Welke carb cleaner?

Alexxx_the_one

MF veteraan
3 jun 2005
8.932
908
Den Haag
Facebook
Twitter
Ik heb geprobeerd te zoeken, maar vind niet echt wat.

Komende week wil ik even proberen of een carb cleaner nut heeft voor het beter lopen van mijn CBR.

Nou ken ik van vroeger alleen de Moto Forté flesjes, maar nu zie ik allerlei andere merken (vaak flink goedkoper), zoals Wynn's, Putoline, Liqui Moly etc.

Kan iemand iets nuttigs zeggen over eventuele kwaliteitsverschillen?

En laat alsjeblieft de opmerkingen weg over demonteren en ultrasoon reinigen. Ik wil eerst iets als dit proberen
 
Als ik het zelf zou moeten proberen met een merkproduct, dan neem ik Bahrdal carburateurreiniger.
Is een goed merk. Carburateur reiniger | reinigt en smeer de carburateur | bardahl since 1939

Je kan het ook proberen met aceton als een DIY project. Een verfhandel heeft dat te koop.

Mogelijke stappen voor het reinigen van carburateurs met aceton:
  • Maak een mengsel van benzine en aceton in een verhouding van ten hoogste 1 : 9 (=10% aceton).
    Bij twijfels of dit veilig is, kan je ook eerst beginnen met bijvoorbeeld max. 5% aceton;
  • Meng de benzine en aceton goed in een aparte beker;
  • Vul de tank met het mengsel en start de motor;
  • Rijd de motor maximaal één uur op het mengsel, houd in de gaten of de motor te heet wordt of begint te klapperen.
    Dit zou voor een normale vervuiling waarbij de vervuiling is op te lossen, voldoende moeten zijn;
  • Vul de tank na één uur rijden opnieuw met pure benzine;
  • Houd in de gaten dat aceton een agressieve vloeistof is. Lees de handleiding van je motorfiets of neem contact op met de fabrikant voor meer informatie en veiligheidsmaatregelen.
  • Op eigen risico.

Doe waar jij je het beste bij voelt.
Verontreiniging moet natuurlijk wel op te lossen zijn. Anders helpt een carbcleaner nooit.

Werkt het heb je geluk. Anders moet je de carburateurs toch reinigen, afstellen, synchroniseren. Voordat je dat doet, is het raadzaam om de klepspeling te controleren.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit eens een 4 cilinder Kawa gehad. Die zou dus met 30 in zijn 5 gewoon op moeten trekken, zonder stotteren. Hij reed redelijk maar dat deed hij dus niet. Carburateurs er afgehaald en de sproeiers eens goed bekeken met een loep. Die waren niet helemaal mooi rond open. Ik vond op internet de tip om ze eens 20 min in citroenzuur te dompelen. Dat heb ik gedaan. Alles was toen echt helemaal brand schoon. En toen liep de Kawa pas hoe hij moest lopen.

Je haald dat citroen zuur gewoon in de supermarkt. 1 bolletje was genoeg.
 
Ik heb ooit eens een 4 cilinder Kawa gehad. Die zou dus met 30 in zijn 5 gewoon op moeten trekken, zonder stotteren. Hij reed redelijk maar dat deed hij dus niet. Carburateurs er afgehaald en de sproeiers eens goed bekeken met een loep. Die waren niet helemaal mooi rond open. Ik vond op internet de tip om ze eens 20 min in citroenzuur te dompelen. Dat heb ik gedaan. Alles was toen echt helemaal brand schoon. En toen liep de Kawa pas hoe hij moest lopen.

Je haald dat citroen zuur gewoon in de supermarkt. 1 bolletje was genoeg.
Dus citroenzuur in de tank en rijden maar?
 
Als ik het zelf zou moeten proberen met een merkproduct, dan neem ik Bahrdal carburateurreiniger.
Is een goed merk. Carburateur reiniger | reinigt en smeer de carburateur | bardahl since 1939

Je kan het ook proberen met aceton als een DIY project. Een verfhandel heeft dat te koop.

Mogelijke stappen voor het reinigen van carburateurs met aceton:
  • Maak een mengsel van benzine en aceton in een verhouding van ten hoogste 1 : 9 (=10% aceton).
    Bij twijfels of dit veilig is, kan je ook eerst beginnen met bijvoorbeeld max. 5% aceton;
  • Meng de benzine en aceton goed in een aparte beker;
  • Vul de tank met het mengsel en start de motor;
  • Rijd de motor maximaal één uur op het mengsel, houd in de gaten of de motor te heet wordt of begint te klapperen.
    Dit zou voor een normale vervuiling waarbij de vervuiling is op te lossen, voldoende moeten zijn;
  • Vul de tank na één uur rijden opnieuw met pure benzine;
  • Houd in de gaten dat aceton een agressieve vloeistof is. Lees de handleiding van je motorfiets of neem contact op met de fabrikant voor meer informatie en veiligheidsmaatregelen.
  • Op eigen risico.
Doe waar jij je het beste bij voelt.
Verontreiniging moet natuurlijk wel op te lossen zijn. Anders helpt een carbcleaner nooit.

Werkt het heb je geluk. Anders moet je de carburateurs toch reinigen, afstellen, synchroniseren. Voordat je dat doet, is het raadzaam om de klepspeling te controleren.

Succes.
Bedankt voor je reactie.

10% aceton?

Dat is best pittig als ik het vergelijk met wat ik via Google vind aan adviezen (0,1% tot 0,5%).

Of bedoel je dat dit eenmalig voor het schoonmaken te doen is?

Waarom kies je wel voor een merk als Bardahl en niet voor Moto Forte of 1 van de anderen?
 
Ik heb ooit eens een 4 cilinder Kawa gehad. Die zou dus met 30 in zijn 5 gewoon op moeten trekken, zonder stotteren. Hij reed redelijk maar dat deed hij dus niet. Carburateurs er afgehaald en de sproeiers eens goed bekeken met een loep. Die waren niet helemaal mooi rond open. Ik vond op internet de tip om ze eens 20 min in citroenzuur te dompelen. Dat heb ik gedaan. Alles was toen echt helemaal brand schoon. En toen liep de Kawa pas hoe hij moest lopen.

Je haald dat citroen zuur gewoon in de supermarkt. 1 bolletje was genoeg.
Dat is dus hetzelfde als "carbs eraf en reinigen".

Of moet ik dat citroenzuur in de tank gooien?
 
Heb je al eens een premium brandstof gebruikt?
Mijn ex had de vervelende gewoonte om de tank van onze oude renault bijna leeg te rijden.
Dat vond de auto niet leuk, troep in de tank zorgde ervoor dat de auto slecht ging lopen.
Tank V power er in en het probleem was opgelost.
 
Ik gebruik zowel voor carbs als voor injectie „Petromark injector cleaner“.
Bevalt mij prima en is stukken goedkoper als Forte. Wel even de juiste verhouding voor de tankinhoud van je motor bepalen. Ik kon met 1 flesje in een 23 ltr tank 3 beurten doen.

Grtz,
Cees
 
Laatst bewerkt:
Heb je al eens een premium brandstof gebruikt?
Mijn ex had de vervelende gewoonte om de tank van onze oude renault bijna leeg te rijden.
Dat vond de auto niet leuk, troep in de tank zorgde ervoor dat de auto slecht ging lopen.
Tank V power er in en het probleem was opgelost.
Mijn zoon ook, Volvo 740 uit '86.
Lampje van de meter brandde, maar hij kon best nog wel een eind rijden.
Niet dus, tank helemaal leeg. Gevuld met 5 liter, afgetankt, en daarna steeds rottig lopen.
Het benzine filter zat vol met drab.
Wij tanken in alle auto's, scooters en motoren premium benzines, vooral ook om dat sommigen lang stil staan.
Kost iets meer maar geen gezeik.
 
Heb je al eens een premium brandstof gebruikt?
Mijn ex had de vervelende gewoonte om de tank van onze oude renault bijna leeg te rijden.
Dat vond de auto niet leuk, troep in de tank zorgde ervoor dat de auto slecht ging lopen.
Tank V power er in en het probleem was opgelost.
Ik tank alleen maar de 98.
Ben al eens op zoek geweest naar 100+, maar dat kan ik nergens in de buurt vinden.

Wilde na het reinigen dat meteen doen
 
Heb je al eens een premium brandstof gebruikt?
Mijn ex had de vervelende gewoonte om de tank van onze oude renault bijna leeg te rijden.
Dat vond de auto niet leuk, troep in de tank zorgde ervoor dat de auto slecht ging lopen.
Tank V power er in en het probleem was opgelost.
Die tip 20 jaar geleden al van een Toyota-dealer gehad. Mijn ex had ook de vervelende gewoonte om de allergoedkoopste benzine in de auto te gooien.
En uiteindelijk met een motorfiets, wat kost een tank V-power of Ultimate nou meer? €1,50?
 
Mijn zoon ook, Volvo 740 uit '86.
Lampje van de meter brandde, maar hij kon best nog wel een eind rijden.
Niet dus, tank helemaal leeg. Gevuld met 5 liter, afgetankt, en daarna steeds rottig lopen.
Het benzine filter zat vol met drab.
Wij tanken in alle auto's, scooters en motoren premium benzines, vooral ook om dat sommigen lang stil staan.
Kost iets meer maar geen gezeik.
Ik ook.

Zowel de auto (BMW 5 uit 1997) als de CBR alleen maar de "super" versies.
 
Ik heb geprobeerd te zoeken, maar vind niet echt wat.

Komende week wil ik even proberen of een carb cleaner nut heeft voor het beter lopen van mijn CBR.

Nou ken ik van vroeger alleen de Moto Forté flesjes, maar nu zie ik allerlei andere merken (vaak flink goedkoper), zoals Wynn's, Putoline, Liqui Moly etc.

Kan iemand iets nuttigs zeggen over eventuele kwaliteitsverschillen?

En laat alsjeblieft de opmerkingen weg over demonteren en ultrasoon reinigen. Ik wil eerst iets als dit proberen
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat dat spul nou exact doet.
 
MoTip Carburateur Reiniger Spuitbus

Ik heb deze gebruikt ,is me erg goed bevallen ,wel handschoenen aandoen !!
Die zag ik in een oud topic ook voorbij komen.

Maar nadeel van de sprays is dat de carbs eraf moeten. Of in ieder geval moet er even flink wat los gemaakt worden.

Mijn idee nu is;
1. "Iets" wat als additief in de tank mee kan
2. "Iets" wat redelijk makkelijk via benzineslang kan (spuitbus?)
3. Alles eraf, ultrasoon en opnieuw afstellen (dure grap)
 
Die zag ik in een oud topic ook voorbij komen.

Maar nadeel van de sprays is dat de carbs eraf moeten. Of in ieder geval moet er even flink wat los gemaakt worden.

Mijn idee nu is;
1. "Iets" wat als additief in de tank mee kan
2. "Iets" wat redelijk makkelijk via benzineslang kan (spuitbus?)
3. Alles eraf, ultrasoon en opnieuw afstellen (dure grap)
Ze moeten er dan af idd ,zoveel werk is dat toch niet ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan