Suzuki GS500 Topic #27

Status
Niet open voor verdere reacties.
De knal kwam uit het blok / startmotor, zeker niet uit de uitlaat. Het kan een klik zijn hoor, ik heb het zelfs 2 tot 3 keer gehoord net voordat hij aanspringt. Erg raar, alsof hij aan het worstelen is om aan de gang te komen. Eens dat de motor draait, loopt ie erg mooi.

Zou ik er een nieuwe startmotor in zetten?

Als jullie ervan overtuigd zijn dat de startmotor kapot is (is ie niet helemaal, want hij start soms nog goed) dan koop ik wel een nieuwe, of ik laat dit door iemand doen.

Jammer, ik was net van plan om komende weken flink te gaan rijden.

Dat klinkt als een terugslag bij het starten - Hij doet dit af en toe. Als de motor te traag op toeren komt tijdens het starten met de startmotor, krijgt de krukas een slag terug waarna de startmotor de boel weer op gang moet slingeren.

Je kan op deze manier de overbrenging tussen startmotor en krukas beschadigen.
 
Al eens met een andere accu geprobeert? mischien is de accu gewoon te slap.

Ga niet teveel uit van wat mensen je op een forum zeggen he, in levende lijve is het veel makkelijker te horen en voelen wat het probleem is, hier zit ik ook maar achter een toetsenbord :P

Mischien even langs een motorzaak?
 
Bij de meeting vanmiddag zat er ook een GS450 bij die slecht deed starten.

Naderhand moest ie aangeduwd worden.,
 
Dat klinkt als een terugslag bij het starten - Hij doet dit af en toe. Als de motor te traag op toeren komt tijdens het starten met de startmotor, krijgt de krukas een slag terug waarna de startmotor de boel weer op gang moet slingeren.

Je kan op deze manier de overbrenging tussen startmotor en krukas beschadigen.

Het klinkt ook als een gestoot, ik ben wel bang om de motor op deze manier te beschadigen.

Ik moet toch sowieso een beurt laten geven, dan laat ik dit ook maar nakijken.

Kan ik de motor zonder risico van het gestoot aanduwend starten?

Bedankt voor je reactie.
 
Al eens met een andere accu geprobeert? mischien is de accu gewoon te slap.

Andere accu behalve mijn auto accu heb ik niet. Ik ga snel naar de dealer ermee.

Ga niet teveel uit van wat mensen je op een forum zeggen he, in levende lijve is het veel makkelijker te horen en voelen wat het probleem is, hier zit ik ook maar achter een toetsenbord :P

Dat weet ik, maar op dit moment heb ik 0 kennis van hoe de motor werkt / in mekaar zit. Toen mijn voorlampje niet werkte zat ik al mis. |(

Gelukkig is het nu lekker aan het stormen hier, het heeft zelfs gesneeuwd. Dus nu is het sowieso niet zo erg om niet te kunnen rijden.
 
Laatst bewerkt:
Heuj ik heb hetzelfde spul i.c.m. een arduino Uno. Heb je ook een variabele weerstand voor het grote lcd scherm? Dat is namelijk geen luxe als je hem buiten gaat gebruiken op de motor :Y

Grote LCD scherm is om te experimenteren, voor de daadwerkelijke tellers heb ik andere (COG / Chip-On-Glass displays die ook leesbaar zijn in vol zonlicht. Ik heb nog een stapel met ander spul liggen die ik niet op de foto heb waaronder variabele weerstanden ;)


Mooi. Waarom maak je er geen topic over aan?

Er zijn al Arduino topics en ik wil eerst een functioneel concept bouwen dat in de eerste instantie is gericht op de GS500. De principes zijn best wel universeel dus een algemeen topic komt daarna wel. Veel Arduino topics met meer dan een idee zijn er niet echt dus als ik iets werkends heb is dat alvast winst :P


PLus het programma hier neer plempen! :Y

Kunnen we er allemaal van leren :}

Ik wil denk ik uiteindelijk een paar howto's maken zoals:

- Toerenteller reparatie: Vervangen mechanisch binnenwerk voor Arduino, stappenmotor & ontsteking puls vertaling
- Versnelling sensor mbv van andere versnelling sensor, Arduino en 7 segmenten display
- Kilometerteller reparatie: Vervangen mechanisch binnenwerk voor Arduino, stappenmotor en/of displays voor km stand, dagteller en eventueel snelheid
- Olie temperatuur sensor mbv sensor in olieplug, analoge teller of Arduino + 3 digit 7 segmenten display

De concepten die ik eerder heb gepost zijn het einddoel dus een combinatie van deze dingen. Wellicht dus ook een howto voor de superdeluxe kapiteinkoek instrumenten cluster.

Onderliggende gedachte is het toekomst bestendig maken van de GS500 met betrekking tot de tellers die gezien de populariteit en leeftijd van de gemiddelde GS misschien nog wel eens 'op' kunnen raken. Die conversie moet 1. niet te moeilijk zijn en 2. goedkopie. Dat laatste is alvast geen probleem want een Arduino nano kost bijv €1,56 inclusief verzendkosten en een handjevol (10 stuks) 7 segmenten displays kost €1,25. Versnelling sensors zijn als het goed is voor €8 te krijgen, enzovoorts enzovoorts.
 
Laatst bewerkt:
Zeg Rens, heeft de GS450 nou ook zoveel last van olie verbruik bij een hoge km stand ? Bij de meeting was er 1 en leek wel meer een 2 takt dan een 4 takt kwa verbruik ( en een put lucht, want ik reed er de gehele rit achter ).

Was zo'n GS450L met het blok die kwa carter deksel exact hetzelfde leek als mijn GS500 blok.

En met zo'n geluid als in deze video.

 
Laatst bewerkt:
Zeg Rens, heeft de GS450 nou ook zoveel last van olie verbruik bij een hoge km stand ? Bij de meeting was er 1 en leek wel meer een 2 takt dan een 4 takt kwa verbruik ( en een put lucht, want ik reed er de gehele rit achter ).

Was zo'n GS450L met het blok die kwa carter deksel exact hetzelfde leek als mijn GS500 blok.

En met zo'n geluid als in deze video.


Elke 4 takt werkt hetzelfde en vertonen dus dezelfde symptonen, de GS450 en GS500 zijn kwa motor nagenoeg identiek wat betreft gebruikte materialen en technieken, dus ja.
Het olieverbruik van de GS500 is ook niks bijzonders hoor, ze draaien altijd redelijk hoge toeren dus geen wonder dat ze wat sneller slijten, een 1000CC BMW kan niet voor niks 2 ton draaien.

Mischien dat bij de GS500 de zuiger cilinder speling wat ruim is en dat er daardoor wat meer slijtage optreedt, een watergecoolde motor is wat dat betreft een stuk beter.
 
Ik zal mijn olie nog eens pijlen morgen, omdat ik dik 300km snelweg heb gereden vandaag ( teller tussen de 120 en 150 ).

120 teller = 110 tomtom en 130 teller is 120 tomtom etc,

Toch 1 op 18 gereden hiermee ( Veel 140 a 145 op de teller ) op de heen weg naar Amersfoort.

Als ik het goed heb heb ik 1 op 20,64 gereden tijdens de meeting rit ( Kan zijn dat ik de km stand niet juist onthouden heb, omdat ik de dagteller niet heb gereset.

Toch is 1 op 20,6 wel netjes en had daarvoor bij de BP getankt en je ziet het gelijk he.
Ik ga steeds meer twijfelen of het toch aan mijn rijstijl ligt.

Kleine beurt zit er ook weer aan te komen binnenkort ( Olie en filter ).
Gisteren de remblokjes laten doen en luchtfilter is niet nodig zeiden ze van Motoport. ( Elke 20,000km ? )
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond!

Na veel meelezen op het forum eindelijk in het bezit van mijn eigen (1e)apparaatje. Gelukkig geprezen zij ik dat het een GS500 mag betreffen, overgekocht van een mede-MF'er. Begin deze zomer ga ik wat aanpassingen doorvoeren en zal ik hier waarschijnlijk jullie kennis goed kunnen gebruiken.

Dave

13082486_1018766534871714_6294731621151051522_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond!

Na veel meelezen op het forum eindelijk in het bezit van mijn eigen (1e)apparaatje. Gelukkig geprezen zij ik dat het een GS500 mag betreffen, overgekocht van een mede-MF'er. Begin deze zomer ga ik wat aanpassingen doorvoeren en zal ik hier waarschijnlijk jullie kennis goed kunnen gebruiken.

Dave

[afbeelding]


Veel plezier ermee :) *O*
 
Goedenavond!

Na veel meelezen op het forum eindelijk in het bezit van mijn eigen (1e)apparaatje. Gelukkig geprezen zij ik dat het een GS500 mag betreffen, overgekocht van een mede-MF'er. Begin deze zomer ga ik wat aanpassingen doorvoeren en zal ik hier waarschijnlijk jullie kennis goed kunnen gebruiken.

Dave

[afbeelding]


Mooie motor. Veel plezier ermee *O*
 
Zijn er hier trouwens nog mensen die met een windscherm of ruitje op hun GS 500 E rijden (Op de naked variant)? Hoe bevalt dit? Is dit een aanrader voor iemand die veel snelweg rijdt? :)
 
Na al die snelweg kilometers van gisteren heeft de GS geen druppeltje olie verbruikt *O*, terwijl er wel 2 andere bij zaten die wel verbruiken haha.
 
Zijn er hier trouwens nog mensen die met een windscherm of ruitje op hun GS 500 E rijden (Op de naked variant)? Hoe bevalt dit? Is dit een aanrader voor iemand die veel snelweg rijdt? :)

Mijn GS500 had een relatief groot "ruitje" toen ik hem kocht. Het was een van de eerste dingen die ik er af gesloopt heb. Hij werd er instabiel van.

diversen06026_resize.jpg



Misschien dat wat meer schuin zetten of een kleiner ruitje een stabielere motor geeft.
 
Na al die snelweg kilometers van gisteren heeft de GS geen druppeltje olie verbruikt *O*, terwijl er wel 2 andere bij zaten die wel verbruiken haha.

Kweenie wat jullie doen met de motor maar ik heb echt een verbruik van niks. Ik gok 1 op 10000 of meer. Hoef het nooit bij te vullen. Laatste keer is de olie wissel geweest. Ook alweer een paar duizend geleden. Kilometerstand is rond de 55k volgens mij.

Ik rijdt wel tamelijk rustig, als in laagtoerig. Koppel komt toch al bij de 3-4k dus hoef hem niet zo door te trekken als mn tweetakt. Snelweg, wat ik het meeste doe, tussen de 110 en 130. Bij slecht weer 100.
 
130 op de gs teller is 120 op de tomtom hier.

Was gisteren op de terugweg van Amersfoort naar Tholen best wel slecht weer en veel wind op de snelweg.

Dan nog met een snelheid van 110~130 op de teller doorgereden en de snelheid soms nog verder laten zakken als het echt te gek werd.

Zoals jij zegt ligt mijn olie verbruik ook ongeveer rond de 1 op 14,000km.

Wordt ook altijd eerst netjes warm gereden voordat ik echt doortrek in de toeren.
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor rijdt weer!

ATTENTIE
Het nieuwe model heeft achter dat klepje aan de zijkant van je blok, waar je aan draait bij het kleppen stellen, nog maar één spoel. Dat betekent dat, in tegenstelling tot wat er in KapiteinKoeks howto staat, de R|T naar schuin rechtsboven moet wijzen! Als je die timet op linksonder, zoals in de howto van het oude model, staan je nokkenassen een kwartslag gedraaid en kan ik je uit ervaring vertellen dat je motor NIET start. :')

Just saying. Maar het is nu gefixed en ik heb gisteren wel drie straatjes kunnen rijden voor de hagelbui, na vier maanden stilstaan, dus ik ben helemaal blij. :P
 
@Yoursong: Wat betreft die kuipruit;

Heb er zelf eentje (de middelgrote versie). Tijdje erop gehad, en er is wel een duidelijk verschil bij hoge snelheden.
Druk op de borst verdwijnt er behoorlijk van. Snelwegrijden wordt zo een stuk meer ontspannen. Zelf kreeg ik geen last van irritante geluidsturbulenties.

Het snelheidsgevoel wordt er wel minder van. Om deze reden heb ik hem er weer afgehaald. Het leuke van de GS500 vind ik dat je al vrij snel het idee hebt dat het allemaal erg hard en wild gaat. Door die kuipruit verdwijnt dit wat.

Kortom: Comfortabel(er) snelwegrijden: kopen. Fun: niet kopen.
 
@Yoursong: Wat betreft die kuipruit;

Heb er zelf eentje (de middelgrote versie). Tijdje erop gehad, en er is wel een duidelijk verschil bij hoge snelheden.
Druk op de borst verdwijnt er behoorlijk van. Snelwegrijden wordt zo een stuk meer ontspannen. Zelf kreeg ik geen last van irritante geluidsturbulenties.

Het snelheidsgevoel wordt er wel minder van. Om deze reden heb ik hem er weer afgehaald. Het leuke van de GS500 vind ik dat je al vrij snel het idee hebt dat het allemaal erg hard en wild gaat. Door die kuipruit verdwijnt dit wat.

Kortom: Comfortabel(er) snelwegrijden: kopen. Fun: niet kopen.

Bedankt. Wat voor ruitje had je? :)
 
Mijn motor rijdt weer!

ATTENTIE
Het nieuwe model heeft achter dat klepje aan de zijkant van je blok, waar je aan draait bij het kleppen stellen, nog maar één spoel. Dat betekent dat, in tegenstelling tot wat er in KapiteinKoeks howto staat, de R|T naar schuin rechtsboven moet wijzen! Als je die timet op linksonder, zoals in de howto van het oude model, staan je nokkenassen een kwartslag gedraaid en kan ik je uit ervaring vertellen dat je motor NIET start. :')

Just saying. Maar het is nu gefixed en ik heb gisteren wel drie straatjes kunnen rijden voor de hagelbui, na vier maanden stilstaan, dus ik ben helemaal blij. :P


Hebbie daar foto's van genomen?

-edit
Staat ook in het Suzuki handboek blijkbaar, pagina 369 in de PDF.

2lnednc.png


sowieso kijk ik zelf vooral naar de inkepingen in de nokkenassen en niet zozeer naar het RT teken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal me hier ook maar eens melden, lees al een paar weekjes mee.
Sinds een week ook eigenaar van een GS500e, nu nog het rijbewijs (avb is al binnen)

Motor zelf overgespoten voor de leuk (en omdat het witte niet zo mooi was imho)

23DpJ7M.jpg


Dit was hij eerst:
HnJvtVp.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan