TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als ik het goed begrijp had je eerste beide headset ingeschakeld toen je Rider inschakelde.
In die situatie zal de Rider de laatste gekoppelde/gebruikte pakken, gok ik. Als je de Rider geen keuze laat, wat je later gedaan hebt, komt het dus wel goed.

Nee, eerst Rider aangezet , daarna:
-Headset 1 aan.
-Headset 1 uit.
-Headset 2 aan.
-Headset 2 uit.
-Headset 1 aan.
-Headset 1 uit.
Enz, enz,.....Volgens mij werkt het...
 
Hoi ik heb eens vraagje een kameraad heeft net een nieuwe 410 gekocht en heeft tijdens 1update telkens een fout melding en dat is een update van flitser in andorra heb die al 3x geprobeerd om te updaten maar blijft de fout geven. iemand idee hoe ik dat kan oplossen. Mvg
 
Nee, eerst Rider aangezet , daarna:
-Headset 1 aan.
-Headset 1 uit.
-Headset 2 aan.
-Headset 2 uit.
-Headset 1 aan.
-Headset 1 uit.
Enz, enz,.....Volgens mij werkt het...

En wat gebeurt als je nu eerst een headset aanzet en dan de Rider?
 
Een paar weken terug werd er verteld dat een geexporteerde BaseCamp track route in MyRouteApp te importeren is als route track, en dat deze (track) dan zou overeenkomen met de oorspronkelijke route.

Als ik echter een GPX track probeer te importeren als route krijg ik een foutmelding "MyRoute-App kon het bestand niet inlezen"

Wat doe ik hier verkeerd ?
Antwoord: Ik moest juist de GPX route importeren als track (en niet andersom)
(Zie mijn test bevindingen een aantal posts verderop)

Edit:
Dit was om in MyRoute-App te kijken of de in BaseCamp gemaakte route ook voor de Rider 400 geschikt is.
Heb nu gewoon de BaseCamp GPX track als track ingeladen in MyRoute-App.
En ook de GPX route als route.
Als ik deze nu vergelijk tussen de Here en de TomTom kaart, en de track dus ook zichtbaar toon gelijktijdig met de route, zie ik dat de GPX track overeenkomt met de oorspronkelijke BaseCamp route en -track. Waar de route zelf wel wat afwijkingen laat zien.
(Ofwel een track importeren blijft meer intact dan een route)
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, en dat is het mooie van MRA, je kan de originele track ook zichtbaar maken en daarme de route voor elke kaart optimaliseren.
 
Als ik echter een GPX track probeer te importeren als route krijg ik een foutmelding "MyRoute-App kon het bestand niet inlezen"

Advies: bij uploaden altijd kiezen voor uploaden als track, niet als route. Die foutmelding komt, in mijn ervaring, voor bij uploaden als route.
 
Een paar weken terug werd er verteld dat een geexporteerde BaseCamp track in MyRouteApp te importeren is als route, en dat deze (route) dan zou overeenkomen met de oorspronkelijke track.

Als ik echter een GPX track probeer te importeren als route krijg ik een foutmelding "MyRoute-App kon het bestand niet inlezen"

Wat doe ik hier verkeerd ?

Edit:
Dit was om in MyRoute-App te kijken of de in BaseCamp gemaakte route ook voor de Rider 400 geschikt is.
Heb nu gewoon de BaseCamp GPX track als track ingeladen in MyRoute-App.
En ook de GPX route als route.
Als ik deze nu vergelijk tussen de Here en de TomTom kaart, en de track dus ook zichtbaar toon gelijktijdig met de route, zie ik dat de GPX track overeenkomt met de oorspronkelijke BaseCamp route en -track. Waar de route zelf wel wat afwijkingen laat zien.
(Ofwel een track importeren blijft meer intact dan een route)

Routes uit basecamp zijn vrijwel altijd alleen maar geschikt voor Garmin units waar precies dezelfde kaart opstaat. Basecamp heeft veel te veel verschillende bereken methoden waardoor herberekenen vrijwel altijd route afwijkingen geeft (zeker omdat veel gebruikers zich niet bewust zijn van al die opties). MRA is uitstekend voor de "keep it simple stupid" methode. Als je die methode gebruikt dan heb je zelfs op oude GPS toestellen met oude kaarten routes die maar weinig van elkaar afwijken.
 
Routes uit basecamp zijn vrijwel altijd alleen maar geschikt voor Garmin units waar precies dezelfde kaart opstaat.

Dat is al lang niet meer zo. Ook met routes ligt dat al sinds de zumo550 een stuk genuanceerder. Maar het is waar dat daar voortdurend problemen mee zijn. De oplossing is werken met een track. En als we dat allemaal doen wordt het leven een stuk eenvoudiger, ongeacht met welke routepogramma we werken.

Zie in dat kader de video's voor zowel garmin als TomTom op De MrGPS methode: standaard voor routeuitwisseling — MrGPS
 
Dat is al lang niet meer zo. Ook met routes ligt dat al sinds de zumo550 een stuk genuanceerder. Maar het is waar dat daar voortdurend problemen mee zijn. De oplossing is werken met een track. En als we dat allemaal doen wordt het leven een stuk eenvoudiger, ongeacht met welke routepogramma we werken.

Zie in dat kader de video's voor zowel garmin als TomTom op De MrGPS methode: standaard voor routeuitwisseling — MrGPS

Tracks gebruiken om routes uit te wisselen lijkt me nogal symptoom bestrijding. Alleen de rider 4xx kan daar goed mee om gaan, de rest is dramatisch. MRA geeft je de mogelijkheid om te controleren of de "keep it simple stupid" methode inderdaad op verschillende kaarten de zelfde route geeft. Dat is mooi, omdat het dan vrijwel niet meer uitmaakt in welk route format je de route opslaat.

Tracks laden in een rider 4xx is goed geregeld, maar andere apparaten kunnen het niet of het is nodeloos veel werk.
 
Laatst bewerkt:
Track uitwisseling is de enige juiste manier.
Anders wordt als 'aanbieder' knettergek.
 
Tracks laden in een rider 4xx is goed geregeld, maar andere apparaten kunnen het niet of het is nodeloos veel werk.

In de Basis wel.
Het is al weer een hele tijd geleden dat ik een track vanuit Basecamp direct in mijn Rider geladen heb maar in het verleden leidde tracks die niet gemaakt/gecontroleerd waren op een TomTom kaart regelmatig tot uitstapjes in zijwegen.

Ik heb wel sterk de indruk dat TomTom ook aan de track import gesleuteld heeft de afgelopen paar jaar. Ik heb nu veel minder problemen dan ruim een jaar geleden (stippelwegen daar gelaten).
 
Alleen de rider 4xx kan daar goed mee om gaan, de rest is dramatisch..

Da's beslist onjuist.

Al ruim voordat TT met de Rider 400 kwam was ik voor Garmins onderlang pleitbezorger voor gebruik va de track als routebasis. Ik heb zelfs een donkerbruin vermoeden dat TT daar beter naar geluisterd heeft dan Garmin. ;)

Bij de Garmin moet je als gebruiker echter even aan wat randvoorwaarden voldoen; zoals omschreven in de aparte video's voor de tweede cq derde generatie Garmin. Bij de TT is dat logischer en intuïtiever.

Terzijde: ook de Rider V kan, technisch gezien, trackimport aan. Maar begin daar niet aan, want dat werkte écht niet goed. Dat technische verschil maakt ook dat ik over de Rider V altijd heel kritisch was maar over de Rider 4xx juist heel enthousiast.
 
Na aanleiding van jullie discussie wat testjes gedaan en iets grappigs ontdekt wat ik in ieder geval nog niet wist.

Ik begrijp MrTenCats zijn probleem met (oude) routes waar je geen track van hebt. Zodra je die in MRA bekijkt is op basis van de routepunten een route berekend die waarschijnlijk niet meer met het origineel overeenkomt. Het probleem is dat je in MRA nu niet zichtbaar kunt maken waar de afwijkingen zitten zodat je de MRA berekende route daarop kunt aanpassen. De oude routes eerst in BaseCamp inlezen en er een track van maken en die weer uploaden naar MRA vind ik in deze geen optie. Het sterke van MRA is in mijn ogen dat ik alleen maar een device met internettoegang en een browser nodig heb om met mijn routes aan de gang te kunnen gaan. Dat kan ook een hotel pc zijn of een even geleende laptop of tablet zonder dat daar een hele installatie van BaseCamp op moet staat.

Athome, jou suggestie om eerst van de net in MRA ge-importeerde route (voor openen) een kopie te maken zodat je die als "onderlegger" kunt gebruiken bij de route werkt niet. Dit getest maar als ik de kopie route dan als extra route laad is dat net als het origineel al een herberekende route dus komt die ook niet meer overeen het het origineel.

Wat dan? Ik heb toen het volgende geprobeerd. Uit BaseCamp een route (geen track!!!) ge-exporteert als gpx bestand. Zie dit als mijn routebestand die ik van een (Zumo) vriend gekregen heb, van internet heb gedownload of een route die al 5 jaar in mijn route archief zit.

Dit bestand in MRA met de optie Routebestand importeren ge-importeert en daar geopend. De route vergeleken met het origineel in BaseCamp en zoals verwacht hebben we daar enkele afwijkingen in de route met het BaseCamp origineel.

Nu heb ik datzelfde route gpx bestand nogmaals ge-importeert in MRA maar nu met de optie Trackbestand importeren en wat scherts mijn verbazing, ik krijg keurig de originele route als track te zien 1 op 1 gelijk met de originele route in BaseCamp. Deze is dus als onderlegger te gebruiken.

Wat gebeurd hier? Ik heb uit BaseCamp een route ge-exporteerd geen track!! Deze geëxporteerde route een keer met Routebestand importeren en een keer met Trackbestand importeren in MRA binnen gehaald. Worden hier de Garmin vormingspunten als Trackpunten gebruikt of zit er sowieso een track verborgen in het gpx bestand als je een route uit BaseCamp exporteert?

Hoe dan ook, wel mooi als het zo werkt.

Hieronder in zwart de berekende route in MRA en in rood als "onderlegger" de track die 100% overeen komt met wat ik in BaseCamp zie.
Lokatie van het originele bericht: Nosmo King in "TOMTOM RIDER 40, 400, 410 (DEEL 4)"

BaseCamp route versus BaseCamp track voor gebruik in MyRouteApp.

We waren er al achter gekomen dat een normale BaseCamp GPX route in MyRouteApp te importeren is als Track.
MyRouteApp leest de in de BaseCamp route aanwezige vormingspunten in alsof het trackpunten zijn.

Nu heb ik daar eens wat beter naar gekeken en feitelijk zou je die vormingspunten inderdaad als route trackpunten kunnen zien.

Ik heb in BaseCamp een route gemaakt van 200 km welke 34 routepunten bevat (ca 5 stuks hard, de rest zacht gemaakt.)
(Edit: BaseCamp route samenvatting vermeldt 167 punten, terwijl er maar 34 routepunten in zitten. Lekker verwarrend allemaal)
Ik heb de route ook met BaseCamp omgezet naar een track (spoor) en die bevat ruim 3000 trackpunten.

Als ik de BaseCamp route exporteer en open met een text-editor valt me op dat er ook een zeer groot aantal "vormingspunten" in de route staan.
Zo op het oog ook duizenden. Dit terwijl deze route maar 28 shaping points blijkt te bevatten. (Wat me opvalt is dat een shaping point telkens bij een nieuwe straat begint, incl vermelding van de straatnaam, maar de preciese reden van een shaping point is me onbekend. (Ik heb sowiso toch wel meer dan 28 straten in de route zitten lijkt me. (Maar misschien verandert alles bij elkaar maar 28x van straatnaam. Immers een Landesstrasse kan over een grote lengte dezelfde straatnaam/nummer hebben.)

De in een GPX route in grote getale aanwezige vormingspunten zijn er welhaast evenveel, zoniet exact evenveel (zoals ik tel) als het aantal trackpunten van dezelfde route, nadat je die hebt omgezet naar een track.
Sterker nog..., deze punten blijken bij nadere beschouwing ook dezelfde gps coordinaten te hebben. (Alleen in de route staan wat extra gps coordinaten in het begin)
Er zijn dus ongeveer evenveel trackpunten in een track als vormingspunten in een route.
Gelukkig kan MyRouteApp de vormingspunten als trackpunten inlezen/interpreteren, anders konden we niet van deze mogelijkheid gebruik maken.

Dus voor degenen die een (BaseCamp) GPX route krijgen van vrienden of internet, zonder dat ze een track hebben kunnen ze deze route toch als track importeren in MyRouteApp, gelijk blijvend aan het origineel.
Dit om als track onderlegger te gebruiken om de afwijkingen te vinden van de ook direct in MyRouteApp geïmporteerde route. Of om deze "track" door MyRouteApp te laten omzetten naar een route (waarbij je zelf het aantal te gebruiken routepunten moet opgeven, die je dan overigens wel allemaal moet controleren want ze staan nogal eens midden op kruispunten of rotondes)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in BaseCamp een route gemaakt van 200 km welke 167 routepunten bevat (ca 5 stuks hard, de rest zacht gemaakt.

Kleine tip:
Je kunt het effect heel eenvoudig 'hard' maken:

Maak maar eens een route van Amsterdam naar Enschede in Basecamp met profiel motorfiets (= standaard: snelwegen vermijden). Die route zal dus niet over de snelweg gaan. Sla die op als gpx (zonder eerst naar track te converteren).

Importeer 'm in MRA las route. Resultaat: alleen start en eindpunt worden gebruikt => route loopt over de snelweg.
Importeer 'm als track => route is gelijk aan origineel.
 
Nog een opmerking over MyRoute-App.

Het lijkt dat het verkeers routerings gedrag van MRA nogal dynamisch is, rekening houdende met de actuele verkeers informatie.
Had gisteravond een route gemaakt in BaseCamp en daarna nagelopen in MyRouteApp.
Waar BaseCamp bij een kleine splitsing de voorkeur gaf om rechtsaf te slaan (en ik dit ook zo geëxporteerd had als route), bleek na import van de route in MyRouteApp, MyRouteApp op dezelfde splitsing bij de Here kaart een voorkeur te hebben om linksaf te slaan. Na overschakelen naar de TomTom kaart werd ook in MRA voor rechtsaf gekozen.
Dit was vanavond nog steeds zo, echter geeft de TomTom kaart nu sinds een half uur ook de voorkeur om bij die splitsing linksaf te slaan.
Waarschijnlijk houdt TomTom rekening met de verkeersdrukte.

Het feit dat de Here kaart in MRA een andere route kiest dan de Garmin/Here kaart in BaseCamp is jammer en dient opgevangen te worden met het op de juiste locaties plaatsen van (extra) routepunten.
 
Ik krijg het niet voor elkaar een route te importeren met mijn rider 400. Ik had een aantal routes gedownload via tourenfahrer en deze eerst via tyre proberen te kopieren naar de rider, maar geen resultaat. Daarna de routes geimporteerd in mydrive, ervan uitgaande dat deze dan net als bestemmingen gesynchroniseerd zouden worden met de rider, maar ook hier geen resultaat (rider geeft aan verbinding met mydrive te hebben). Toen de gedownloade route via usb rechtstreeks naar de rider gekopieerd, daar kon ik ze daarna wel vinden, maar foutmelding bij importeren. Daarna de geimporteerde routes in mydrive geexporteerd als gpx en die via usb naar de rider gekopieerd, maar wederom een foutmelding bij importeren.

Als ik via mydrive een plaats toevoeg wordt deze wel direct gesynchroniseerd met de rider.
Als ik in mydrive een route maak wordt deze niet gesynchroniseerd met de rider.

Waar ga ik de mist in? De rider is voorzien van de laatste updates.
 
Volgens mij moet er n menu tevoorschijn komen als je in mydrive op de route klikt en kies je "verzend naar systeem"

Dacht ik....pas dan zet hij m in the cloud
 
Maandag de eerste keer een GPX route met de TomTom gereden. De route begon ongeveer 150 KM verderop. Dit was één van de standaard routes die op de TomTom stonden. Na de route geladen te hebben, had ik netjes op "Rijden" getikt en werd er netjes genavigeerd. Echter toen ik bij het beginpunt? was, was er geen route meer. Kortom, na het inladen werd er een route naar de daadwerkelijke route gemaakt, maar de originele route "vergeten". Is dit gebruikelijk?

Tevens is het vervelend dat het geluid vaak erg vervormd is. Dit is erg random, kan best zijn dat duidelijk te horen is: "na 100 meter rechtsaf" maar vervolgens enorm vervormd: "na 50 meter rechtsaf". Muziek via dezelfde headset heeft nooit proberen. Iemand suggesties hiervoor?
 
Je moet maar eens een tijdje meelezen. Steek je wel wat op.
Beginners onwennigheid waarschijnlijk. Gewoon route opnieuw selecteren, starten en rijden maar...
Bluetooth problemen, ofwel vervorming van gps headset instructies meestal in combinatie met actieve Bluetoorh Thetering vanuit je smartphone.
Is bekend probleem en erg smartphone type afhankelijk. Net zoals (automatische) pairings problemen tussen smartphone en 4xx
 
Maandag de eerste keer een GPX route met de TomTom gereden. De route begon ongeveer 150 KM verderop. Dit was één van de standaard routes die op de TomTom stonden. Na de route geladen te hebben, had ik netjes op "Rijden" getikt en werd er netjes genavigeerd. Echter toen ik bij het beginpunt? was, was er geen route meer. Kortom, na het inladen werd er een route naar de daadwerkelijke route gemaakt, maar de originele route "vergeten". Is dit gebruikelijk?
Heb hetzelfde ervaren de eerste keer toen ik met de 450 ging rijden. Nu laad ik de route, klik dan ergens op de route. Dan zie je een pop up, klik op de drie bolletjes en daar kan je aangeven dat je naar het beginpunt wilt rijden. Bij aankomst ga je dan naadloos over in de eigenlijke route.
Zie ook dit filmpje (zoek de Rider) en vanaf minuut 9 wordt dit besproken:
De MrGPS-methode - voor routeuitwisseling — MrGPS
 
Laatst bewerkt:
Maandag de eerste keer een GPX route met de TomTom gereden. De route begon ongeveer 150 KM verderop. Dit was één van de standaard routes die op de TomTom stonden. Na de route geladen te hebben, had ik netjes op "Rijden" getikt en werd er netjes genavigeerd. Echter toen ik bij het beginpunt? was, was er geen route meer. Kortom, na het inladen werd er een route naar de daadwerkelijke route gemaakt, maar de originele route "vergeten". Is dit gebruikelijk?
Hier heb je wat algemeen leesvoer waar rekening mee te houden en te controleren als nieuwe 4xx rijder: Hervelt in "TOMTOM RIDER 40, 400, 410 (DEEL 4)"
 
Laatst bewerkt:
Zijn er nog ergens inruildeals oid? Heb momenteel nog de rider 5 op m'n motor hangen maar zou best willen upgraden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan