Uitlaat/spruitstuk Yamaha Virago XV750 doorgeroest

Toppie1

MF'er
26 sep 2023
36
20
Hi, Waar mijn uitlaat en achter-pruitstuk verbonden waren was helemaal weggeroest. Bij diverse shops langs geweest voor een nieuwe uitlaat, maar de vraag is of dat de motor waard is. Ik vind het een fijne motor om te rijden, maar de mankementjes stapelen zich wel op. Bovendien is mij nog steeds niet duidelijk of de nieuwe uitlaten die op de Virago xv 750 kunnen, minder/meer lawaai maken. Aangezien ik flinke "Tinnitus" heb zit ik niet te wachten op meer lawaai (sorry voor de mensen die dit juist wel willen. Dan maar bij diverse werkplaatsen geweest om de boel te laten lassen. Ook die zagen het helaas niet zitten (zelfs bij het aanbieden van €250,-), wat ik wel een beetje vreemd vind.
Vandaar er niets meer te verliezen viel, ben ik maar een laswagentje gaan bietsen en een ruimte gezocht om zelf te gaan lassen/prutsen. Om jullie mee te laten genieten heb ik foto's gemaakt ter vermaak. De (hopelijk) laatste stap wordt de grafietpakkingen inzetten. Mocht er nog een lek tevoorschijn komen (is best mogelijk) dan gaat de pijp er weer onder vandaan.
IMG_0421.jpg
IMG_0423.jpg
IMG_0429.jpg

IMG_0435.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_0434.jpg
    IMG_0434.jpg
    163,3 KB · Weergaven: 3
Hi, Waar mijn uitlaat en achter-pruitstuk verbonden waren was helemaal weggeroest. Bij diverse shops langs geweest voor een nieuwe uitlaat, maar de vraag is of dat de motor waard is. Ik vind het een fijne motor om te rijden, maar de mankementjes stapelen zich wel op. Bovendien is mij nog steeds niet duidelijk of de nieuwe uitlaten die op de Virago xv 750 kunnen, minder/meer lawaai maken. Aangezien ik flinke "Tinnitus" heb zit ik niet te wachten op meer lawaai (sorry voor de mensen die dit juist wel willen. Dan maar bij diverse werkplaatsen geweest om de boel te laten lassen. Ook die zagen het helaas niet zitten (zelfs bij het aanbieden van €250,-), wat ik wel een beetje vreemd vind.
Vandaar er niets meer te verliezen viel, ben ik maar een laswagentje gaan bietsen en een ruimte gezocht om zelf te gaan lassen/prutsen. Om jullie mee te laten genieten heb ik foto's gemaakt ter vermaak. De (hopelijk) laatste stap wordt de grafietpakkingen inzetten. Mocht er nog een lek tevoorschijn komen (is best mogelijk) dan gaat de pijp er weer onder vandaan.
Bekijk bijlage 1933020Bekijk bijlage 1933021Bekijk bijlage 1933022
Bekijk bijlage 1933025
Ik heb me al een paar keer verkeken op zo’n zelfde soort klus. Het is altijd zo dat wanneer je alle rotte zooi eraf slijpt en het lassen begint, je pas werkelijk kan beoordelen hoeveel werk het is. Denk dat daarom weinig mensen in de rij staan om zoiets voor een ander te doen. Prima dat je het zelf repareert. Al is het niet eens heel mooi, hou je er een voldaan gevoel aan over.
 
Ik heb me al een paar keer verkeken op zo’n zelfde soort klus. Het is altijd zo dat wanneer je alle rotte zooi eraf slijpt en het lassen begint, je pas werkelijk kan beoordelen hoeveel werk het is. Denk dat daarom weinig mensen in de rij staan om zoiets voor een ander te doen. Prima dat je het zelf repareert. Al is het niet eens heel mooi, hou je er een voldaan gevoel aan over.
Hi, vandaag alles gemonteerd. Ik verwachte nog wel ergens een lekje, maar wonderwel: alles dicht. Ongelooflijk blij dat dit mij gelukt is. Bij het aanprikken zat ik er al doorheen (0,5 mm). Omdat ik de nieuwe stukken van dikker materiaal heb genomen kon ik opdikken door iedere keer aan te tikken terwijl het materiaal nog roodgloeiend is. Aantikken, stoppen/ aantikken, stoppen enz. Uiteindelijk ging het steeds beter en dat nadat ik 30 jaar geleden voor het laatst gelast had😁
Het pijpje van het achter-spruitstuk was een paar mm kleiner dan het origineel (leuk detail: dit stukje is van een handvat hele oude kruiwagen) dus ik moest wel de grafietpakking aanpassen. Daar heb ik een rol aluminiumfolie voor genomen en een stukje afgezaagd en die in de grafietpakking gedaan en van binnenuit dat folie afgewikkeld tot de juiste maat van het pijpje. Dat werkte prima.
 

Bijlagen

  • IMG_0440.jpeg
    IMG_0440.jpeg
    225,5 KB · Weergaven: 2
  • IMG_0442.jpeg
    IMG_0442.jpeg
    281,1 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
Hi, vandaag alles gemonteerd. Ik verwachte nog wel ergens een lekje, maar wonderwel: alles dicht. Ongelooflijk blij dat dit mij gelukt is. Bij het aanprikken zat ik er al doorheen (0,5 mm). Omdat ik de nieuwe stukken van dikker materiaal heb genomen kon ik opdikken door iedere keer aan te tikken terwijl het materiaal nog roodgloeiend is. Aantikken, stoppen/ aantikken, stoppen enz. Uiteindelijk ging het steeds beter en dat nadat ik 30 jaar geleden voor het laatst gelast had😁
Het pijpje van het achterspruitstuk was een paar mm kleiner dan het origineel dus ik moest wel de grafietpakking aanpassen. Daar heb ik een rol aluminiumfolie voor genomen en een stukje afgezaagd en die in de grafietpakking gedaan en van binnenuit dat folie afgewikkeld tot de juiste maat van het pijpje. Dat werkte prima. Foto’s komen nog.
Prima!
 
Terug
Bovenaan Onderaan