lopen op 3 vd 4 cilinders cb600f 1999 geen duidelijk probleem

Ro403

MF'er
23 apr 2021
95
60
hallo,

ik ben een beetje ten einde raad wat dit probleem betreft. ik zal eerst het probleem uitleggen en daarna de dingen die ik al heb geprobeerd

motor loopt op 3 cilinders na in regen staan of rijden, ene keer langer dan een andere keer, goed stationair doorhalen in toeren lost het vaak na bepaalde tijd op

mijn vriendin afgelopen zomer heeft een honda cb600f hornet uit 1999 gekocht, met nu ongeveer 55 duizend op de teller. zij rijdt hier nu ongeveer een halfjaar op en in het begin was er eigenlijk niks mis en zijn we ook nog samen naar luxemburg gereden. de motor heeft een grote beurt gehad vlak na aanschaf waarbij de kleppen zijn gecontroleerd, luchtfilter, oliefilter, bougies en olie zijn vervangen. op aanraden van mijn vaste garage is ook de spanningsregelaar vervangen omdat de accu nog wel oplaadde maar niet op het optimale voltage. ook waren de stekkers van de ontsteking nogal zwart(dit was waarschijnlijk al zo bij aanschaf) dus deze zijn ook door de garage vervangen(het aansluitblokje). nu is het al een paar keer voorgekomen dat de motor na het wassen met de tuinslang, hoge druk bij de wasstraat of gewoon buiten staan in de regen op 3 cilinders loopt. natuurlijk al apart maar vaak door de motor lang stationair te laten lopen en een paar keer goed gas te geven zodat deze zegmaar voorbij de 8duizend toeren gaat, wil deze vaak weer blijven op alle cilinders lopen, al duurt het soms wat langer voordat alle cilinder weer meewerken. ik heb geconstateerd dat het elke keer dezelfde cilinder betreft, door water te spuiten op alle uitlaatbochten. de meest rechter (als je op de motor zit) cilinder(nr4) doet het vaak niet nadat de motor in contact is gekomen met water. omdat het 1 cilinder betreft en elke keer dezelfde, denk ik dat het probleem bij de cilinder moet liggen, hierom heb ik de volgende dingen al vervangen.

- bougiekabel met dop, wel 2e hands ( deze zijn niet van elkaar los te halen, en hoe groot is de kans dat beide defect zouden zijn)
-bobine( deze stuurt cilinder 1 of 2 EN 4 aan. ook hier lijkt mij sterk dat beide bobines deels werken, maar allebei voor cilinder 4 defect zijn)
-inlaatrubbers tussen cilinder en carburateur vervangen( vooral om de 25kw begrenzing eraf te halen)

ondertussen is mijn vriendin al een paar keer op haar werk gestrand omdat het in de tussentijd is gaan regenen, waardoor ik de motor maar terug heb gereden, en zij niet echt vertrouwen heeft in de motor met het huidige weer en regen
( toevallig is zij vandaag ook op de snelweg gestrand, omdat de benzine op was na 80km, na schakelen op reserve kon zij weer door, maar 80km is wel weinig. de vorige eigenaar vertelde makkelijk 160/200km te halen, maar zij moet toch al gauw tanken na 100km omdat de motor anders op reserve moet, en zij is echt een oma'tje met gasgeven vergelijken met mij op de mt09. kan dit ook nog iets met het probleem te maken hebben of is dit gewoon een kwestie van eens goed afstellen, in luxemburg had zij na een nachtelijke regenbui ook last van het lopen op 3 cilinders, maar dit was na een paar minuten weer over, hier haalde we allebei een gemiddeld gebruik van boven de 1:20 met redelijk doorrijden over de lege luxemburgse wegen en mooie bochten, dus het moet kunnen)

ik snap ondertussen niet echt wat het probleem kan zijn, omdat nu eigenlijk de gehele elektrische weg naar de bougie al vervangen is, en bij een ander probleem toch ook wel andere cilinders getroffen moeten worden lijkt me?
 
Laatst bewerkt:
is de "buis" in de kop waar de bougie in zit proper ? staat daar water in ?
dat kan ik morgen nog wel controleren, eventueel meteen een paar nieuwe bougies erin. ik heb natuurlijk al wat topics gelezen hierover, sommige hadden het ook over een afwaterings gaatje, tot nu toe niet kunnen vinden, heb jij enig idee waar ik zo een gaatje zou kunnen aantreffen?
 
Al gecontroleerd op vocht in de betreffende carburateur? Slangetje aan 't pikkie, drainen en de benzine daaruit checken op water/vuil.


1704979272341.png
 
Laatst bewerkt:
dat kan ik morgen nog wel controleren, eventueel meteen een paar nieuwe bougies erin. ik heb natuurlijk al wat topics gelezen hierover, sommige hadden het ook over een afwaterings gaatje, tot nu toe niet kunnen vinden, heb jij enig idee waar ik zo een gaatje zou kunnen aantreffen?
logisch gezien aan de vootkant van de cilinderkop,daar deze schuin naar voren overhelt.
ter hoogte van het bougie gat

Ik heb iets dergelijks meemaakt bij een hoosbui jatren terug met een gsxr 750 oliekoeler.
1 cilinder viel toen uit en kwam weer bij toen het opdroogte/water verdampte.
Maar 1 keer last van gehad dus niet verder gekeken.
 
Al gecontroleerd op vocht in de betreffende carburateur? Slangetje aan 't pikkie, drainen en de benzine daaruit checken op water/vuil.


Bekijk bijlage 1961873
nog niet! morgenmiddag vrij dus zal dan alle eerder genoemde dingen checken, meteen maar een paar bougies vervangen, zal dan ook de desbetreffende carbu checken op vocht, als er vocht is lijkt het mij alleen mogelijk door een lekke aanzuigrubber van luchtfilter naar carbu, anders zouden de andere carbu's en daarna cilinders hier ook last van moeten hebben.
sorry spuit test al gedaan lees ik.


Toch gerichter met een plantenspuit op delen gaan spuiten waar het vermoeden ligt dat het defect daar zit.
zal het dan eigenlijk valse lucht zijn denk je? gerichter spuiten met de plantenspuit zal dan alleen nog kunnen richting luchtfilter lijkt me. zeg nooit nooit maar het lijkt me geen ontsteking probleem vanaf de ontsteking zelf, anders hadden andere cilinders hier ook duidelijk last van moeten hebben.
logisch gezien aan de vootkant van de cilinderkop,daar deze schuin naar voren overhelt.
ter hoogte van het bougie gat

Ik heb iets dergelijks meemaakt bij een hoosbui jatren terug met een gsxr 750 oliekoeler.
1 cilinder viel toen uit en kwam weer bij toen het opdroogte/water verdampte.
Maar 1 keer last van gehad dus niet verder gekeken.
zal morgen alles checken, en even goed de voorkant van het blok checken op kleine gaatjes voor eventuele drainage en deze doorprikken met een draadje ijzer/koper, mocht er dan opeens een zwembad uitkomen hebben we het probleem gevonden ;)


bedankt voor deze info allemaal, mochten er nog meer tips zijn voor mogelijke oorzaken, laat maar weten, heb in ieder geval iets te checken morgen.
 
Vóórdat je de/een bougie er uit draait controleren óf er vocht zit onder in de buis. Evt. met een pomp van een sprayfles en/of perslucht (of met een handfietspomp of zo) er uit blazen. Anders loopt het zo je cilinder in. Is trouwens altijd slim om even schoon te blazen, want ook gruis rolt zo het bougie-gat in op je zuiger.

1704992839718.png

1704992863748.png
 
Laatst bewerkt:
Als de motor op 4 cilinders draait dan met plantenspuit gericht op de onderdelen spuiten van de uitvallende cilinder. Zou beginnen op de desbetreffende bougie dop te richten . Het heeft niks met valse lucht te maken? Dit is een onstekings probleem wat al gezegd is.
 
Bij Suzuki loopt het ontwateringskanaaltje van onderuit het bougiegat naar net boven de uitlaat. Bij Honda mij onbekend. Ik heb ooit eens bij een Suzuki rf900 een rubber flap boven de radiator geplaatst tegen de inkomende regen, dit werkte goed. Later ontdekte ik na een tip op MF het afwaterkanaaltje

grtz,
Cees
 
Bij Suzuki loopt het ontwateringskanaaltje van onderuit het bougiegat naar net boven de uitlaat. Bij Honda mij onbekend. Ik heb ooit eens bij een Suzuki rf900 een rubber flap boven de radiator geplaatst tegen de inkomende regen, dit werkte goed. Later ontdekte ik na een tip op MF het afwaterkanaaltje

grtz,
Cees
Waar zit dit afwaterkanaaltje heb zo het idee dat mijn rf er ook last van heeft of het zijn bevroren carburateurs
 
Zoals ik al schreef zit er een klein gaatje boven de uitlaatflensen in de cilinderkoppen. Kun je doorsteken met een recht gemaakte paperclip. Veel groter is het gaatje ook niet.
Mogelijk kun je het ook met een compresor doorblazen.

grtz,

Cees
 
nog niet! morgenmiddag vrij dus zal dan alle eerder genoemde dingen checken

zal morgen alles checken, heb in ieder geval iets te checken morgen.
En?

Edit: En voor degenen die zich afvragen waar dat gaatje zit: Google eens "spark plug drain holes".
1705747392796.png

Maar niet elke motor heeft dit, en bij een motor mét gaatjes kan zo'n gaatje net weer ergens anders zitten.

En anders wordt het toch de sprayfles methode zoals hierboven of een luchtspuit, fietspomp..
 
Laatst bewerkt:
En?

Edit: En voor degenen die zich afvragen waar dat gaatje zit: Google eens "spark plug drain holes".Bekijk bijlage 1965182
Maar niet elke motor heeft dit, en bij een motor mét gaatjes kan zo'n gaatje net weer ergens anders zitten.

En anders wordt het toch de sprayfles methode zoals hierboven of een luchtspuit, fietspomp..
het duurde allemaal iets langer dan ik dacht, maar we hebben veel gecheckt.
- bougies en de bougiegaten, stond geen water, bougies waren grijsig bruin van kleur.
- carburateurs vlotterbakjes laten leeglopen, zat zeker in de meest rechter carb wat viezigheid wat leek op plastic. alle carbs schoongemaakt en weer gemonteerd.
- luchtfilter gecheckt, de rubbers tussen luchtfilterhuis en carbs zaten niet goed in het luchtfilterhuis bij de carbs aan de rechter kant, waar de cilinder zit die af en toe gek doet. de aansluiting van de rubbers zagen er ook erg droog uit, voor nu met wat vloeibare pakking tussen filterhuis en rubbers gedaan en netjes terug in het filterhuis gedaan. ook leken er wat druppels water te zitten aan de binnenkant van het filterhuis.
-spray test met water aan de kant van de ' defecte' cilinder. dit leverde niks op. cilinder bleef goed functioneren


uiteindelijk de motor in elkaar gezet en rondjes wezen rijden. vriendin melde dat de motor minder lijkt te stotteren bij bepaalde toerentallen, wat zou kunnen omdat de carbs nu zeker geen extra lucht aanzuigen via een opening bij de aanzuigrubbers. ik denk dat de oorzaak bekend is? maar weten het pas zeker als we de motor vd week bij een wasbox even afspuiten.
 
neen, want dat is geen extra lucht, maar gewoon ongezuiverde lucht die deel uitmaakt van eenzelfde hoeveelheid aangezogen lucht.
ja zo klopt het, maar het is toch extra lucht waar deze eigenlijk niet op is afgesteld. daarbij zaten de rubbers van filterhuis naar carbs niet lekker in het luchtfilterhuis, waardoor naast lucht, ook water in de carb kan komen, toch? want bij het helemaal eruithalen van de rubbers zaten er toch wat druppels water in het filterhuis
 
Terug
Bovenaan Onderaan