Compleet andere voorvorkveren plaatsen

Lv87

MF veteraan
Donateur
1 sep 2013
1.429
1.335
Groningen
Bij het vervangen van de keerringen bleek de voorvorkveer gebroken. Het betreft de voorvork van mijn samengeraapte XT500 met een onbekende voorvork. Ik dacht handig te zijn en andere poten te kopen met dezelfde diameter (XT550) echter blijkt het voorwiel dan uit het center te zitten. Andere combinaties van poten, wiel en kroonstuk leiden tot hetzelfde.

Dus mijn idee: de binnenveren overzetten. Qua lengte past het redelijk, echter zijn die van een xt550 een stukje stugger en van dikker draad maar opzich passen ze wel. De voorvork die ik had vond ik veel te zacht voor op de weg (enorm duiken). Ga ik nou iets doms doen als ik de veren uit de XT550 voorvork in mijn “oude” voorvork zet of zeggen jullie: goh prima idee eigenlijk?

Zelf is mijn gedachtegang dat een XT550 met hetzelfde doel gebouwd is en van hetzelfde kaliber, en de slag /stugheid van de veren daarmee wel prima is.

Op onderstaande foto heb ik de veren naast elkaar gelegd. Origineel = de lange veren, xt550 zijn die uit 2 delen bestaan met een koker.
D76F1EC3-245F-4BB7-B26C-56CFBCE740D6.jpeg
 
Is al gelukt zie ik, maar zolang de veren dezelfde buitendiameter hebben is er kwa montage weinig aan de hand. Even spacers maken zodat de veer + spacer even lang is als de oude combi. Mits nog niet het geval, is altijd lastig op de foto's.
Mocht hij voor te hoog blijven staan kun je de spacers iets korter maken, zolang de veer + spacer maar onder (lichte) spanning saat bij volledig uitgeveerd.

Je kunt eens in een gids kijken wat de veerconstante van de voorvorkveren zijn. YSS heeft een heel uitgebreide lijst op hun site, al zit hier sowieso fors verschil tussen.

Veren is altijd een beetje voorkeur en balans zoeken, maar het komt bij dit type motoren en gebruik niet heel precies. Een super stijve voorkant en slap achter kan heel raar rijden.
Met stijvere veren ga je minder duiken en zit de voorkant vaster. Het kan echter zijn dat je te erg uit balans bent voor en achter, maar dat is gewoon proberen.
Maar zo te zien is achter ook niet origineel meer?
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
het leek me bij zo’n motor inderdaad ook niet zo nauw te komen, dus bij de eerste bevestiging die ik las heb ik het maar gewoon gedaan. Er is inderdaad niks meer standaard aan deze motor, ook het frame niet. Heb’m al een paar jaar maar nooit de zin gehad om hem klaar te maken maar nu rijdt’ie weer.
 
Lekker proberen! Kan wel handig zijn om een paar basics proberen in kaart te brengen. Bijvoorbeeld of er nog negatieve veerweg over is. En of je geen last hebt van te snel uitveren. Want de demping kan die veel stuggere veer misschien niet bijbenen. Door de band genomen is de stugge kant van een voertuig degene die het minste grip heeft. Als je niet tevreden bent kun je overwegen iets dikkere olie erin te gooien. Als er 5w in hoort, beetje 5 en 10w mixen naar 7,5 ofzo :P
 
Lekker proberen! Kan wel handig zijn om een paar basics proberen in kaart te brengen. Bijvoorbeeld of er nog negatieve veerweg over is. En of je geen last hebt van te snel uitveren. Want de demping kan die veel stuggere veer misschien niet bijbenen. Door de band genomen is de stugge kant van een voertuig degene die het minste grip heeft. Als je niet tevreden bent kun je overwegen iets dikkere olie erin te gooien. Als er 5w in hoort, beetje 5 en 10w mixen naar 7,5 ofzo :P

Daar was ik dus bang voor inderdaad. Het lijkt best oké, voldoende veerweg en hij zakt niet meteen 10cm in bij het kijken naar de voorrem-hendel wat eerst wel zo was (mede door de kapotte veer natuurlijk). Maar hij moet me er ook niet afzwiepen als ik eens door een kuil/hobbel ga op het zandpad. Voorzichtig proberen, maar technisch gezien lijkt alles te werken.

Na het ultrasoon reinigen van de carburateur is het zowaar een vlotte starter, jammer dat er sneeuw lag vandaag anders wou ik er wel even mee door de modder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Heb je beide demperrods er bij?
Zo ja zijn die even lang?

Ik denk dat die met de stuggere veren ook kleinere gaten heeft (de fietsen zijn toch redelijk vergelijkbaar in gewicht?). Hoe kleiner de gaten hoe meer demping. Als je de rods bij de veer houdt zou de demping ook grofweg moeten kloppen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan