Yamaha R6 rijd ineens op 2 of 3 cilinders in lage toeren

Der Kabouter

Die hard MF'er
25 jul 2012
543
0
Breda
Hallo Jongens,

Ik heb iets raars.

Na de winter wou de motor starten.... accu leeg.
Dus ik heb de accu opgeladen. Vervolgens start de motor. Stukje rijden maar telkens in de lage toeren begon hij als een traktor te lopen. 1 of 2 cilinders deden niet mee! In hogere toeren gingen ze ineens weer allemaal mee lopen.

Toen ben ik maar weer huiswaarts gegaan omdat ik dacht dat hier iets niet goed zat.
Een collega van mij zei je moet die accu gewoon ff goed vol rijden de elektronische injectie kan net te weinig spanning hebben. Ik daarna dus de accu helemaal vol geladen en de volgende dag ja hoor hij reed prima. Lange rit gemaakt van 200 km en geen problemen

Maar een week later pak ik hem uit de schuur en weer het zelfde verhaal.

Ik dacht dus te concluderen dat de accu overleden was.

Nu heb ik er een nieuwe inzitten die heel de nacht heeft opgeladen maar wederom loopt hij in lage toeren op 2 of 3 cilinders......

WAT kan hier nou aan de hand zijn ? :N Is de accu dan toch nog niet helemaal goed opgeladen ?

Ik had de motor zaak gebeld die begonnen gelijk over bobines etc. Maar ik vind het wel vreemd dat na een lege accu er ineens allerlei elektronische onderdelen kapot zouden zijn.

Heeft iemand tips waar ik zelf nog naar kan kijken zonder eerst weer nieuwe onderdelen te bestellen etc. Want die accu was waarschijnlijk dus ook gewoon nog goed.

Het gaat om een R6 uit 2005

Alvast bedankt!!
 
Laatst bewerkt:
Helaas vanavond even geen multimeter op kunnen halen.

Heb nog wel een stuk gereden en tot mijn verbazing reed hij weer als een zonnetje. Ik snap hier vrij weinig van. Toch ook geprobeerd het "uit te lokken" door constant in een hoge versnelling door een langzame bocht te draaien etc maar hij bleef mooi door tuffen.

Totdat ik thuis aan kwam , als ik toen gas gaf in vrij leek het soms alsof hij even oversloeg ofzo.

Vind het maar een vreemde situatie. Bij elektronica is het toch meestal iets is stuk of het is niet stuk ? Nu lijkt er telkens niks aan de hand en dan toch weer wel.

Ik ben nu even paar dagen weekendje weg. Zodra ik terug ben ga ik de spanningen van de Accu meten zoals Raymond W had aangegeven.

Als er nog andere tips / dingen die ik kan checken zijn in de tussentijd hoor ik het graag.
 
Hallo Jongens,

Ik heb iets raars.

Na de winter wou de motor starten.... accu leeg.
Dus ik heb de accu opgeladen. Vervolgens start de motor. Stukje rijden maar telkens in de lage toeren begon hij als een traktor te lopen. 1 of 2 cilinders deden niet mee! In hogere toeren gingen ze ineens weer allemaal mee lopen.

Toen ben ik maar weer huiswaarts gegaan omdat ik dacht dat hier iets niet goed zat.
Een collega van mij zei je moet die accu gewoon ff goed vol rijden de elektronische injectie kan net te weinig spanning hebben. Ik daarna dus de accu helemaal vol geladen en de volgende dag ja hoor hij reed prima. Lange rit gemaakt van 200 km en geen problemen

Maar een week later pak ik hem uit de schuur en weer het zelfde verhaal.

Ik dacht dus te concluderen dat de accu overleden was.

Nu heb ik er een nieuwe inzitten die heel de nacht heeft opgeladen maar wederom loopt hij in lage toeren op 2 of 3 cilinders......

WAT kan hier nou aan de hand zijn ? :N Is de accu dan toch nog niet helemaal goed opgeladen ?

Ik had de motor zaak gebeld die begonnen gelijk over bobines etc. Maar ik vind het wel vreemd dat na een lege accu er ineens allerlei elektronische onderdelen kapot zouden zijn.

Heeft iemand tips waar ik zelf nog naar kan kijken zonder eerst weer nieuwe onderdelen te bestellen etc. Want die accu was waarschijnlijk dus ook gewoon nog goed.

Het gaat om een R6 uit 2005

Alvast bedankt!!

Doet hij het vooral als hij warm is ? Zo ja, dan zou het wel eens een bobine kunnen zijn. (een defecte bobine of bv een condensator weigert meestal diens als deze warm wordt) Ook is het mogelijk dat als het bij warme motor gebeurt dat er lekkage is bij de inlaatrubber van de carburateur.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan