Uitlaat virago xv750 lek/nieuwe plaatsen

Toppie1

MF'er
26 sep 2023
36
20
Hallo bikers,
Mijn heerlijk rijdende Virago xv750 heeft een lekkende uitlaat en heb dit vorig jaar met een bandje kunnen dichten. Helaas is het verder gaan roesten en is volgens kenners niet meer te lassen. Het gat zit onderin waar het achterste spruitstuk aansluit zeg maar. Nu heb ik op internet gezocht en het blijkt dat je nieuwe uitlaten kunt kopen. YAMAHA XV 750 VIRAGO- LIGNE ECHAPPEMENT INOX - SPARE | Rakuten
Ik vraag me af of iemand ervaring heeft wat die uitlaten voor geluid produceren die waar de spruitstukken en uitlaten een geheel zijn. Mijn Virago uit ‘94 heeft een soort vierkante pot (die dus niet op de nieuwe uitlaten zit met die spruitstukken vast eraan). Zit die pot er om het geluid wat te dempen? En maken die nieuwe uitlaten meer herrie of niet?
Veel mensen vinden meer herrie geen probleem, maar ik wil hem het liefst hetzelfde hebben (het geluid) als origineel zeg maar ivm de Tinnitus die ik heb.
Hopelijk zijn er mede-bikers die hier ervaring mee hebben.
Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Die pot is de balanspot en dempt ook het geluid.
Uitlaatgeluid op de motor hoor jezelf niet veel van, het is de windruis die het meeste lawaai maakt.
Mooie uitlaat met balanspijp, maar prijzig.
Maar er moeten zat 2e hands uitlaten voor Virago's te vinden zijn.
Van de 1100, 1000 en 750 en 700 zijn allemaal hetzelfde.
 
Bedankt voor jullie reactie. @Broos die balanspot dempt zeg je, bij die nieuwe uitlaat zit dus geen balanspot en scheelt dat veel geluid? En heeft dat nog invloed op de ontsteking of iets dergelijks? Bij een tweedehands ben ik bang dat er ook al flinke roestvorming of gaatje in zit.
 
Bedankt voor jullie reactie. @Broos die balanspot dempt zeg je, bij die nieuwe uitlaat zit dus geen balanspot en scheelt dat veel geluid? En heeft dat nog invloed op de ontsteking of iets dergelijks? Bij een tweedehands ben ik bang dat er ook al flinke roestvorming of gaatje in zit.
Vaak worden die uitlaten vervangen door open uitlaten.
Een goede aftermarket uitlaat heeft een balanspijp en uitneembare Db killers.
En een Virago die voor toer ritten gebruikt wordt verwacht ik niet gauw roest of door roesten.
≥ Virago XV 750 uitlaat — Accessoires | Overige — Marktplaats
 
Bedankt voor de input.
Inmiddels door jullie wat wijzer geworden, o.a. over die balanspot (gezien in de andere discussies wat hij doet). De druk op beide cilinders compenseren als ik het goed begrepen heb:$ Zeg het aub als ik het verkeerd heb.
@Broos: Nu had je het ook over een balanspijp. Mag ik aannemen dat deze hetzelfde doet als een balanspot?
@Vol D'or : Inmiddels contact met de Marktplaats adverteerder. Die uitlaat is 2 jaar ouder dan die van mij, maar zegt waarschijnlijk niets over de kwaliteit.
Moet er wel 320 Km voor rijden, dus hopelijk een goede uitlaat. Wij zijn wel eens gaan rijden voor een caravan waarvan de verkoper zei dat hij er netjes uitzag. Het was een verschrikkelijk ding waar je nog geen hondenhok van zou maken. Was dus een rit met een teleurstelling. Hopelijk zijn bikers anders met het geven "zo goed als nieuw" :t
Neem aan dat er ook nog eisen zijn wat betreft het aantal Db wat een uitlaat mag uitstoten? Waar moet ik op letten als ik evt. besluit toch een nieuwe te kopen?
 
Balanspijp doet idd hetzelfde.
Highway Hawk (bestaat dat nog ?) had gewoon 2 losse uitlaten zonder balanspijp.
Die motor liep toch rottig en een hoop kabaal.
Een nieuwe uitlaat zal toch een meer "open" pijp zijn.
Het lawaai ligt ook aan je rechterhand.
Al moet je er een eind voor rijden, dan kan je het wel zelf beoordelen.
En een Virago is vaak geen woon werk motor die altijd buiten staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan