Meer verbruiken dan opladen

Mijnwerker

MF'er
6 okt 2014
61
23
Alkmaar
Goedendag allemaal,

Vraagje voor mijn buurman, die een ouder type Suzuki V-Strom heeft.
Hij wil wat meer elektrische verbruikers aansluiten op de accu. Denk hierbij aan de standaard dingen als telefoon en navigatie, maar ook aan elektrisch verwarmbare kleding. Dan gaat natuurlijk het stroomverbruik tijdens het rijden flink omhoog en dat zal zeer waarschijnlijk ten koste gaan van het opladen van de accu. Resultaat een steeds leger wordende accu, omdat deze niet meer/voldoende bijgeladen wordt tijdens het rijden.

Is er een oplossing voor dit probleem?

Alvast bedankt!
 
Zorgen dat alles alleen stroom krijgt zodra de motor loopt.
Bij o.a een Garmin is het heel irritant om steeds op annuleren te moeten drukken zodra je het contact afzet en de navigatie wil blijven gebruiken.
Er waren ook wat vstroms rond 2012 meen ik, die een terug roep actie op de stator hadden, dus uitzoeken of dit van toepassing is en zo ja of het vervangen is.

Een goede kwaliteit lithium accu kan ook een verbetering zijn aangezien die meer capaciteit kunnen hebben voor dezelfde afmeting vd accu. Maar vaak maakt men de accu vd zelfde afmetingen voor het gemak van passen en stevig zitten terwijl de capaciteit vergelijkbaar blijft, maar bij lager gewicht wat in dit geval geen voordeel geeft.

Electrisch verwarmbare kleding is er ook met accu's.
 
Resultaat een steeds leger wordende accu, omdat deze niet meer/voldoende bijgeladen wordt tijdens het rijden
Is dit feitelijk of heb je zelf ingevuld dat er niet voldoende laadstroom over blijft? Een telefoon en navi trekken nauwelijks iets. De verwarmde kleding zal ook afhankelijk van hoeveel kleding en hoe zwaar deze uitgevoerd zijn.. :)


Is er een oplossing voor dit probleem?

Is er echt een probleem? :+
 
Je buurman moet even opzoeken hoeveel vermogen de dynamo van zijn motor levert. Zolang zijn stroomverbruikers minder vragen dan dat de dynamo kan leveren is er geen probleem.
Deels.
Als je dynamo bijvoorbeeld 200w levert, en je verbruikers 150w vragen, hou je 50w over.
Als de start 100wh kost, moet je 2 uur onafgebroken rijden om de accu op hetzelfde peil te houden als voor de start.
 
Goedendag allemaal,

Vraagje voor mijn buurman, die een ouder type Suzuki V-Strom heeft.
Hij wil wat meer elektrische verbruikers aansluiten op de accu. Denk hierbij aan de standaard dingen als telefoon en navigatie, maar ook aan elektrisch verwarmbare kleding. Dan gaat natuurlijk het stroomverbruik tijdens het rijden flink omhoog en dat zal zeer waarschijnlijk ten koste gaan van het opladen van de accu. Resultaat een steeds leger wordende accu, omdat deze niet meer/voldoende bijgeladen wordt tijdens het rijden.

Is er een oplossing voor dit probleem?

Alvast bedankt!
Eerst even alles onder elkaar zetten. Wat verbruik je in totaal en wat kan je dynamo leveren. Tot die tijd is het giswerk en zit het ergens tussen niks doen en altijd een aggegraat mee.
 
Deels.
Als je dynamo bijvoorbeeld 200w levert, en je verbruikers 150w vragen, hou je 50w over.
Als de start 100wh kost, moet je 2 uur onafgebroken rijden om de accu op hetzelfde peil te houden als voor de start.
startstroom 150 ampére x2 seconden =300 ampére.seconden
50 watt over is 50/12volt = 4,2 ampére
Na de start moet je 300/4,2 = slechts 71 seconden rijden om de accu op hetzelfde pijl te houden als voor de start.
 
Laatst bewerkt:
In de praktijk is een hoog stroomverbruik op een motor ( vooral een oudere ) gunstiger voor de levensduur
van de spanningsregelaar.

WAT ??? ( vierendeel me niet )

Je motor werkt niet spanning op zoals een auto dynamo ( shhh, bmw rijders.. voor jullie is een ander stukje van de hel )
maar op toerental.
Dus hoe hoger de toeren, hoe meer spanning je opwekt.. en .. dit is eigenlijk altijd veel meer als je motor en rommel
die je er op schroeft verbruikt.

Dat zet je spanningsregelaar om in warmte , en gaat hierdoor stuk ( hallo Honda ;p )

Hoe meer je verbruikt, hoe minder je SR moet werken, hoe langer hij meegaat.


Alleen.. je motor heeft ook een kleine accu ;p , dus die stroomverbruikers aan laten staan als je motor niet
opwekt .. ja, dat word aanduwen .
( nee , bmw.. ook hier gaan jullie met jullie grote accus naar een ander stukje van de hel )
 
Ik heb een 650 v-strom met een garmin en verwarmde kleding op 12V. Moet er alleen even aandenken om niet alles aan te sluiten en dan pas de motor te starten. Meestal sluit ik alle kleding aan behalve die kabel aan de motor, dan starten en dan de kabel aansluiten.
 
startstroom 150 ampére x2 seconden =300 ampére.seconden
50 watt over is 50/12volt = 4,2 ampére
Na de start moet je 300/4,2 = slechts 71 seconden rijden om de accu op hetzelfde pijl te houden als voor de start.
Kijk, dit vind ik nou leuk.
Voortborduren op een theorie van een ander 👍
Ik heb fictieve getallen genomen om makkelijk te rekenen.
Als we nu met echte data komen, kunnen we het echte verhaal boven tafel krijgen.

In theorie valt het allemaal wel mee denk ik.
Tenzij je een artic pool outfit hebt wat bij elkaar inclusief handvatverwarming totaal 300w trekt, zou het geen probleem moeten wezen.
 
Aardig wat reacties hier.

Heb op mijn Varadero alle aftermarket verbruikers via een relais geschakeld, grotere verbruikers via de standaard kabelboom vertrouw ik niet.

Heb inmiddels ook een Carmo spanningsregelaar, want Honda, dus originele spanningsregelaar stuk. _O-

Heb ook een voltmeter geplaatst om de boel een beetje te monitoren, die staat standaard op 13.9v, wel met alle verlichting aan, volgens Carmo is dit normaal.

Mijn accu blijft sinds het plaatsen van de Carmo spanningsregelaar wel heel, dus blijkbaar is het goed zo.
 
Niet vergelijkbaar, maar vroeger op de bezorgbrommers handvatverwarming gehad
Die liepen dus ook langzaam leeg, dynamo gaf in de praktijk niet voldoende stroom voor motor, lampen en hvv
Een brommer heeft ook geen echte dynamo/alternator.
Een klein spoeltje wekt net genoeg stroom op voor de ontsteking en verlichting.
Bij stationair draaien brandt de koplamp dikwijls nog niet op volle kracht door een gebrek aan stroom.

Een beetje motor gaat geen enkel probleem hebben met een GPS,telefoon en verwarmde kleding,als je dat al niet een kwartier voor het starten allemaal op zet.
Als extra veiligheid alles via een relais aansluiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan