Een motor huren, zou jij het doen?

Ik heb mijn motor nu twee keer verhuurd via Motoshare. Voor de eerste keer was ik redelijk zenuwachtig, omdat je toch je eigen motor verhuurd en niet goed weet wat je kunt verwachten. Uiteindelijk is het beide keren prima bevallen. Het grote voordeel is dat je zelf kunt bepalen aan wie je de motor uitleent, en je redelijk wat achtergrond informatie krijgt (rijbewijs is geverifieerd, je kunt het facebook profiel bezoeken, je ziet wat voor rij-ervaring mensen hebben).

De twee huurders waren vriendelijke, nette mensen die zelf geen motor hadden maar graag een weekendje met vrienden wilden rijden, of op zoek waren naar een motor en verschillende modellen wilden proberen. Beide keren de motor volgetankt en gewassen terug gekregen, wat mij laat zien dat mensen er goed mee om gaan. Daarnaast lijkt het mij lastiger om een motor af te trappen dan een auto - op een motor loop je veel meer het risico dat je er zelf iets aan over houdt.

Mijn motor is nu 7 jaar oud, en valt een beetje in de tussen-categorie: niet nieuw maar ook niet oud. Ik gebruik mijn motor te weinig sinds ik een baby heb, maar wil deze niet verkopen. Voor mij is verhuren een ideale oplossing omdat de inkomsten van het verhuren gebruikt kunnen worden voor de lasten van de motor (onderhoud, verzekering, etc).

Qua verzekering, pech en eventuele boetes is het allemaal goed geregeld: er worden geen kosten verhaald op de verhuurder. Een boete wordt via een incasso op de verhuurder verhaald, indien dit niet lukt dan betaalt Motoshare de boete. En in het geval dat de boete buiten de Wet Mulder valt (dus bijv meer dan 30 km te hard) dan kan de boete op de naam van de huurder worden verlegd middels de huurovereenkomst.

Je hebt natuurlijk altijd het risico dat mensen misbruik van de situatie maken, dat risico heb je als je iets verhuurt. Doordat je zelf een check kunt doen en vragen kunt stellen kun je zelf al een selectie aan de poort maken. Ik heb beide keren om meer informatie gevraagd om te kijken of iemand serieus was. En ik heb voor de zekerheid een GPS tracker in de motor ingebouwd, zodat ik kan volgen waar de motor is, zodat indien de motor richting het Oostblok verdwijnt ik dit kan zien.

Al met al is het verhuren via Motoshare mij goed bevallen, en ik zal dit dan ook vaker gaan doen in de toekomst.
 
:Y Vandaag via Motoshare voor het eerst gehuurd. Ik ben op vakantie met t gezin in een heel ander deel van t land. Helaas kon mijn motor niet mee. Maar ik wilde wel een dagje rijden!

Via motoshare is t zo geregeld. Ik heb een Buell gehuurd. Van tevoren contact met de eigenaar. Eerst via motoshare. Later via de app. Makkelijk. Ik had namelijk ook geen pak/helm bij me. Hij had die gelukkig wel, en ik mocht een pak, helm, handschoenen, laarzen en rugtas lenen!

Vanmorgen motor opgehaald, na alle standaard checks een bakkie koffie en gaan maar! Ik doe toch voorzichtig omdat het wel iemands prive motor is. Maar dat weerhoud me er niet van bijzonder veel lol te hebben gehad vandaag! :]

En dat voor een goede prijs! Vanavond motor teruggebracht. Even een kort rondje omde motor gelopen en papieren weer getekend. Klaar.

Ik zou een volgende keer weer via motoshare huren als dat zo uitkomt. Het is superleuk eens een andere motor te rijden voor een dag. Ik zou t iedereen aanraden. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan