Iemand ervaring met: TomTom Vio??

DexterXL

Die hard MF'er
15 sep 2015
554
269
N-W Veluwe
Facebook
Zoals de titel al doet vermoeden.....
Iemand ervaring met de TomTom Vio??

Aangezien ik geen zin heb in de aanschaf van de duurdere motor-navigatie systemen,
viel het oog op de TT Vio, een kleine bluetooth scherm met gps erin, koppelen
aan je telefoon, en klaar.
Ook het voordeel dat je geen draden hoeft aan te leggen, en alles via je telefoon
gaat, sprak mij enorm aan.

Maar dan de grote vraag: is het wat, en is het stabiel te gebruiken, dus wie weet
hier meer over?

BVD
 
Bedankt,
ja, geen route inladen is voor nu geen probleem, geen idee wat ik in de
toekomst ga doen met tourtochten enz..
Ik zag wel dat je favorieten kunt instellen, en dan daar naartoe kunt navigeren
dus in zekere zin noet dat voorlopig genoeg zijn....

We zoeken nog even verder naar reviews en opties
 
Yup. Heb er eentje;
Test: TomTom VIO motorscooter navigatie, ook prima motor-navigatie

Het is echt van voor A naar B, tussenpunten kunnen uiteraard ook. Zie het als een soort van autonavigatie op de motor (maar dan waterdicht). Kronkelwegen-optie zit er niet op. Ik wil snel op mijn bestemming komen en die kronkelwegen doe ik wel een andere keer, daarnaast zijn de wegen binnendoor in het buitenland vaak al beter dan wat je hier in NL hebt.

Gister nog een update erop gezet, zodat je je huidige snelheid en max snelheid van een weg ziet staan, dat stond er voorheen niet op en dat was dus voor mij wel een gemis.

Is het wat? Ligt er aan wat je wilt doen. Toertjes en op plekken komen waar je normaal niet komt, dan niet. Wil jij ergens heen en interesseert het je niet zo veel hoe, dan wel. Eigenlijk ontworpen voor de motorscooter in het stedelijke gebied en directe omgeving, maar je kan er natuurlijk ook mee naar Zuid-Spanje, al is een powerbank dan wel aan te raden (of een USB-kabel die op je accu is aangesloten, al dan niet met iets er tussen van 12v naar 5v. :P
 
Zoals de titel al doet vermoeden.....
Iemand ervaring met de TomTom Vio??

Ook het voordeel dat je geen draden hoeft aan te leggen, en alles via je telefoon
gaat, sprak mij enorm aan.

BVD

Geinig ding, nog niet gezien. Het voordeel wat je benoemd is juist een nadeel tenzij je max een uurtje of 2 gaat rijden. Als je verder gaat zal je zowel de vio als je smartphone van stroom moeten voorzien, en dus 2 kabels nodig hebben ipv 1 (of zie ik dat verkeerd?)

Mocht je een budget oplossing zoeken, voor een paar tientjes koop je een tomtom one met daarin de routeplanner om in te laden (nieuwere modellen zit dit niet meer). Ik rijd er al jaren mee, en werkt perfect. Heb er een ram mount bij gekocht & een usb aansluiting voor de stroom. enige nadeel is dat ie niet waterdicht is, maar dan rijd ik toch niet :).
 
Ik had nog een oude Nokia-mobiel. Hier had ik Tomtom op ge-installeerd.
Je kon er mee van A naar B. Ding op de motor gezet. Werkte op zich prima. 1 rit mee gereden. Dat was dus niks! Niet wat ik zocht tenminste . Was er gauw klaar mee!

Volgende rit pronkte er een echte GPS op het balhoofd.
Ja, het kost een paar centen. Maar dan heb je ook wat....... Zou nu niet anders meer willen.
Ik kan wel zeggen dat de GPS al na 1 vakantie, dwars door Italië voor mij het geld had terug verdiend.

Het is een Garmin geworden. Nadeel vind ik wel dat je bijna een studie moet volgen om alle voordelen van het apparaat ook goed te kunnen gebruiken............(of ben ik de enige die dat heeft?) Inmiddels kan ik er makkelijk mee overweg, dus het is uiteindelijk wel goed gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik ook gewoon een oudere auto tomtom. Hier zit nog de oude reisplanner functie in. Even met Tyre een route bij elkaar klikken en op het apparaat dumpen en gaan met dat ding. Als het weinig mag kosten zou ik op marktplaats kijken naar een dergelijk apparaat. Waterdicht hoesje en usb blokje erbij van ali voor een paar centen en je bent klaar.
Ik heb trouwens een tomtom XL IQ/Live en daarvoor een tomtom one waar de functie op zat.
 
Laatst bewerkt:
Ik had nog een oude Nokia-mobiel. Hier had ik Tomtom op ge-installeerd.
Je kon er mee van A naar B. Ding op de motor gezet. Werkte op zich prima. 1 rit mee gereden. Dat was dus niks! Niet wat ik zocht tenminste . Was er gauw klaar mee!

Volgende rit pronkte er een echte GPS op het balhoofd.
Ja, het kost een paar centen. Maar dan heb je ook wat....... Zou nu niet anders meer willen.
Ik kan wel zeggen dat de GPS al na 1 vakantie, dwars door Italië voor mij het geld had terug verdiend.

Het is een Garmin geworden. Nadeel vind ik wel dat je bijna een studie moet volgen om alle voordelen van het apparaat ook goed te kunnen gebruiken............(of ben ik de enige die dat heeft?) Inmiddels kan ik er makkelijk mee overweg, dus het is uiteindelijk wel goed gekomen.

Hier nog een. Garmin rules. Kost wel wat ja, en inderdaad...alle voordelen ken ik nog steeds niet.
Weet wel dat het mij behoorlijk wat extra fun verschaft, wanneer ik lukraak de eiffel/ardennen etc induik. Kronkelweggetjeroute d'r in, en knallen maar.
 
Gewoon een oude tomtom one, 720 tm 750 XL ofwat dan ook.
Maar wel het liefste met een SD kaartje erin.
Het interne opslag geheugen is veel te klein voor de huidige kaarten.
FF kraken en de nieuwste kaart er op zetten.
Daar kan je routes mee inlezen die je bijvoorbeeld met tyre en/of googlemaps hebt gemaakt.

En als je een stuurkuipje hebt wordt hij niet nat tijdens een rit bij een beetje regen.
 
Laatst bewerkt:
Allen bedankt voor jullie reacties....
idd positieve en negatieve opties met de Vio, daar dacht mijn vrouw ook zo over,
en aangezien iets te vieren hebben...iets met 12,5 jarig jubileum, dacht ze
dat een Mio Cyclo 305 fiets/navigatie computer kado te doen....

Die kan je dus ook als auto/motor navigatie gebruiken, incl route registratie,
routes plannen, ritten uit zetten enz...en ook nog waterdicht.
Volgens zeggen 6 uur accu-duur, maar ook gewoon aan de lader onderweg te leggen,
ik heb er nog niet mee getest, maar zo op het oog lijkt het een goede alternatief
voor het navigatie wereldje....
 
En voor 3 tientjes meer koop je een goede navigatie met alle opties en groot scherm.
GoRider Biker-Extensa SE | Navigatiesystemen online bestellen via motornavigatie.nl
Komen goed uit de test en er rijden er bij ons diverse mee naar alle vakantiebestemmingen. De Vio kost volgens mij ook €169.
En dat komt er uiteindelijk toch van heb ik begrepen.
Zelf helaas slechte ervaringen mee na 2 jaar kapot .... plus de schroeven roesten wel erg snel. Heb zelf erg spijt van om niet meer uit te geven voor een betere unit. Plus de kaart updates zijn duur.

Maar zo te zien is de VIO prima voor woon werk alleen het opladen is irritant (wat mij altijd overkomt omdat ik hem maar af en toe nodig heb) Dus beter een betere unit kopen dus.
 
Intussen de eerste tests gedaan met de Mio Cyclo 305,
een leuk alternatief, heeft een 3" scherm verticaal, dus nog redelijk overzichtelijk,
je kunt je route terugkijken via Mioshare, en ook delen met bv Strava en Endomondo,
afgelegde km's, hoogteverschillen, maar tot zover ik nu heb kunnen zien, geen snelheden
of zoiets.
Mbv een extra beugel past hij zeer mooi op het stuur zonder ook maar iets in de weg te zitten,
ook zit er de mogelijkheid op, om als motor te navigeren, of dit inhoud dat je mooie b-wegen
krijgt....nog geen idee, je kunt er ook routes in laden, dat moet dan een .gpx bestand zijn,
heb mij er nog niet in verdiept of dat hetzelfde is als bij tomtom.

Zo zit hij nu op het stuur:



Het enige waar ik mij nog in ga verdiepen, is een stroomvoorziening, ik denk dat ik
een mini-usb kabel vanaf de ruimte onder het zadel, naar het stuur leg, zodat ik er
een accu-pack op kan aansluiten, want ik gok dat hij max 6 uur mee gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan