Oliedruk lampje

mlvnc

MF'er
21 sep 2015
91
73
Vanavond wou ik gaan rijden en tot mijn schrik brandde het oliedruk lampje. Controle van de olie ging even lastig (alleen en zonder bok). Meteen olie gaan halen en na een halve liter geen lampje meer. Heeft iemand enig idee of de vorige rit schadelijk kan zijn geweest? Toen heb ik het lampje overigens niet zien branden. Gaat om een CBR600RR uit 2003.
 
Voor autos geldt dat als het olielampje gaat branden, je zowat al te laat bent. Koppeling intrappen, contact uit, uitrollen naar de berm. Ik denk eigenlijkd dat dat voor motoren ook geldt. Rijden met lampje is al snel schadelijk voor je motor.

Bravok kan het ook fout hebben. Ik had twee boekjes voor mijn rij examen, de ene zei bij olielampje "gelijk stoppen", de andere zei "op je gemak naar de motorzaak rijden om olie te laten nakijken". Dat laatste is dus heel fout.
In mijn auto, als het olie lampje oranje brand, oliepeil te laag. Brand het rood, veilig aan de kant en motor meteen stil leggen. En dat lijkt me logisch ... alhoewel, het is een VW Diesel :+
 
In mijn geval brandde het lampje bij het inschakelen van het contact, vervolgens gaat hij altijd na het starten weer uit. Nu echter niet, toen heb ik de motor meteen weer uit gezet en ben ik olie gaan halen.

Voor nu rij ik er even niet mee tot ik de olie verwisseld heb. Vergeef het mezelf nooit als ik de motor de soep in draai omdat ik toch nog even wil rijden.
 
Voor autos geldt dat als het olielampje gaat branden, je zowat al te laat bent. Koppeling intrappen, contact uit, uitrollen naar de berm. Ik denk eigenlijkd dat dat voor motoren ook geldt. Rijden met lampje is al snel schadelijk voor je motor.

Bravok kan het ook fout hebben. Ik had twee boekjes voor mijn rij examen, de ene zei bij olielampje "gelijk stoppen", de andere zei "op je gemak naar de motorzaak rijden om olie te laten nakijken". Dat laatste is dus heel fout.

Vrijwel alle moderne auto's hebben oliepeil en oliedruk waarschuwing. Bij oliepeil waarschuwing kun je rustig nog even doorrijden naar tankstation/garage/thuis. Oliedruk is inderdaad zo snel mogelijk stoppen.

Bij een motor is oliepeil sensor zeldzaam, is namelijk alleen zinvol als de motor rechtop staat.
Is er iemand met een echt oliepeil-lampje?
 
Vrijwel alle moderne auto's hebben oliepeil en oliedruk waarschuwing. Bij oliepeil waarschuwing kun je rustig nog even doorrijden naar tankstation/garage/thuis. Oliedruk is inderdaad zo snel mogelijk stoppen.

Bij een motor is oliepeil sensor zeldzaam, is namelijk alleen zinvol als de motor rechtop staat.
Is er iemand met een echt oliepeil-lampje?
Yamaha
 
Ik heb dus twee lampjes. De bovenste brand rood en de andere blijft zwart. Beide gaan weer netjes uit bij het starten maar die zwarte bleef gisteren branden. Net de olie nog eens gecontroleerd en zit zelfs nog iets over de max heen na een halve liter.

Ik vond het al zo raar dat zo'n belangrijke melding zwart in het dashboard zit. Die andere (rood) valt veel beter op.

full
 
Laatst bewerkt:
Het rode lampje is niet alleen voor de oliedruk.

Als deze gaat branden en je het icoontje van olie in het digitale gedeelte ziet, dan betreft het de oliedruk.

Als het gaat branden en je het icoontje van de koelvloeistof ziet, dan is daar iets mee.

Als het gaat branden en je ziet FI in beeld is er wat anders.

Het is dus een combinatie.
 
als je eens de moeite nam om een gebruikers boekje te vinden van de betreffende fiets,
daar staat precies in wat en welk lampje voor is, ook met de juiste combinaties.
nu lees ik al een paar reacties van mensen die ook maar wat gokken.
 
Ik heb alle service manuals en handleidingen inmiddels gevonden. Misschien moet het Techniek deel hier maar gesloten worden dan, aangezien overal wel een boekje voor is.
 
Ik heb alle service manuals en handleidingen inmiddels gevonden. Misschien moet het Techniek deel hier maar gesloten worden dan, aangezien overal wel een boekje voor is.


het gaat er om dat je met iets simpels, zoals even een boekje scoren, de functies van deze lampjes kan achterhalen.
deze pagina staat vol berichten die allemaal wat anders zeggen.
 
Ik snap wat je bedoelt maar begrijp niet waar je vandaan haalt dat ik niet de moeite neem de boeken erbij te pakken/zoeken. Ik dacht namelijk alleen laat ik het tegelijkertijd ook hier vragen, wellicht zegt iemand... joh je moet dat eens controleren.

Edit: Ik begrijp wel waar je het vandaan haalt, namelijk van het feit dat ik niet wist waar het lampje voor staat. Maar ik heb toch zeker de moeite genoemen de papieren erbij te zoeken :Y
 
Laatst bewerkt:
Moet ik mij schamen omdat ik een peilglas heb? :?

Nee, daar moet je je niet voor schamen. Gemakkelijker als met een peilglas kunnen ze het jou niet maken om je oliepeil te controleren. Dus als je zonder extreem olieverbruik/verlies je oliepeil niet in de gaten houdt en zo zonder olie komt te zitten, is dat in mijn ogen wel iets om je voor te schamen. Je hoeft namelijk alleen maar naast je motor te gaan staan en naar je peilglas kijken om te zien of er al dan niet voldoende olie in je blok zit.
Als er voldoende olie in zit is er niet zo veel reden om je druk te maken.

Ik weet trouwens niet of een verstopt oliefilter er voor kan zorgen dat het lampje van de oliedruk gaat branden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan