Honda cbr 125r. Uitlaat doorgeroest

Masterke400

Rookie
5 mei 2016
4
0
Dag iedereen ,

ik zoek een forum waar mensen mij eventueel kunnen helpen met het volgende probleem ( ik ben nieuw hier ) .

Mijn Honda cbr 125 R is den uitlaat helemaal doorgeroest .
Ik had verwacht dat dit een simpele klus ging worden maar ,...... Niet dus .
Een deel van mijn uitlaat zit er blijkbaar nog erop ( ring ) .

Er waren mensen bezig dat ik er een slijpschijf moest erop plaatsen en slijpen die ring 😣.
Ik hoop dat er hier mensen zijn met ervaring en een goede wil om mij hierbij een handje te helpen ! .

Ik dank u alvast

( foto's komen zo )
full
 
Dag iedereen ,

ik zoek een forum waar mensen mij eventueel kunnen helpen met het volgende probleem ( ik ben nieuw hier ) .

Mijn Honda cbr 125 R is den uitlaat helemaal doorgeroest .
Ik had verwacht dat dit een simpele klus ging worden maar ,...... Niet dus .
Een deel van mijn uitlaat zit er blijkbaar nog erop ( ring ) .

Er waren mensen bezig dat ik er een slijpschijf moest erop plaatsen en slijpen die ring 😣.
Ik hoop dat er hier mensen zijn met ervaring en een goede wil om mij hierbij een handje te helpen ! .

Ik dank u alvast

( foto's komen zo )
full
Dag iedereen ,

ik zoek een forum waar mensen mij eventueel kunnen helpen met het volgende probleem ( ik ben nieuw hier ) .

Mijn Honda cbr 125 R is den uitlaat helemaal doorgeroest .
Ik had verwacht dat dit een simpele klus ging worden maar ,...... Niet dus .
Een deel van mijn uitlaat zit er blijkbaar nog erop ( ring ) .

Er waren mensen bezig dat ik er een slijpschijf moest erop plaatsen en slijpen die ring 😣.
Ik hoop dat er hier mensen zijn met ervaring en een goede wil om mij hierbij een handje te helpen ! .

Ik dank u alvast

( foto's komen zo )
full
full
 
Kruipolie, warmstoken (starten met oordoppen ;)), plat stuk staal erop lassen (kun je later weer vanaf halen, waterpomptang, sokkentang
8712423008885_6437420.jpg
 
Was de bocht van deze ring afgeroest? (dus bocht en ring waren vast met elkaar verbonden)
Of is het gewoon een pas ring? Een los onderdeel?
Ingeval van een los onderdeel zou de nieuwe bocht er gewoon weer op passen.
Heb je geen parts-sheet waarop je dit kunt zien?

Misschien even een foto plaatsen van uitlaat + bocht.

Kruipolie in combinatie met geduld. (= een paar dagen in de IMAL zetten en laten inwerken)

Warmstoken (= roodgloeiend met een brandertje)
Je kunt een conserven blikje (bodem eruit) gebruiken om de omliggende delen tegen je brander te beschermen. Dan voorzichtig met bovenstaande tang los maken. Pas op dat het aluminium niet breekt.

Stukje plat er op lassen. (goede tip van gassen) Maak je las-puntjes op de binnenring. Dan houd je de buitenkant "strak". Op de binnenring slijp je ze natuurlijk weer netjes weg.
 
Voor een stuk uitlaat is het wel een heel dikke bus. Heb je geen handboek of parts list van die motor? Zit in/aan je nieuwe uitlaat ook zo'n bus?
Ik zou er niet direct geweld op zetten.
 
Laatst bewerkt:
ik ben zo vrij geweest om even een plaatje voor je te zoeken.

[afbeelding]

bron: http://www.motorcycle.in.th/filemgmt_data/files/Honda _CBR_125R_Maintenance_and_Service_Manual.pdf

edit: hier een foto van een nieuwe uitlaat:

Black Widow Exhausts Ltd

zoals ik het zo kan zien, zou ik zeggen dat het zo hoort en dat de nieuwe uitlaat er zo overheen schuift. echter durf ik dit niet met zekerheid te zeggen
Dat zou ik ook zeggen, de bocht is aan het eind getrompt en de pakking gaat daar in. Dat dikke ding hoort gewoon in/aan de cilinder.
 
Laatst bewerkt:
Die ring hoort vast aan de bocht te zitten.

Ja, mijn idee ook. ;)

Als je de derde foto vergroot (klik) dan zie je de afgebrokkelde resten van de bocht in de binnenkant van de ring zitten. Ook de parts-list is hier duidelijk over.
(deze vorm van aansluiting van een bocht op de cilinder is een heel gebruikelijke constructie)

De ring die je nu nog op de cilinder ziet zitten is géén onderdeel van de cilinder maar van de bocht.
 
Ja, mijn idee ook. ;)

Als je de derde foto vergroot (klik) dan zie je de afgebrokkelde resten van de bocht in de binnenkant van de ring zitten. Ook de parts-list is hier duidelijk over.
(deze vorm van aansluiting van een bocht op de cilinder is een heel gebruikelijke constructie)

De ring die je nu nog op de cilinder ziet zitten is géén onderdeel van de cilinder maar van de bocht.
Klopt helemaal. probleem is dat als je gaat proberen die ring of bus of hoe je het ook wil noemen uit de cilinderkop te halen, de kans groot is dat het aluminium kapot gaat. (been there, done that |( ). Bus laten zitten, en zoals Halflive al aangaf een trompstukje (laten) maken, op de uitlaat lassen en gaan. Bij mijn woonwerkprutteltje ook gedaan, gaat perfect.
 
Goeie middag ,

Ik zat even in het buitenland waardoor ik laat kon antwoorden .
Dit is een afbeelding voor ik de uitlaat eraf had gehaald .

Het plaatje met de 2 boutjes zijn verwijdert maar die ring zit muurvast 😔

Mvg Ivan
full
 
Laatst bewerkt:
Die opmerking had ik al gemaakt. ;)
"Pas op dat het aluminium niet breekt."
Voorzag ook al dat het een kwetsbaar geheel was.

(maar met een beetje ervaring, goed gereedschap en geduld gaat die ring er vast wel uit)
 
Ik zie nu inderdaad dat de ring aan de bocht hoort. Lekker een beetje blank ijzer in gietaluminium, dat wil wel fuseren |(
Als je nog geen nieuwe bocht hebt gekocht zou ik inderdaad een getrompt stukje om de bocht zetten.
Als je al een nieuwe bocht hebt zou ik toch proberen om het stuk er uit te krijgen. Veel kruipolie en veel hitte. Ik denk aan een strip van een meter op de prop lassen. Of de vlam er op en een moordenaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan