Slechte ontsteking van xv 1000 virago

johnxv1000

Rookie
11 apr 2016
5
0
Kudelstaart
Ik heb pas een oudere Yamaha xv 1000 virago gekocht, om op te knappen.
De motor liep goed toen ik hem kocht.
Ook de eerste ritjes ging prima.
Maar toen begon het.
Bij het starten en stationair loopt de motor prima.
Maar als hij meer als 1500 toeren slaat hij over en tegelijkertijd valt de toerenteller naar nul.
Ik heb de ontsteking getest met een ontstekingstester daaruit bleek ook dat de ontsteking hapert als ik meer als 1500 toeren maak.
Ook heb ik de ontstekings spoelen nagemeten.
De bougies heb ik ook vernieuwd.
De bedrading doorgemeten van de bobine's, deze had ook geen afwijkingen.

Mijn eigenlijke vraag is of er iemand is die een TCI heeft voor een deze motor om dat te kunnen uitsluiten.
 
Als een xv slecht loopt dan is het negen van de tien keer de carburateurs die vuil zijn.

Maar je ontsteking door laten meten is vele malen simpeler. Kijk ook eens op de virago topic.

Nu is het op z'n zacht gezegd een takke werk om de carbs te demonteren, ik heb bijv. een steeksleutel 10 zo verbogen dat ik die dingen er fatsoenlijk af krijg.

Succes
 
Maar hoe kan het aan de cabs liggen als je gas geeft en het hapert na de 1500 toeren?
Neem aan dat de hele ontsteking dan wegvalt omdat de toerenteller ook naar 0 gaat.
 
Laatst bewerkt:
Mijn zwager heeft een 700 of 750 gehad.
En bij hem was het de cdi die waarschijnlijk door trillingen slecht contact maakte.
Als ik het goed heb zat dat kastje ook in de buurt of bij het achterspatbord.
En heeft hij de boel toen opnieuw gesoldeerd.
 
Is je accu nog wel goed?
Een te lage spanning vindt de ontsteking ook niet leuk en gaat dan haperen.
Of poreuze inlaatrubbers.
 
Laatst bewerkt:
Maar hoe kan het aan de cabs liggen als je gas geeft en het hapert na de 1500 toeren?
Neem aan dat de hele ontsteking dan wegvalt omdat de toerenteller ook naar 0 gaat.


Ik zeg niet dat het aan de carbs ligt. Maar na m'n vierde xv mag ik stellen dat als er gelazer met toeren bij een virago was dat de carbs altijd een rol hebben gespeeld.

Ik heb mij ooit door de ANWB thuis moeten laten brengen omdat de virago in de coentunnel er letterlijk mee stopte. De aanwezige anwbmonteurs gokte beide op ontstekingsproblemen. Ook toen waren het de carbs.

Maar het kan zeker ook geen kwaad om alle stekkers en de tci te testen.

Ik ben nl niet alziend.

Ik wacht de oorzaak af.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg niet dat het aan de carbs ligt. Maar na m'n vierde xv mag ik stellen dat als er gelazer met toeren bij een virago was dat de carbs altijd een rol hebben gespeeld.

Ik heb mij ooit door de ANWB thuis moeten laten brengen omdat de virago in de coentunnel er letterlijk mee stopte. De aanwezige anwbmonteurs gokte beide op ontstekingsproblemen. Ook toen waren het de carbs.

Maar het kan zeker ook geen kwaad om alle stekkers en de tci te testen.

Ik ben nl niet alziend.

Ik wacht de oorzaak af.

Nja, je hebt zeker wel een punt. Zou maar zo kunnen, alleen de carbs.
 
Bedankt voor jullie reactie,

Om even de TCI op te halen woon je jammer genoeg net effe te ver om op te halen Supervet, maar toch bedankt.
Ik ga eerst voor de zekerheid de carbs schoon maken en nieuwe afdichtingen in zetten.
Dat was toch al de planning om te doen.
Ook ga ik de bedrading van de TCi naar de ontstekingsspoelen vernieuwen zodat het daar ook niet aan kan liggen.
Daarna nog maar eens proberen.
 
Opsturen kan ook hoor :) verzendkosten is genoeg.

Ik ga het ding nooit meer gebruiken. Als jouw tci echt stuk blijkt te zijn en je wil iets anders.... even lezen over ignitech ontstekingen. Heb ik ook. Is fijn spul. Start hij ook beter van.

Later,

Loek
 
Persoonlijk ging ik eerst de tci en de bedrading herzien. Dan uitproberen en als het nog niet correct is dan pas de carbs reinigen. (Tis nogal een werk)

Ik ben benieuwt naar het eind resultaat.

Succes.
 
Hallo Loek,

Ik heb je pakketje ontvangen, maar helaas pas hij niet op de kabelboom.
Ik heb hem nog iets aangepast maar dat mocht niet baten.

Ondertussen heb ik de oude tci opgestuurd naar Carmo electonics ik hoop dat ze daar een storing vinden zodat ik niet verder hoef te zoeken.

Ook heb ik de carbs in een ultrasoon badje gehad en de afdichtingen van de inlaat vernieuwd.
De bedrading van de ontsteking heb ik ook vernieuwd
Maar dit gaf geen verschil.

Ik hou jullie op de hoogte....
 
Hallo Loek,

Ik heb je pakketje ontvangen, maar helaas pas hij niet op de kabelboom.
Ik heb hem nog iets aangepast maar dat mocht niet baten.

Ondertussen heb ik de oude tci opgestuurd naar Carmo electonics ik hoop dat ze daar een storing vinden zodat ik niet verder hoef te zoeken.

Ook heb ik de carbs in een ultrasoon badje gehad en de afdichtingen van de inlaat vernieuwd.
De bedrading van de ontsteking heb ik ook vernieuwd
Maar dit gaf geen verschil.

Ik hou jullie op de hoogte....

Wat kost dat tegenwoordig, de ontsteking laten testen? Ik heb al eens iets van 60 of 80 euro betaald zo rond 2001.
 
de prijs voor het testen alleen is 54 euro,
Maar helaas ( of niet, nu weet ik de storing) was de printplaat stuk.
Nu zetten ze er een nieuwe printplaat in voor 285 ex btw.
Maar da zit er wel een getunide printplaat in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan