Welke motor heeft een lange 17 mm achteras?

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.729
2.475
Ik ben op zoek naar een achteras met een diameter van 17 mm en een lengte van 350 mm of zo.
Mijn huidige as meet 325x17 en ik heb een langere nodig om een eenwielig aanhangertje (type eenwielig fietskarretje, Bob-carrier, maar dan iets groter en degelijker) aan mijn as te kunnen bevestigen.
Ik heb geen idee van welke motor ik de as moet zien te vinden, of op welke andere wijze ik aan een langere as kom van mijn originele.
Als je weet naar welke as van welke fiets ik op zoek moet hoor ik het graag.
Een ander idee zoals een as met aan twee kanten een moer zou zelfs ook geen probleem zijn zolang het deel waar de wiellager lopen niet is voorzien van schroefdraad uiteraard.
Een holle 235x17 (of langer) as met een gat van 10 mm waar ik een 10 mm as doorheen kan steken om de aanhanger daaraan vast te maken kan ook.
Legio ideeën, maar nog niets bruikbaars gevonden ... :(
Dus wie helpt me op weg?
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn de toleranties van een standaard as, die je koopt eigenlijk?
Wiellagers hebben een nominale maat, dat betekend in dit geval dat ze een binnendiameter hebben van 17.00 mm.
De as moet een goede passing hebben maar er wel makkelijk door kunnen schuiven, die zal dan een diameter hebben van circa 16.95-16.98 mm.
En er wordt zelden RVS gebruikt voor assen, daar zijn veel betere staalsoorten voor.
 
Nope, ik sta echt vaak aan een draaibank en nauwkeurig 17,00mm met een tolerantie van 0,02mm ofzo draaien over de gevraagde lengte is echt geen makkelijk klusje. De krachten van de draaibeitel verbuigen dat materiaal gewoon teveel tijdens het draaien.
Daarom proberen een stuk stafmateriaal met de juiste diameter en tolerantie scoren en dan ben je inderdaad snel klaar.
Het is niet nodig om de hele as binnen die tolerantie te krijgen. Alleen de uiteinden waar de lagers op rusten is voldoende, de ruimte daartussen kan makkelijk een millimeter dunner zijn. Dat kun je er in één gang vanaf halen.

In het verspaan topic kun je wel iemand vinden die dat kan fabriceren bij je in de buurt.
 
Het is niet nodig om de hele as binnen die tolerantie te krijgen. Alleen de uiteinden waar de lagers op rusten is voldoende, de ruimte daartussen kan makkelijk een millimeter dunner zijn. Dat kun je er in één gang vanaf halen.

In het verspaan topic kun je wel iemand vinden die dat kan fabriceren bij je in de buurt.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Dat maakt het fabriceren van het ding een pak eenvoudiger :t Het ding wordt dan wel een stuk minder stijf, maar ik heb geen idee hoe de as exact wordt toegepast.

Mogelijk kunnen er ook nog andere lagers in het wiel zodat een "standaard" as wel een mogelijkheid wordt en zelfs vulbussen die het verschil in diameter opvangen kunnen worden toegepast. @roger_SV heeft inderdaad een draaier nodig *O*
 
Een ducati monster van rond 2000 heeft een 17 mm as achter
Heel veel motoren hebben een 17mm as.
Als TS een goede site op zoekt waar wiellagers verkocht worden kan je vaak wel een schifting maken op de diameter en gerichter zoeken.
Op die manier heb ik een remklauwbeugel gevonden die op mijn project past. En dan ook nog in combinatie met de juiste schijf diameter.
(Achterwiel komt omgekeerd in het project dus de bijbehorende beugel was te lastig)
 
Maar dan nog de lengte zie te achterhalen. :)
Die van de monster verwacht ik niet veel langer dan die van de Japanse kloon ervan. ;)
 
Kun je hier iets mee.

Diameter is 19,05 mogelijk op te vangen met lager


Screenshot_20231013_183555_Chrome.jpg
 
De as van m'n TDM is 27,9 ongeveer, best een aardige marge naar 28mm van het lager. Het lijkt mij gewoon een dikwandige verwarmingsbuis, wanddikte ongeveer 5mm. Echt stijf hoeft zo'n as ook niet te zijn natuurlijk. Als het lager vast zit ten opzichte van de brug, heeft het middelste deel helemaal niets te doen. Maar, het is wat makkelijker om dit uit één deel te maken dan met een bezemsteel in het midden.
Als je geen haast hebt, wil ik wel een poging wagen op de draaibank. Wat voor draad moet er op de uiteinde komen? Beetje fijn draad lijkt me. Op de TDM heb ik M24x1,5
 
Dank voor alle reacties en suggesties. Ik denk dat het wel gaat lukken. ;)
Custom made. Afgedraaid van dikke staf en voorzien van schroefdraad. Het gesneden deel is hier nog iets te lang, maar ik heb aangegeven dat dat geen probleem is en ik het zelf wel tot de gewenste lengte in zou korten.
 

Bijlagen

  • df315d23-2a04-408b-8279-839e9d0bb021.jpeg
    df315d23-2a04-408b-8279-839e9d0bb021.jpeg
    192,9 KB · Weergaven: 0
  • c10edb87-b0fe-44ae-847e-43e74f85feee.jpeg
    c10edb87-b0fe-44ae-847e-43e74f85feee.jpeg
    347,1 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan