slijtvaste alternatieven schuurpapier

K@W@

MF veteraan
8 okt 2004
21.472
13.135
nijmegen
Ik wil de komende winter het nodige gaan schuren en polijsten, en zoek een waardig alternatief, maar vooral slijtvast alternatief voor waterproof schuurpapier, en het liefst een hele range van 240-400-600-800-1200-1500-2000-4000 grit.
heb al het nodige ge-experimenteerd, ronde pads die grafsteenhouwers gebruiken(diamant maar niet flexibel genoeg) scotch-brite ( niet aggresief genoeg)abralon en abranet, flexibel enoeg maar in verhouding met schuurpapier veel te duur....

hebben jullie of een van jullie DE oplossing
 
Nieuwe trend, parket niet meer lakken maar hoogglans polijsten :+


Nou nee, maar tegenwoordig polijsten we de verse olielaag het hout in met kunststof schijfjes, met een korrelgrootte van 2000. Je polijst als het ware de bovenste laag van het hout dan helemaal dicht met olie. De vloer wordt dan gladder en kan geen vuil opnemen in de poriën van het hout, want die zijn met olie gevuld.

En een goede parketteur polijst z'n vloeren na het schuren altijd, met een stuk schuurgaas, of nog beter een schijf voorzien van satelliet schijven.

Verder heb ik geen verstand van schuren of polijsten hoor, die 8 verschillende schuurmachines zijn er voor de show :+
 
hmm... geen idee......eum.....Brillo schuursponsjes ( met roze zeep erin), commandant nr. 4, en belgom alu .............
Evt. nog boormachine of dremel met polijst pasta en kop met polijstborstel erop.
 
Als ik om alternatieven vraag voor schuurpapier, en ik zie hier sommige antwoorden, dan heb ik de indruk dat er hier diverse mede MF-ers zijn die er een dagtaak van maken om onzinnige en in hun ogen leuke antwoorden te geven....
nou de volgende optie''s vallen dus ook af:
Drillboor
Kangeroe.
slijptol
schoonmoeder
hamer -beiltel
en alle andere in jullie ogen logische oplossingen....

Is er iemand bekend met echt diamant linnen ( schijnt in de beeldhouw hobby gebruikt te worden)

ps bedankt voor de serieuze antwoorden
 
Laatst bewerkt:
Als ik om alternatieven vraag voor schuurpapier, en ik zie hier sommige antwoorden, dan heb ik de indruk dat er hier diverse mede MF-ers zijn die er een dagtaak van maken om onzinnige en in hun ogen leuke antwoorden te geven....
nou de volgende optie''s vallen dus ook af:
Drillboor
Kangeroe.
slijptol
schoonmoeder
hamer -beiltel
en alle andere in jullie ogen logische oplossingen....

Is er iemand bekend met echt diamant linnen ( schijnt in de beeldhouw hobby gebruikt te worden)

ps bedankt voor de serieuze antwoorden

_O-

Maar je vraagt om een slijtvast materiaal? Daar zullen de fabrikanten van de schuurpapiertjes niet blij mee zijn.... ;)

Ik kan niet anders bedenken, dan de spullekes die je waarschijnlijk zelf al hebt geprobeerd.

Ik koop voor schuren ed vaak de dure uitvoeringen, merk spul. Gaat absoluut beter en langer mee dan de goedkopere versies. Liever een paar centen extra dan vloeken in de garage op zaterdagavond.

Succes!
 
Ik denk dat je eens wat beeldhouw sites moet afstruinen, voor dit soort materiaal.

Hier verkopen ze op diamant gebaseerd materiaal. : artistix.eu - Beeldhouwen - Schuren en polijsten

En hier een overzichtje van leveranciers: uitdaging.org


Succes met zoeken.

Overigens alle materialen slijten op den duur. Mijn eigen gebruik van schuurbanden ligt door gebruik van duurdere 1 op 4 a 5 van een goedkoper merk. Het prijsverschil is overigens slechts 1 euro per band.





And remember: Beter 1 goed antwoord op je scherm als 10 lollige antwoorden op mf :+
 
Laatst bewerkt:
Zoals al aangegeven: het wat duurdere spul is altijd beter. Kijk bv. altijd voor carborundum schuurpapier. Scherper en gaat langer mee.

Maar je grootste probleem is niet het slijten van je schuurmedium, maar het vol lopen er van.
Hoe fijner de korrel, hoe sneller het vol loopt. Dat is ook een reden waarom het voor een fabrikant niet zo veel zin heeft om (meer) slijtvast papier te maken. Een tweede reden, in combinatie met de eerste, zijn de kosten. Diamantpoeder zou een ideaal medium zijn, maar is voor de gemiddelde gebruiker gewoon te duur. Dan betaal je een aardig bedrag voor schuurpapier dat lang meegaat en dan kun je het na korte tijd wegflikkeren omdat het vol is gelopen. Dat schiet ook niet op.

Kortom: goed schuurpapier kopen en regelmatig vervangen. Het is niet anders......
Ook professionele bedrijven (autospuiters, plaatwerkers etc.) gebruiken ook gewoon schuurpapier. Denk je niet dat die bedrijven ook graag minder geld aan hun spullen kwijt willen zijn en liever zien dat het langer meegaat? Als er een bruikbare oplossing bestond hadden ze die toch al lang gebruikt?
 
Laatst bewerkt:
Het vol lopen van het schuurpapier is vaak nog niet eens de belangrijkste reden, waardoor het vervangen moet worden. Veel van de gebruikte korrelsoorten hebben de neiging bot te worden, door het gebruik. Het rendement neemt dan af en meestal gaat de gebruiker harder duwen, om toch resultaat te zien. Er zijn ook schuurbanden b.v. te koop, waarvan de korrel die er op zit niet bot wordt, maar afbreekt en zichzelf zo weer scherp maakt. Deze banden hebben een langere standtijd, dan de meeste andere.
Het vollopen van schuurmateriaal, wordt vaak voorkomen door de banden meer open te maken. d.w.z. minder korrels per cm/2 toepassen. Overigens kan schuurmateriaal wat goed scherp blijft ook een nadeel hebben. In een schijf met sattelliet schijfjes bleek het gebruikelijke schuurmateriaal wat ik in mijn machines toepaste juist te agressief te zijn en krassen in het te schuren materiaal te veroorzaken. De oplossing heb ik alleen maar door trial and error kunnen vinden, de uiteraard benaderde mensen van de leveranciers kwamen er ook niet uit. Voor mijn sattellietschijfjes pas ik nu een andere soort toe, die bij gelijke korrel geen krasjes veroorzaakt.

@ Kawa: houd er rekening mee, dat b.v. diamant linnen voor beeldhouwers perfect kan zijn, gezien de te bewerken materialen, maar dat dit voor b.v. staal of alu polijsten nog te agressief kan zijn, voor een krasvrij resultaat.

Overigens slepen we in het verleden onze schaatsen met diamant, maar werden de ijzers daarna met een ander materiaal gepolijst. (welke weet ik niet meer, het was 10 jaar geleden, dat ik echt lekker heb geschaatst :X )
 
Laatst bewerkt:
Het vol lopen van het schuurpapier is vaak nog niet eens de belangrijkste reden, waardoor het vervangen moet worden. Veel van de gebruikte korrelsoorten hebben de neiging bot te worden, door het gebruik. Het rendement neemt dan af en meestal gaat de gebruiker harder duwen, om toch resultaat te zien. Er zijn ook schuurbanden b.v. te koop, waarvan de korrel die er op zit niet bot wordt, maar afbreekt en zichzelf zo weer scherp maakt. Deze banden hebben een langere standtijd, dan de meeste andere.
Het vollopen van schuurmateriaal, wordt vaak voorkomen door de banden meer open te maken. d.w.z. minder korrels per cm/2 toepassen. Overigens kan schuurmateriaal wat goed scherp blijft ook een nadeel hebben. In een schijf met sattelliet schijfjes bleek het gebruikelijke schuurmateriaal wat ik in mijn machines toepaste juist te agressief te zijn en krassen in het te schuren materiaal te veroorzaken. De oplossing heb ik alleen maar door trial and error kunnen vinden, de uiteraard benaderde mensen van de leveranciers kwamen er ook niet uit. Voor mijn sattellietschijfjes pas ik nu een andere soort toe, die bij gelijke korrel geen krasjes veroorzaakt.

@ Kawa: houd er rekening mee, dat b.v. diamant linnen voor beeldhouwers perfect kan zijn, gezien de te bewerken materialen, maar dat dit voor b.v. staal of alu polijsten nog te agressief kan zijn, voor een krasvrij resultaat.

Overigens slepen we in het verleden onze schaatsen met diamant, maar werden de ijzers daarna met een ander materiaal gepolijst. (welke weet ik niet meer, het was 10 jaar geleden, dat ik echt lekker heb geschaatst :X )


Ja de trial and error methode s idd vaak de enige oplossing, zoals ik al schreef heb ik al de nodige methodes geprobeerd, en heb inmiddels wel mijn voorkeur voor abralon en abranet van mirka, maar dat is in verhouding weer veel te duur . ook heb ik al wat diamant ge-experimenteerd, maar dit gaf idd te veel krassen , juist vanwege de open structuur...... Maar we blijven zoeken, experimenteren en gaan door tot het gaatje
 
De allermooiste oplossing voor het voorpolijsten van RVS en metalen delen is gebruik maken van 3M Trizact schuurschijven en/of schuurbanden hier vind je een uitgebreid assortiment en het is nog op voorraad ook www.schuurband.nl voor de 3M Trizact schuurbanden en http://www.bmtechniek.nl/schuren-sl...schijven/3m-trizact-237aa-klitschijven-150-mm voor de 3M Trizact schuurschijven.

trizact4.jpg


Ik hoop dat je er wat aan hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan