Welke benaderingssensor?

mathh

MF veteraan
12 jul 2005
4.849
221
Beek (Lb)
Ik ben bezig mijn Trophy 1200 opnieuw op te bouwen en kijk nu tegen een probleempje aan waar ik niet verder kom. De motor is voorzien van een cockpit van een Honda SP1.

De toerenteller krijgt negatieve pulsen van een NPN Schneider Telemecanique XS1N08NA349 gemonteerd bij de krukas, dezelfde sensor gebruik ik ook op de turbo XS1100.
De snelheidsindicatie werkt hetzelfde , die pak ik met zo'n zelfde sensor bij het voortandwiel af. Geen probleem daar.

Op de turbo werken ze beide perfect, op de Triumph niet. Mijn vermoeden is dat de oorzaak ligt in het feit dat ie op de Triumph in de olie zit and na verloop van tijd stuk gaat, waarschijnlijk door oververhitting. Volgens de specsheet kan ie 75 graden aan en dat zou de oorzaak kunnen zijn.

Ik ben dus nu op zoek naar een betere sensor, eentje die de olietemperatuur aankan, misschien ook nog wat steviger omdat de bestaande erg gevoelig is voor een beetje "abuse" als je dat al zo kunt zeggen ;) de laatste kostte me 37 euro en was binnen een uur kapot...

De normale automotive sensors zoals in de autoindustrie gebruikt gaan helaas maar tot plm 7000rpm dus ik denk niet dat deze gaan werken.

Wie kan helpen?

full
 
Laatst bewerkt:
De normale automotive sensors zoals in de autoindustrie gebruikt gaan helaas maar tot plm 7000rpm dus ik denk niet dat deze gaan werken.

Wie kan helpen?

[afbeelding]

Hoe groot is de tand krans en hoeveel tanden zitten hierop?

In de automotive worden namelijk vaak grotere diameter tandkransen gebruikt. Soms op de krukas poulie van zeg diameter ong. 20 cm maar ook op vliegwielen.
Met een kleine tandkrans wordt de omtrek snelheid ook een stuk lager natuurlijk.

Bij auto's is het vaak wel gebruikelijk om voor de krukas inductieve sensoren te gebruiken. Zit nu op de mf app dus kan je huidige sensor even niet googelen..
 
Hoe groot is de tand krans en hoeveel tanden zitten hierop?

In de automotive worden namelijk vaak grotere diameter tandkransen gebruikt. Soms op de krukas poulie van zeg diameter ong. 20 cm maar ook op vliegwielen.
Met een kleine tandkrans wordt de omtrek snelheid ook een stuk lager natuurlijk.

Bij auto's is het vaak wel gebruikelijk om voor de krukas inductieve sensoren te gebruiken. Zit nu op de mf app dus kan je huidige sensor even niet googelen..

Twee pulsen per krukasomwenteling, gewoon een strip van een centimeter of 7 op het krukasuiteinde geschroefd. Hetzelfde als op de andere fiets.

Voor de snelheid gebruik ik 17 tands tandwielen (1 van 1 mm dik en een van 5mm dik) en met een doorsnee van respectievelijk 8 cm en 5 cm
 
Laatst bewerkt:
pak een stuk 1,5 kwadraad koperdraad , maak 5-8 windingen om je bougiekabel, en je hebt een perfecte uitlezing van je toerental..heb je geen sensor voor nodig..

Ik ben een leek op dit gebied maar mij lijkt dat dit een positieve puls genereert in plaats van een negatieve? En het laatste wat ik wil is mijn kostbare cockpitje opblazen....
 
Een sensor van de SP nemen..?

Heeft helaas geen zin, het signaal voor de toerenteller komt vanuit de ECU van de SP1 en is niet hetzelfde als het ECU-in signaal (als ik me niet vergis, heb er in ieder geval al naar gekeken). Zal het wiring diagram nog eens nakijken.

Toch bedankt voor het meedenken ..
 
Laatst bewerkt:
Twee pulsen per krukasomwenteling, gewoon een strip van een centimeter of 7 op het krukasuiteinde geschroefd. Hetzelfde als op de andere fiets.

Voor de snelheid gebruik ik 17 tands tandwielen (1 van 1 mm dik en een van 5mm dik) en met een doorsnee van respectievelijk 8 cm en 5 cm

Dan zou mijn verwachting zijn dat een krukas sensor van een auto ook gewoon moet kunnen werken.
Ongeveer 60 tanden op een grotere tandkrans bij bv 6000 rpm waarbij de ECU het signaal nog gewoon 'lezen'.

Ik zie nu de sensor die op dit moment gebruikt wordt.
Ben je ook gebonden aan de dikte van 8mm? Zo dun ben ik ze bij auto's nog niet tegen gekomen..
 
Dan zou mijn verwachting zijn dat een krukas sensor van een auto ook gewoon moet kunnen werken.
Ongeveer 60 tanden op een grotere tandkrans bij bv 6000 rpm waarbij de ECU het signaal nog gewoon 'lezen'.

Ik zie nu de sensor die op dit moment gebruikt wordt.
Ben je ook gebonden aan de dikte van 8mm? Zo dun ben ik ze bij auto's nog niet tegen gekomen..

Ik zou 10mm nog kwijt kunnen, 12 moet ik nakijken. Dikker in ieder geval niet.
 
Heeft de ECU niet gewoon een uitgang snelheidssignaal (al dan niet bezet door een pin in de multistekker)? Heeft de fiets ABS?

Neen, de Triumph Ecu heeft dat niet, ook geen ABS. Wat ik begrepen heb is een negatieve puls een niet zo voor de hand liggend signaal en worden NPN sensoren niet zoveel gebruikt in de motorindustrie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan