Accu vraagje

guntherrex

MF veteraan
Donateur
8 jun 2009
8.406
2.923
IJmuiden
Beste MF techneuten,

Ik ben in Slovenië gestrand met accu problemen. Gisteren bij wegrijden van de laatste stop was de accu leeg, duwen en rijden was ok, lampen werkten wel. Onderweg wilde de accu niet meer laden maar werft wel goed heet. Lekker zwavel luchtje ook.
Gelukkig wel op bestemming aangekomen, maar garages en winkels zijn schaars en dit weekend dicht.

Omdat ik geen mogelijkheid heb om te testen hier mijn vraag; kan de accu zo heet worden omdat deze defect is? Ik zou de laadspanning verdenken, maar zouden mijn verlichting (xenon) en gps (direct op de accu) dan niet ook problemen geven? Ik verwacht geen quick fixes maar de dynamo en spanningsregelaar van de zrx zijn niet bepaald probleemgebieden.

Mijn Idee is eerst een nieuwe accu te vinden, daarna even nameten wat de laadspanning is als ik weer mobiel ben.

Alvast bedankt voor het meedenken :)
 
Spanningsregelaar is m.i.z. de verdachte. Dat je GPS en Xenon geen problemen geven kan zijn ,omdat deze mogelijk een ingebouwde 'begrenzing"hebben.
Dus als eerste laadspanning meten,wat lastig wordt als je geen garage/gereedschap paraat hebt.

succes ermee en desondanks nog een prettige vacantie!. :]

gr
 
In slovenie is toch ook wel een bouwmarkt te vinden waar ze een digitale multimeter verkopen?
En anders gewoon ff naar een motorzaak/garage. Die zijn daar ook wel
 
Ik had ook iets meer verwacht maar het is dun gezaaid en ze zijn in het weekend gesloten. Er zit een onderdelenwinkeltje in de straat en aan de andere kant van het raam ligt de accu die ik nodig heb.... So close! Paar km verderop zit een autogarage waar ze vast een multi meter hebben, maar bouwmarkten.... Nee :)

Bedankt voor de info alvast!
 
Als er sluiting zit in een cel van de accu krijg je ook dit effect.
Je hebt een 10volt accu en die word overladen met 14 volt.
Meten is weten.
 
Dat was mijn andere gedachte inderdaad. Heb een lader kunnen vinden ondertussen, eens kijken of ie daarvan heet wordt.

Edit: na 30 minuten is het midden van de accu goed heet. Dus ook met 13,5v overhit hij. Geeft de burger een beetje moed...
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nieuwe accu, alles ok. Langs garage gereden en de spanning gemeten over de accu met draaiende motor. 13,9v bij stationair en vanaf 2000 toeren een stabiele 14,4v tot aan toerenbegrenzer. Leek mij voldoende geruststelling om ermee op pad te gaan, of zien jullie nog beren op de weg?
 
Terug
Bovenaan Onderaan