carburateur yx radian 600 (Yamaha) afstellen

M'74

MF'er
3 sep 2006
53
0
M'tricht
Hallo,
Nadat mijn Radian op 3 poten liep, heb ik de carburateur uit elkaar gehaald en schoon gemaakt (Euvel was een 'pluisje').
Maar ik krijg de motor nu niet meer aan het lopen, althans, niet naar behoren. Loopt stationair op 6000 toeren, vlinderklep iets dichter gezet, daarna liep ie op 8000 toeren. Bij demontage dacht ik dat de klep geheel dicht stond, maar dat zou niet horen(?) Mij werd geadviseerd, de kleppen gelijk te stellen middels een paperklip, dit leek mij erg ruim, dit was zo een beetje het verste dat ik ik ze open kon zetten middels de stelschroeven.
Ik kan nergens standaarden vinden van fabrieksintellingen, mijn know-how is ook redelijk beperkt, maar met hulp lukt bijna alles
Wie geeft raad? Het gaat er mij om dat ik hem redelijk lopend krijg, dan wil ik hem naar de garage rijden om hem even synchroon en op co te laten afstellen.
(ik ben al bekend met de pagina BADRAD600 - Yamaha YX600 Radian Website , maar daar ben ik niet de fabrieksinstellingen tegen gekomen van de carburateur, of heb ik iets gemist?)
Bij voorbaat dank!
 
synchroniseren kan nooit het probleem zijn dat je hem niet "draaiend genoeg" krijgt om tot bij de dealer te rijden. toevallig de mengschroeven niet volledig dicht gedraaid ?

soit : om de gaskleppen ongeveer gelijk te krijgen moet je eerst de "basis-klep" vinden : de gasklep waar de stationair schroef rechstreeks op ingrijpt (normaal de 2de of 3de als de gaskabels in het midden aangesloten zijn). draai de stat. schroef net zover in dat je een paperclip/klein boortje/... net onder de gasklep door kan schuiven.
nu gebruik je de stelschroeven tussen de gaskleppen om de andere kleppen ook zo te regelen dat de paperclip ook daar net onder kan.
 
Laatst bewerkt:
synchroniseren kan nooit het probleem zijn dat je hem niet "draaiend genoeg" krijgt om tot bij de dealer te rijden. toevallig de mengschroeven niet volledig dicht gedraaid ?

soit : om de gaskleppen ongeveer gelijk te krijgen moet je eerst de "basis-klep" vinden : de gasklep waar de stationair schroef rechstreeks op ingrijpt (normaal de 2de of 3de). draai de stat. schroef net zover in dat je een paperclip/klein boortje/... net onder de gasklep door kan schuiven.
nu gebruik je de stelschroeven tussen de gaskleppen om de andere kleppen ook zo te regelen dat de paperclip ook daar net onder kan.




UUUhhh die basisklep was dat niet uit de tijd van de CB750, GS750 e.d??
Die hadden nog oude schuifcarburateurs.
Maar vertel eens hierover, vind het best wel interessant :-)
 
Als ie nu stationair 6000 toeren draait kun je gewoon met de grote centrale stationair regelschroef het toerental laten zakken.

En die paperclip tussen de vlinderklep en de carbwand lijkt me wat ruim voor stationair 1000 toeren.

Zo'n Radian is motorisch trouwens gelijk aan de oude XJ600, en daarvan kun je vast wel een werkplaatsboek vinden. Kun je ook de basisinstelling van je carbs in vinden.

En als je je stationair toerental niet lager dan 6000 kan krijgen terwijl hij wel beter liep voordat je je carbs er af haalde, dan kun je m beter op een kar zetten en naar een motorzaak brengen voordat je het nog erger maakt.
 
@Janbros, dus die schroef die ze allen tegelijk in beweging brengt? Die viel me al op en kan ik dus wel weer vinden. :)
De luchtmengschroeven (die met dat spitse puntje toch, staat 2 ½ slag opengedraaid, zou ongeveer zo horen, had ik vernomen.

Ik heb weinig tijd, maar als ik weer aan de gang ben geweest vermeld ik het weer.
Wat ik mij ook afvroeg: moet de tank er persé op, of kan ik ook het vacuümslangetje dichthouden?
(Met een klein flesje benzine, op de brandstofleiding werkt het gemakkelijker)

En verder liep het ding perfect, tot hij ging stamelen op cilinder 1, bijkwam op hoge toeren en daarna ook dit nagenoeg geheel achterwegen liet. Dus het moet weer gewoon goed komen, zeker als iemand met verstand van zaken ernaar kijkt. Maar: eerst zelf proberen, op de aanhanger zetten en wegbrengen kan altijd nog.

Tot zo ver: Alvast bedankt voor de input
 
En die paperclip tussen de vlinderklep en de carbwand lijkt me wat ruim voor stationair 1000 toeren.

dat is gewoon om een afstelreferentie te hebben hè, achteraf draai je de schroef weer uit tot de ralenti normaal is ;)

en TS : je kan gerust een boutje in de vacuumleiding draaien en gewoon een zelfgemaakt reservoirtje voorzien.
 
Laatst bewerkt:
Zoals beloofd een update....Heb hem op de kar gezet en laten afstellen, de vakman is daar toch beter in dan ik, en ik had er ook geen zin meer in, kan mij wel leukere dingen bedenken..
Nu heb ik hem terug, maar loopt niet lekker, stationair als een zonnetje, maar geen vermogen in de hogere toeren, zeg maar v.a. 4000 houdt ie in. 120 rijden en inhalen, nou dat kost even tijd.
Dus gaat ie zaterdag maar weer richting monteur.
Het gekke is dat hij altijd super fijn liep, mooi gelijk, lekker veel pit vanaf 5500 toeren, totdat er een vuiltje in de carb. kwam. dit is schoon gemaakt en de monteur heeft niks aan de hoge toeren aangepast, zegt hij, nou ik hoor het wel weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan