Een motor huren, zou jij het doen?

Even een schopje van dit topic nu 't nieuwe seizoen is aangebroken... Wordt er inmiddels al door meerdere mensen verhuurd hier via Motoshare? En wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb al lang ervaring met mijn auto verhuren via Snappcar. Levert een leuk zakcentje op om 't onderhoud van de auto een beetje mee te kunnen doen. En vaak ook leuke mensen uit de buurt die je dan eens spreekt.

Jullie eerdere negatieve reacties over verhuren herken in trouwens totaal niet in mijn Snappcar ervaring. (zoals de waard is...?). Ik zie mijn auto/motor/fiets als gebruiksvoorwerp, krasje is best. Verhuren moet je niet doen als je er zelf onzeker van wordt, dan is 't je niet waard.
Mijn huurders zijn overigens eigenlijk altijd juist erg bewuste bestuurders die goed doorhebben dat ze een auto van iemand hebben geleend en dat graag goed geregeld willen hebben door er een externe verzekering en pechhulp op te hebben.

Deze week heb ik mijn eerste verhuurafspraak gemaakt voor mijn motor (Honda NTV 650 revere). Verhuurd aan een heropstapper die weer eens relaxed wil rijden om te kijken of hij nog een motor wil hebben. 't Is overigens pas in 't pinksterweekend (maar ik heb dan al andere plannen, dus motor zeker niet nodig).
 
Laatst bewerkt:
een externe verzekering en pechhulp op te hebben.

Dit klinkt interessant.
Heb je voor mij een linkje waar je zo`n verzekering af kan sluiten?

Ik wist dus niet dat je een verzekering op een voertuig af kon sluiten die op iemand anders zijn naam staat.


Ik zie hier wel mogelijkeden in. O-)
 
Dit klinkt interessant.
Heb je voor mij een linkje waar je zo`n verzekering af kan sluiten?

Ik wist dus niet dat je een verzekering op een voertuig af kon sluiten die op iemand anders zijn naam staat.


Ik zie hier wel mogelijkeden in. O-)

Beetje "flauw" van je dat je niet de gehele post in een quote meegenomen hebt van diegene waarvan je de text aanhaalt maar: Leasemaatschappijen doen feitelijk niet veel anders (Operational Lease) :9~
 
Laatst bewerkt:
Beetje "flauw" van je dat je niet de gehele post in een quote meegenomen hebt van diegene waarvan je de text aanhaalt maar: Leasemaatschappijen doen feitelijk niet veel anders (Operational Lease) :9~~

Hoezo "flauw"?

Waar het mij om gaat is om een motor te verhuren voor een paar dagen/weken zonder dat de huurder op mijn verzekering rond rijdt.
Dat is niet te vergelijken met een lease contract.
 
Uh, dat kan je niet als particulier. Maar Snappcar, mywheels en motoshare hebben dat dus geregeld.

Je kan je motor dus aan een vriend verhuren via motoshare en de winst doe je krijgt aan die vriend teruggeven. Of getob aan onbekenden verhuren.
 
Uh, dat kan je niet als particulier. Maar Snappcar, mywheels en motoshare hebben dat dus geregeld.

Je kan je motor dus aan een vriend verhuren via motoshare en de winst doe je krijgt aan die vriend teruggeven. Of getob aan onbekenden verhuren.


Ik zat ff te kijken bij motoshare.
Als je via motoshare een motor huurt kan je een verzekering afsluiten bij ohra.
Nu heb ik daar alle algemene voorwaarde vluchtig doorgenomen maar kan nergens een prijs vinden.
Mijn vraag: hoeveel kost een verzekering per dag bij een waarde van ±2000 van de motor?
 
Korte uitleg: Motoshare is een platform waar je als bezitter je motor kan aanbieden voor verhuur. Je bepaalt als verhuurder welke prijs je per dag wilt verdienen.

Motoshare regelt de verzekering (via ohra) en pechhulp. Daar wordt een bedrag voor gerekend. En dan nog wat extra om inkomsten te krijgen (zij moeten ook eten en investeren).

Als huurder kan je een motor dan dus huren van een particulier. Dan is de motor dus niet via de verzekering van de eigenaar verzekerd, maar via ohra. De verzekering is geen optioneel iets, zit er aan vast. Dus bij pech/ongeval gaat dat niet van de no claim van de eigenaar af omdat die verzekering niet zal worden aangesproken.

Ook is de motor al risk verzekerd (volgens mij wel met een risico van €500 voor de huurder). Dus schade aan de motor zelf en ongevallen door eigen toedoen zijn ook gedekt. Wel zo fijn voor de eigenaar, die dekking heb je normaal niet als je m uitleent.

Om op je vraag terug te komen: je kan niet als particulier je motor en dag voor iemand anders direct bij ohra verzekeren. Dat gaat via motoshare. Als t voor een bekende is, dan kan je evt wel je winst aan die persoon terug geven.
Je kan de kosten trouwens op de site zien als je je motor aanmeldt.
 
Laatst bewerkt:
Verhaaltje uit de Safe tijd: Safe verhuurt een GSXR600 voor een weekend. Ding komt terug, weinig extra km's, spic en span.

Rijden ze hem achterom, rammelt het blok als eentje met 70.000km. Want dat was het na dat weekend ook, het blok was verwisseld...

en dat gebeurd schijnbaar vaker want van een andere zaak ook gehoord die was al gestopt met verhuren door dit soort geintjes.
dus mijn motor gaat echt niet in de verhuur :]
 
Korte uitleg: Motoshare is een platform waar je als bezitter je motor kan aanbieden voor verhuur. Je bepaalt als verhuurder welke prijs je per dag wilt verdienen.

Motoshare regelt de verzekering (via ohra) en pechhulp. Daar wordt een bedrag voor gerekend. En dan nog wat extra om inkomsten te krijgen (zij moeten ook eten en investeren).

Als huurder kan je een motor dan dus huren van een particulier. Dan is de motor dus niet via de verzekering van de eigenaar verzekerd, maar via ohra. De verzekering is geen optioneel iets, zit er aan vast. Dus bij pech/ongeval gaat dat niet van de no claim van de eigenaar af omdat die verzekering niet zal worden aangesproken.

Ook is de motor al risk verzekerd (volgens mij wel met een risico van €500 voor de huurder). Dus schade aan de motor zelf en ongevallen door eigen toedoen zijn ook gedekt. Wel zo fijn voor de eigenaar, die dekking heb je normaal niet als je m uitleent.

Om op je vraag terug te komen: je kan niet als particulier je motor en dag voor iemand anders direct bij ohra verzekeren. Dat gaat via motoshare. Als t voor een bekende is, dan kan je evt wel je winst aan die persoon terug geven.
Je kan de kosten trouwens op de site zien als je je motor aanmeldt.

Ik heb een motor gereserveerd via Motoshare en ga die binnenkort gebruiken voor een tweedaagse rit in België. Zodra ik terug ben zal ik mijn ervaring met dit platform delen.

Normaal ben ik niet altijd fan van alle deeleconomie concepten, maar dit bevalt me wel. Vaak wil men een tweedehands motor kopen, maar kan je die niet huren om hem meerdere dagen te testen. Ook heb je veel meer keuze in motoren. Zowel in het type motor als in de prijs-klasse. Ook kan het soms goedkoper of minder gezeur betekenen als je maar een praat grote ritten per jaar rijd, en daarvoor een toermotor wilt rijden.

Het mooie van Motoshare is dat de verhuurder zelf kan beslissen of hij een verzoek accepteer. Door middel van reviews kan men gelijk zien of je betrouwbaar bent of niet. Dat geldt ook voor verhuurders. Men is vaak ook zuiniger op je motor omdat het persoonlijk bezit is, en niet van een bedrijf. Dit merk ik nu al. Je beseft dat je op de motor van een mede motorrijder rijdt, en niet op een afgetrapte motor van een verhuurbedrijf. Dit betekent meer liefde voor de motor. Natuurlijk is de verhuurder ook goed verzekerd.

Mijn eerste huurverzoek is gelijk geaccepteerd. Ik was een beetje bang dat mensen mij met mijn Marokkaanse naam minder snel zouden accepteren. Maar dat bleek in dit geval niet zo te zijn. Mijn eerste ervaringen zijn dus zeer positief.

Graag zie ook hoe andere mensen het beleefd hebben.
 
Laatst bewerkt:
Het idee motor huren is prima. Ik zou zelf eerder een motor huren, dan mijn eigen brommert verhuren. Heb het weleens overwogen met een auto, ook zo'n product waarvan je weet dat het kapot kan gaan met hoge kosten.
Als ik kijk hoe ik zelf een gehuurd product behandel, wel met respect, maar toch net iets minder voorzichtiger dan mijn eigen spullen.
Ik vraag me gelet op eventuele kosten af of het voordelig is om je spullen te verhuren.

Maar zelf huren, zou ik wel mogelijk overwegen.
 
Met hemelvaart dit jaar 4 dagen een motor gehuurd via motorshare. Was een gemengd genoegen.
Sowieso heb ik het team al aangegeven dat ze de verhuurders een beetje meten opvoeden. Sommige prijzen zijn gewoon obsceen voor de leeftijd van de betreffende motor. Belachelijk. Er zitten behoorlijk wat motoren tussen die de prijzen van commerciële verhuurders naderen. Dat gezegd hebbende, Als ik een motor huurde (inmiddels net zelf weer 1 gekocht) was dat vooral om ff te kunnen rijden. Leeftijd en uiterlijk boeien me dan iets minder. Technische staat en prijs wel.

In dit topic is ook de vergelijking naar snappcar al eens gemaakt. Die hebben eht allemaal iets beter/soepeler voor elkaar. Daar check je online in terwijl je hier nog loopt te klooien met printjes.

De motor die ik huurde was niet heel duur. Wat ik me vooraf niet heb gerealiseerd is dat je van particulieren aangepaste motoren kunt krijgen. Zo ook deze. Starten maakte een kabaal alsof de wereld verging. Was lekker, 4 dagen op de camping -O-
Starten op zich was ook een belevenis, want dat kostte de nodige moeite. Dat soort dingen zijn niet leuk, zeker niet als je midden in een stadscentrum op een terrasje even wat eet en dan weer opstapt. Dat wil je niet als je een motor huurt. Net zoals dat een knipperlicht gewoon niet blijkt te functioneren. Heb ik laten repareren en zonder mankeren teruggekregen, maar het hoort niet bij het 'gemak' van huren.

Heel belangrijk bij die oudere fietsen: schrijf élk deukje en krasje op bij de schade. Wat je niet opschrijft kan later ineens 'niet meer herinnerd dat het er al zat' worden. Had dat ook, en ook daar kwamen wij gelukkig prima uit, maar er zullen ook situaties zijn waarin het op een conflict kan uitlopen.

Samenvattend:
positief:
- Het ís mogelijk goedkoop te huren.
- Redelijk wat keus inmiddels.
- min. 200km vrij
- Is niet heel ingewikkeld
- verzekering e.d. is geregeld

minder positief:
- Bizarre prijzen voor soms ouwe lijken
- Staat van onderhoud is geen controle op naar mijn idee.
- Omslachtige manier van administratie afhandelen (allemaal losse vellen papier).
- Je weet vooraf niet met wat voor iemand je te maken hebt (is bij commerciële verhuurder natuurlijk ook, maar daarvan verwacht je een enigzins professionele en klantgerichte attitude).
 
Als ik kijk hoe ik zelf een gehuurd product behandel, wel met respect, maar toch net iets minder voorzichtiger dan mijn eigen spullen.

Typisch, bij mij is het precies andersom. Probeer ik me kids ook aan te leren, om op de spullen van een ander nóg zuiniger te zijn dan op hun eigen spullen.



Nou is dat niet zo héél zuinig, dat dan weer wel -O-
 
De mensen die Bizarre huurprijzen vragen zullen hun motor dan ook veel minder verhuren.

ik heb zelf mijn motor nu 2x verhuurd via Motorshare en het is mij tot nu toe goed bevallen.

Ik heb toen ik de aanvraag binnen kreeg de huurder eerst eventjes gescreend via Google en Fb.
Verder is het nu nog een beetje onhandig met al het papier werk, Het zou idd erg handig zijn als ze net zoiets als snapcar gaan maken kwa App.

En je bepaalt dus zelf aan wie je de motor verhuurd.
 
Het idee motor huren is prima. Ik zou zelf eerder een motor huren, dan mijn eigen brommert verhuren. Heb het weleens overwogen met een auto, ook zo'n product waarvan je weet dat het kapot kan gaan met hoge kosten.
Als ik kijk hoe ik zelf een gehuurd product behandel, wel met respect, maar toch net iets minder voorzichtiger dan mijn eigen spullen.
Ik vraag me gelet op eventuele kosten af of het voordelig is om je spullen te verhuren.

Maar zelf huren, zou ik wel mogelijk overwegen.


Dan zullen de mensen die dit lezen jou iig geen motor verhuren.

Ik heb ook altijd geleerd dat je zuinig moet zijn op spullen van anderen.
 
Ik denk dat het een belangrijk verschil is dat je van particulieren huurt en niet van 'n bedrijf dat een motor als 'n post op de begroting ziet.
 
Vorig weekend voor het eerst een motor gehuurd via Motoshare.
Het was een verhuurder die vrij vaak verhuurde, dus alles ging vrij soepel.
Goed geprijsd en goed onderhouden motor.

Het was een kwestie van langskomen. De checklist doornemen, tekenen, starten en rijden. Bij terugkomst was het weer checklist doornemen, tekenen en weer naar huis. Zou het zo nog een keer doen. Mijn eerste ervaring met Motoshare is dus zeer goed te noemen. Ik denk dat als je een huurder met veel goede reviews kiest, dat er dan geen gekke dingen gebeuren.
 
Vorig weekend voor het eerst een motor gehuurd via Motoshare.
Het was een verhuurder die vrij vaak verhuurde, dus alles ging vrij soepel.
Goed geprijsd en goed onderhouden motor.

Het was een kwestie van langskomen. De checklist doornemen, tekenen, starten en rijden. Bij terugkomst was het weer checklist doornemen, tekenen en weer naar huis. Zou het zo nog een keer doen. Mijn eerste ervaring met Motoshare is dus zeer goed te noemen. Ik denk dat als je een huurder met veel goede reviews kiest, dat er dan geen gekke dingen gebeuren.


Precies zo denk ik er ook over.

Ik heb nu in totaal 3 keer mijn motor verhuurd, En het gaat allemaal erg soepel.
En je kiest zelf of je de motor wel of de niet verhuurd aan de aanvrager.

Dus als iemand een leuke en goed onderhouden Versys 650 willen huren voor een dagje of meerdere dagen.

Zie hier de link: Profiel van Michiel - MotoShare
 
Hoe zit het eigenlijk met de inkomsten als verhuurder, ik neem aan dat je die moet opgeven aan de belastingdienst, onder de noemer 'inkomsten uit derden'?
 
Als t een laag bedrag is of bedrijfsmatig hoeft dat niet. De regels daarover zijn nog niet erg duidelijk overigens.

De regels zijn toch vrij duidelijk, zie: Ik verhuur een auto tegen een vergoeding die hoger is dan mijn kosten

Komt er op neer dat als je de motor vooral zelf gebruikt je geen belasting hoeft te betalen. Is dat niet zo dan moet je de waarde van de motor als vermogen opgeven en betaal je geen belasting over de vergoeding.

Tenzij je heel actief gaat promoten om de motor te verhuren, dan zijn het gewoon inkomsten.
 
Duidelijke taal. Opgeven dus (wat niemand zal doen). Promoten op een website hoort daar ook bij.


Nou nee dus. Duidelijke taal; je hoeft het dus niet op te geven:

Verricht u geen speciale werkzaamheden voor de verhuur?

Is het uw eigen auto en biedt u deze auto voor verhuur alleen maar aan via websites of apps? En doet u verder niets speciaals om een hogere verhuuropbrengst te krijgen? Dan geldt het volgende:

Gebruikt u uw auto vooral privé?
Dan is uw auto meer bedoeld voor persoonlijk gebruik dan voor verhuur. U hoeft dan geen belasting te betalen over de vergoeding. De waarde van uw auto op 1 januari hoeft u niet aan te geven in box 3 als vermogen.


(Mits je dus je motor prive gebruikt, nou dat lijkt me niet zo moeilijk)
 
Laatst bewerkt:
Misschien titel veranderen in :
Een motor VERhuren, zou jij het doen?


Zit er sterk over na te denken om het eens te doen.
Mijn XS650 ben ik aan het verbouwen, maar soms kriebelt het enorm!
Om dan "even" voor een paar tientjes bij iemand voor een dag een motor te kunnen pakken is natuurlijk ideaal t.o.v. professionele verhuurbedrijven.
 
Dat is idd duidelijk. Was paar jaar geleden nog niet.

Ik heb mijn motor nu 3x verhuurd. Ook gewoon wel leuk om met die mensen te babbelen :-).

Motoshare is nog wel startup en technisch nog niet volmaakt. Maar degene die t allemaal regelt is goed bereikbaar en behulpzaam, dat scheelt veel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan