hallo,
ik ben een beetje ten einde raad wat dit probleem betreft. ik zal eerst het probleem uitleggen en daarna de dingen die ik al heb geprobeerd
motor loopt op 3 cilinders na in regen staan of rijden, ene keer langer dan een andere keer, goed stationair doorhalen in toeren lost het vaak na bepaalde tijd op
mijn vriendin afgelopen zomer heeft een honda cb600f hornet uit 1999 gekocht, met nu ongeveer 55 duizend op de teller. zij rijdt hier nu ongeveer een halfjaar op en in het begin was er eigenlijk niks mis en zijn we ook nog samen naar luxemburg gereden. de motor heeft een grote beurt gehad vlak na aanschaf waarbij de kleppen zijn gecontroleerd, luchtfilter, oliefilter, bougies en olie zijn vervangen. op aanraden van mijn vaste garage is ook de spanningsregelaar vervangen omdat de accu nog wel oplaadde maar niet op het optimale voltage. ook waren de stekkers van de ontsteking nogal zwart(dit was waarschijnlijk al zo bij aanschaf) dus deze zijn ook door de garage vervangen(het aansluitblokje). nu is het al een paar keer voorgekomen dat de motor na het wassen met de tuinslang, hoge druk bij de wasstraat of gewoon buiten staan in de regen op 3 cilinders loopt. natuurlijk al apart maar vaak door de motor lang stationair te laten lopen en een paar keer goed gas te geven zodat deze zegmaar voorbij de 8duizend toeren gaat, wil deze vaak weer blijven op alle cilinders lopen, al duurt het soms wat langer voordat alle cilinder weer meewerken. ik heb geconstateerd dat het elke keer dezelfde cilinder betreft, door water te spuiten op alle uitlaatbochten. de meest rechter (als je op de motor zit) cilinder(nr4) doet het vaak niet nadat de motor in contact is gekomen met water. omdat het 1 cilinder betreft en elke keer dezelfde, denk ik dat het probleem bij de cilinder moet liggen, hierom heb ik de volgende dingen al vervangen.
- bougiekabel met dop, wel 2e hands ( deze zijn niet van elkaar los te halen, en hoe groot is de kans dat beide defect zouden zijn)
-bobine( deze stuurt cilinder 1 of 2 EN 4 aan. ook hier lijkt mij sterk dat beide bobines deels werken, maar allebei voor cilinder 4 defect zijn)
-inlaatrubbers tussen cilinder en carburateur vervangen( vooral om de 25kw begrenzing eraf te halen)
ondertussen is mijn vriendin al een paar keer op haar werk gestrand omdat het in de tussentijd is gaan regenen, waardoor ik de motor maar terug heb gereden, en zij niet echt vertrouwen heeft in de motor met het huidige weer en regen
( toevallig is zij vandaag ook op de snelweg gestrand, omdat de benzine op was na 80km, na schakelen op reserve kon zij weer door, maar 80km is wel weinig. de vorige eigenaar vertelde makkelijk 160/200km te halen, maar zij moet toch al gauw tanken na 100km omdat de motor anders op reserve moet, en zij is echt een oma'tje met gasgeven vergelijken met mij op de mt09. kan dit ook nog iets met het probleem te maken hebben of is dit gewoon een kwestie van eens goed afstellen, in luxemburg had zij na een nachtelijke regenbui ook last van het lopen op 3 cilinders, maar dit was na een paar minuten weer over, hier haalde we allebei een gemiddeld gebruik van boven de 1:20 met redelijk doorrijden over de lege luxemburgse wegen en mooie bochten, dus het moet kunnen)
ik snap ondertussen niet echt wat het probleem kan zijn, omdat nu eigenlijk de gehele elektrische weg naar de bougie al vervangen is, en bij een ander probleem toch ook wel andere cilinders getroffen moeten worden lijkt me?
ik ben een beetje ten einde raad wat dit probleem betreft. ik zal eerst het probleem uitleggen en daarna de dingen die ik al heb geprobeerd
motor loopt op 3 cilinders na in regen staan of rijden, ene keer langer dan een andere keer, goed stationair doorhalen in toeren lost het vaak na bepaalde tijd op
mijn vriendin afgelopen zomer heeft een honda cb600f hornet uit 1999 gekocht, met nu ongeveer 55 duizend op de teller. zij rijdt hier nu ongeveer een halfjaar op en in het begin was er eigenlijk niks mis en zijn we ook nog samen naar luxemburg gereden. de motor heeft een grote beurt gehad vlak na aanschaf waarbij de kleppen zijn gecontroleerd, luchtfilter, oliefilter, bougies en olie zijn vervangen. op aanraden van mijn vaste garage is ook de spanningsregelaar vervangen omdat de accu nog wel oplaadde maar niet op het optimale voltage. ook waren de stekkers van de ontsteking nogal zwart(dit was waarschijnlijk al zo bij aanschaf) dus deze zijn ook door de garage vervangen(het aansluitblokje). nu is het al een paar keer voorgekomen dat de motor na het wassen met de tuinslang, hoge druk bij de wasstraat of gewoon buiten staan in de regen op 3 cilinders loopt. natuurlijk al apart maar vaak door de motor lang stationair te laten lopen en een paar keer goed gas te geven zodat deze zegmaar voorbij de 8duizend toeren gaat, wil deze vaak weer blijven op alle cilinders lopen, al duurt het soms wat langer voordat alle cilinder weer meewerken. ik heb geconstateerd dat het elke keer dezelfde cilinder betreft, door water te spuiten op alle uitlaatbochten. de meest rechter (als je op de motor zit) cilinder(nr4) doet het vaak niet nadat de motor in contact is gekomen met water. omdat het 1 cilinder betreft en elke keer dezelfde, denk ik dat het probleem bij de cilinder moet liggen, hierom heb ik de volgende dingen al vervangen.
- bougiekabel met dop, wel 2e hands ( deze zijn niet van elkaar los te halen, en hoe groot is de kans dat beide defect zouden zijn)
-bobine( deze stuurt cilinder 1 of 2 EN 4 aan. ook hier lijkt mij sterk dat beide bobines deels werken, maar allebei voor cilinder 4 defect zijn)
-inlaatrubbers tussen cilinder en carburateur vervangen( vooral om de 25kw begrenzing eraf te halen)
ondertussen is mijn vriendin al een paar keer op haar werk gestrand omdat het in de tussentijd is gaan regenen, waardoor ik de motor maar terug heb gereden, en zij niet echt vertrouwen heeft in de motor met het huidige weer en regen
( toevallig is zij vandaag ook op de snelweg gestrand, omdat de benzine op was na 80km, na schakelen op reserve kon zij weer door, maar 80km is wel weinig. de vorige eigenaar vertelde makkelijk 160/200km te halen, maar zij moet toch al gauw tanken na 100km omdat de motor anders op reserve moet, en zij is echt een oma'tje met gasgeven vergelijken met mij op de mt09. kan dit ook nog iets met het probleem te maken hebben of is dit gewoon een kwestie van eens goed afstellen, in luxemburg had zij na een nachtelijke regenbui ook last van het lopen op 3 cilinders, maar dit was na een paar minuten weer over, hier haalde we allebei een gemiddeld gebruik van boven de 1:20 met redelijk doorrijden over de lege luxemburgse wegen en mooie bochten, dus het moet kunnen)
ik snap ondertussen niet echt wat het probleem kan zijn, omdat nu eigenlijk de gehele elektrische weg naar de bougie al vervangen is, en bij een ander probleem toch ook wel andere cilinders getroffen moeten worden lijkt me?
Laatst bewerkt: