trike achteras constructie ?

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
2.214
439
omg. den bosch
ik ben voornemens om volgend jaar een project op te starten met een BMW k1100.
de bedoeling is, om hier een trike van te bouwen, waarvoor ik een paar bijzondere dingen in gedachte heb.
zoekende op het net kwam ik een paar plaatjes tegen van zo'n trike (lang niet zo mooi als ik wil :)) waarbij ik mij af vroeg hoe ze de aandrijving op de achteras hebben gemaakt, dit is namelijk op geen v/d foto's goed te zien.
dus mijn vraag, weet iemand van jullie dit wellicht ?

alvast dank voor de reacties.

sam_0615.jpg
 
iedereen bedankt voor de reacties,

als ik zo het "gemiddelde" uit alle berichten trek, dan word een starre as afgeraden.
constuctie technisch is het ook moeilijker te maken met een cardan. dus waarschijnlijk begin ik met een diff.
het is eigenlijk ook niet een beslissing die niet meer terug te draaien is, het is dan altijd nog mogelijk om een starre as te proberen.

ik kan nu weer verder met het nadenken over het een en ander.......denken,denken....dat houd nooit op :)
 
iedereen bedankt voor de reacties,

als ik zo het "gemiddelde" uit alle berichten trek, dan word een starre as afgeraden.
constuctie technisch is het ook moeilijker te maken met een cardan. dus waarschijnlijk begin ik met een diff.
het is eigenlijk ook niet een beslissing die niet meer terug te draaien is, het is dan altijd nog mogelijk om een starre as te proberen.

ik kan nu weer verder met het nadenken over het een en ander.......denken,denken....dat houd nooit op :)

je haalt het een en ander door elkaar vrees ik,

een starre as wil zeggen dat de achterwielen niet onafhankelijk van elkaar kunnen veren, d.w.z. als het linkerwiel inveert, het rechter wiel uit gaat veren.[zij het heel weinig, want het is afhankelijk van waar het "schanierpunt" zit]

een differentieel voorkomt dat beide wielen de zelfde omwentelingen maken als je een bocht doorgaat,
het wiel in de binnen bocht maakt veel minder omwentelingen dan het wiel in de buiten bocht.

de cardan zorgt voor de aandrijving tussen de versnellingsbak en het differentieel.
de meeste trike's zijn uitgevoerd met motoren die standaard al een cardanaandrijving hadden, op de diverse foto's kun je zien dat er een starre achteras met daarin een diff. is gebruikt,
waarschijnlijk is het een en ander wel verbouwd[lees korter gemaakt], aan de aandrijving.
dit om dat de uitgaande as van de motor veel meer uit het midden zit als bij een auto,
waar de achteras van is geweest.
ook dit is op de foto's duidelijk te zien.

gister op de beurs stonde er ook een paar, maar die hadden een ketting aandrijving.
b.v. enkele hayabusa's, ik vermoed dat die maar 1 wiel aandrijven maar er leek wel iets tussen de achteras te zitten. waarschijnlijk was dit een soort koppelstuk om links en rechts te verbinden om een starre as verbinding te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
gister op de beurs stonde er ook een paar, maar die hadden een ketting aandrijving.
b.v. enkele hayabusa's, ik vermoed dat die maar 1 wiel aandrijven maar er leek wel iets tussen de achteras te zitten. waarschijnlijk was dit een soort koppelstuk om links en rechts te verbinden om een starre as verbinding te krijgen.

In die assen die jij beschrijft zit gewoon een differentieel.
Beide wielen worden aangedreven.

Overigens blijkt uit ts zijn laatste post dat hij het juist wel begrijpt.
 
ik snap het inderdaad wel, iemand heeft al uit de doeken gedaan dat het begrip "starre as" wat verwarring kan scheppen.
ik zelf bedoelde linker & rechter achter wiel op een en dezelfde as (zonder diff.)
maar bij auto's word schijnbaar bedoeld dat de achterwielen niet onafhankelijk van elkaar kunnen veren (zoals je zelf al zegt)
 
ik snap het inderdaad wel, iemand heeft al uit de doeken gedaan dat het begrip "starre as" wat verwarring kan scheppen.
ik zelf bedoelde linker & rechter achter wiel op een en dezelfde as (zonder diff.)
maar bij auto's word schijnbaar bedoeld dat de achterwielen niet onafhankelijk van elkaar kunnen veren (zoals je zelf al zegt)
Heb van de week op cursus gehad dat het begrip "starre as" betekend een as uit 1 stuk.
Daar kan dus wel een dif etc. inzitten.
 
Meesten snappen het nu wel, maar een plaatje zegt wat meer:
Starre As:

liveaxle.jpg


Onafhankelijke wielophanging:

IRSDraw.jpg


En alletwee hebben een diff.

@Reinhoud: hier rijdt de jeugd met een bontkraag en een handtas op scooters, ook geen goed idee.. :) Wel een stuk minder cool trouwens. :)
 
maar die kan je dus niet "sperren" op het asfalt i.v.m. de krachten die b.v. op de splines komen.


Als je (bijvoorbeeld) een Suzuki Samurai/Vitara achteras gebruikt heb je volgens mij al een perfecte as.

Lekkere grote trommels en handmatig te 'locken' voor het betere gum werk. Unlock en je rijdt weer normaal. En die krachten, daar kan zo'n diff echt wel tegen hoor. Of je moet er 385/65R22,5 banden achterop willen. Dan gaat het wel kapot ja.
 
Terug
Bovenaan Onderaan