maar het werkt net zo goed.Ik denk dat je het zo moet aansluiten dat er stroom van het stopcontact, door de lader de accu in gaat. Je kunt het ook andersom doen om misschien nog wat te besparen op de energierekening, maar veel zal het niet zijn: de accu is immers al leeg.
En je kunt dan nog steeds niet motorrijden.
Voor het meeste plezier zou ik hem zo aansluiten zodat stroom uit het stopcontact in de accu komt. Dat is toch waar je het voor doet denk ik.

;)


Wat ben jij een grappige man, jeetje :N
 
Met groene stroom. Sta je gelijk minder te wachten voor verkeerslichten.Een slimme is het makkelijkst. Dan hoef je er zelf minder bij na te denken.Mwa... valt wel mee. Als je slimme groene stroom gebruikt ruikt het naar bloemetjes. Met grijze stroom ruikt het minder fris, maar het werkt net zo goed.Ik denk dat je het zo moet aansluiten dat er stroom van het stopcontact, door de lader de accu in gaat. Je kunt het ook andersom doen om misschien nog wat te besparen op de energierekening, maar veel zal het niet zijn: de accu is immers al leeg.
En je kunt dan nog steeds niet motorrijden.
Voor het meeste plezier zou ik hem zo aansluiten zodat stroom uit het stopcontact in de accu komt. Dat is toch waar je het voor doet denk ik.

;)
:/

Je hebt dus niet echt een idee.
Wel jammer, want misschien nemen mensen wel je 'adviezen' ter harte, en slopen zo hun dure nieuwe accu.
 
Oude batterij was een zwarte van kleur ( GS Yuasa )
GT 14 B - 4
12 V 12 Ah / 10 HR

Nieuwe batterij is een blauwe van kleur
YG 14 B - 4
12 V 13 Ah + LL

Is nu sedert deze morgen aan de druppellader Optimate 3 +

Nu nog even een vraag , het groene lichtje bovenaan links brand alsook her oranje lichtje onderaan rechts , betekend dit oranje lichtje dat deze bezig is aan het opladen ?

Dank alvast voor de antwoorden :}
De Optimate 3+ is iig geschikt om ook gel-accu's op te laden.
Daar zal het dus niet aan liggen :)
 
:/

Je hebt dus niet echt een idee.
Genoeg goede ideeën en advies te vinden. Ik vatte je bericht alleen anders op dan je wellicht bedoelde. Ik dacht dat je uit was op een geintje.
Wel jammer, want misschien nemen mensen wel je 'adviezen' ter harte, en slopen zo hun dure nieuwe accu.
Zal wel meevallen verwacht ik, maar ik zal er in de toekomst aan denken.
Ik zie dat het hier al goed is gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Genoeg goede ideeën en advies te vinden. Ik vatte je bericht alleen anders op dan je wellicht bedoelde. Ik dacht dat je uit was op een geintje.Zal wel meevallen verwacht ik, maar ik zal er in de toekomst aan denken.
Ik zie dat het hier al goed is gekomen.
Het ging me ook om je eerdere bericht, niet het grappig bedoelde bericht.

De eerste keer opladen van een accu is best belangrijk.
Daarnaast geeft TS aan dat het om een gel accu gaat. Niet elke lader gaat daar even goed mee om.
Nu blijkt weliswaar dattie een goede lader heeft, maar dat wist jij nog niet toen je reageerde :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En ondertussen een berichtje gekregen van de vriend dat het oranje lichtje onderaan de lader niet meer brande en beide lichtjes bovenaan links en rechts van de Optimate 3+ beide groen zijn van kleur , dus is die jongen ook weer tevreden en gelukkig want de motor starte direct bij de eerste duimduw op de starter , bedankt alvast voor de mensen die hielpen met de nuttige info , tof om te weten dat er mensen zijn zoals hier op dit Forum die klaarstaan met tekst en uitleg 😉 👌 👍
 
En ondertussen een berichtje gekregen van de vriend dat het oranje lichtje onderaan de lader niet meer brande en beide lichtjes bovenaan links en rechts van de Optimate 3+ beide groen zijn van kleur , dus is die jongen ook weer tevreden en gelukkig want de motor starte direct bij de eerste duimduw op de starter , bedankt alvast voor de mensen die hielpen met de nuttige info , tof om te weten dat er mensen zijn zoals hier op dit Forum die klaarstaan met tekst en uitleg 😉 👌 👍
Mooi zo! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan