Accu demonteren tijdens winter tbv druppellader

voorvork

MF'er
16 okt 2012
90
0
Heemstede
Hoi allen,

Mijn accu is dus leeg want mijn parkeerplaats in de stad heeft geen stopcontact en de motor staat al een tijdje stil ivm de winter.

Kan ik de accu demonteren en binnenshuis aan de lader hangen? De motor zal dus geruime tijd zonder accu geparkeerd staan, kan dit kwaad?

Ik heb een motor met electronische startonderbreking en een ECU. Moet er iets gereset worden als ik de accu weer aansluit? Gaat om Ducati ST3.

Bedankt!
 
als je accu nu leeg is zal het weinig verschil maken..

In principe moet je je accu langere tijd uit je motor kunnen houden, je zal alleen opnieuw het klokje ed moeten instellen.

In het verleden gebeurde het nog wel eens bij bepaalde aprilia rsv's dat de batterij in het dashboard leeg raakte met verwijderde accu met als gevolg dat de tellerstand op 0 sprong :+
 
Of de accu is overleden weet ik niet. Relais klikt en brandstofpomp gaan aan. Te zwak om de startmotor hard genoeg aan te slingeren. Ik wil hem eens aan de lader hangen, wie weet heeft de accu de winter toch overleefd.
 
Klopt dat lukt, vorig jaar ging dat goed, maar ik kan nog geen lange rit maken komende maand, dus ik heb hem inmiddels eruit gehaald. Volgend jaar doe ik dat ook maar begin winter.

Het is trouwens een loodaccu. Wet gesealed staat erop. 2 jaar oud. Van het merk Nitro 12v 10Ah.
 
Ik heb er ook inderdaad geen goeie ervaringen mee, als onderhoudsvrije accu's te ver leeglopen.
Accu's die je bij kunt vullen kun je naar mijn gevoel beter "oppeppen" dan zo'n onderhoudsvrije.

Maar we zullen zien..
 
Mijn ervaring is dat de accu na helemaal te zijn leeggelopen meestal naar de galemiezen
is, ik heb zelf een acculader in elkaar geknutseld waar ik een lege accu in hele korte tijd mee kan opladen (voor de liefhebbers ding is 25A dus een 12A is in nog geen half uur uur vol theoretisch gezien dan, of het goed is voor de accu nee natuurlijk niet.
Maar goed nu heeft een moderne accu een gemiddelde levensduur van 4-5 jar en dan zijn ze meestal wel op (heb het nu over een loodaccu en niet over een gel of lipo accu.
Je kan proberen om hem weer op te laden maar denk dat je beter kan investeren in een nieuwe accu en als ik je een tip mag geven pak dan een gel of een lipo accu , hoef je nooit meer bij te vullen want het zijn zg "droge accus" je hebt wel een ander lader nodig.

Suc6 ermee.
 
Een gelaccu is niet geschikt voor een laadsysteem van een gewone fiets vanwege de lagere maximale laadspanning (en de nogal korte levensduur als je je daar niets van aantrekt) en lipo's in een motorfiets lijkt me sterk, denk dat je lifepo of li-on bedoelt...
 
Als je er een alarm systeem op hebt zal die wellicht niet functioneren.

Accu gewoon eerst thuis rustig opladen niet starten en ook niet met start kabels.

Snel opladen is slecht voor een accu en moet je alleen doen als hij anders niet wil opladen.
 
lipo's in een motorfiets lijkt me sterk, denk dat je lifepo of li-on bedoelt...

Ja klopt helemaal, maar van de gelaccu ben ik het niet eens met je heb in 2 van mn motoren een gel accu zitten, al 5 jaar en rijdt ongeveer 25-30K per jaar in de winter uiteraard wat minder dus met de levensduur zit het wel goed, ook je opmerking over de laadcapapciteit vind ik daarom wat vreemd.
 
Als je er een alarm systeem op hebt zal die wellicht niet functioneren.

Accu gewoon eerst thuis rustig opladen niet starten en ook niet met start kabels.

Snel opladen is slecht voor een accu en moet je alleen doen als hij anders niet wil opladen.


full


Tegenwoordig zijn er ook druppelladers die de accu in sommige gevallen nog kunnen reanimeren.
Maar om er hiervoor speciaal eentje voor aan te schaffen..
 
lipo's in een motorfiets lijkt me sterk, denk dat je lifepo of li-on bedoelt...

Ja klopt helemaal, maar van de gelaccu ben ik het niet eens met je heb in 2 van mn motoren een gel accu zitten, al 5 jaar en rijdt ongeveer 25-30K per jaar in de winter uiteraard wat minder dus met de levensduur zit het wel goed, ook je opmerking over de laadcapapciteit vind ik daarom wat vreemd.

Mijn opmerking vind ik niet zo vreemd, alleen schijnen veel mensen alles met een gesealde bovenkant een gelaccu te noemen. Verreweg de meeste accu's zijn gesealde onderhoudsvrij doodgewone loodzuuraccu's. In fietsen waar gewicht van belang is en/of een uitzonderlijk hoge startstroom vereist is zit een AGM accu, en gelaccu's vind je alleen in sommige dikke toerfietsen. Als het een gelaccu betreft staat dat er ook op, een MF of AGM aanduiding op de accu is geen gelaccu.
 
De accu heeft lekker geladen vannacht. Mijn duc doet het in elk geval weer. Ik ga wel ervaren hoe goed de accu nog is. Volgend jaar maar continue aan de druppellader nu ik weet dat de accu eruit mag.
 
Een gelaccu is niet geschikt voor een laadsysteem van een gewone fiets vanwege de lagere maximale laadspanning (en de nogal korte levensduur als je je daar niets van aantrekt) en lipo's in een motorfiets lijkt me sterk, denk dat je liefepo of li-on bedoelt...

wtp.jpg


:Y

typ je dat hele accu verhaal steeds opnieuw of heb je net als ik gewoon een tekstfile waar het hele verhaal na te lezen is?
LePensZeur in "Lithium Ion accu in Honda CB550"

uiteindelijk eindigt het toch in een grote vuurbal :+
 
Laatst bewerkt:
Hoi allen,

Mijn accu is dus leeg want mijn parkeerplaats in de stad heeft geen stopcontact en de motor staat al een tijdje stil ivm de winter.

Kan ik de accu demonteren en binnenshuis aan de lader hangen? De motor zal dus geruime tijd zonder accu geparkeerd staan, kan dit kwaad?

Ik heb een motor met electronische startonderbreking en een ECU. Moet er iets gereset worden als ik de accu weer aansluit? Gaat om Ducati ST3.

Bedankt!

Ik weet niet of jij dat kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan