Het 13e Show je gereedschap Topic Handschoenen aan!

Status
Niet open voor verdere reacties.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.325
10.939
Op reis
Facebook
Het 13e Gereedschapstopic op (bijna) de 13e , we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​
















Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf voor 80cm breedte gekozen had denk meer te maken met het gebruikte materiaal namelijk balkhout en trespa als blad .
Een werkblad kan niet dik genoeg zijn als aan motorblokken werkt .
Dat trespa was een gelukje op mijn werk waar een interieurbouwer een plaat van 6mm dikte liet breken en er een nieuwe voor moest komen .
Uit de resten drie stukken van 80cm bij 120cm kunnen halen, en ja mijn bank is 360cm lang en kom nog plek te kort
 
en trespa als blad .
Een werkblad kan niet dik genoeg zijn als aan motorblokken werkt .
Dat trespa was een gelukje op mijn werk waar een interieurbouwer een plaat van 6mm dikte liet breken en er een nieuwe voor moest komen .

6mm trespa als blad...met verder niks eronder? Als ik op 6mm trespa een motorblok zet buigt dat echt wel door hoor.
 
Dat ligt er maar net aan. Als het grootste wat je er op legt een remklauwtje is zal het wel gaan. Ik vind het persoonlijk veel te ondiep.

Remklauwtje doe ik op de werkbank van 45cm, motorblok op een aangepaste workmate op wieltjes.

Motorfiets opbouwen vanaf de grond, bij gebrek aan een brug.

Dus buiten het feit dat meer ruimte altijd handig is (een brug trouwens ook) ben ik persoonlijk nog niet overtuigt dat een werkblad groter moet zijn dan 60cm.

Maar als je genoeg ruimte heb, waarom niet :t
 
Onder de werkbank moet/wil ik een motorbrug kunnen plaatsen (wanneer ik 'm niet gebruik). Die is 66cm breed. En het lijkt mij niet fijn als de motorbrug net onder de werkbank uitsteekt. Dat is eigenlijk de reden om dan 2 platen te kopen. Maar ik bedenk me net, ik kan ook 1 plaat kopen, op elkaar lijmen/monteren, en de laatste 10cm (tot de muur b.v.) opvullen met planken die ik zaag van het resthout.

Ik heb ook een werkbank met underlayment blad, heerlijk goedkoop. Strook afgezaagd van 60cm, die onder op het frame geschroefd en de tweede (iets bredere) strook erbovenop, van onder geschroefd (niet te zuinig qua aantal schroeven). Voorlangs nog een lat op de rand voor de afwerking.

Als ik het nog eens zou doen zou ik ook een iets smallere strook afzagen voor onder en het blad boven dan 70cm maken o.i.d. Eventueel wat vulhout eronder zoals je zegt, maar vraag me af of dat nodig zou zijn. Achterop de werkbank heb je de dikte niet echt nodig.

Ik heb wel om de meter een kolom op de vloer staan, als er een hefbrug onder moet heb je wel een fikse overspanning en dus een paar stevige balken nodig onder je blad. Of een wegneembare kolom o.i.d.
 
Ik heb ook een werkbank met underlayment blad, heerlijk goedkoop. Strook afgezaagd van 60cm, die onder op het frame geschroefd en de tweede (iets bredere) strook erbovenop, van onder geschroefd (niet te zuinig qua aantal schroeven). Voorlangs nog een lat op de rand voor de afwerking.

Als ik het nog eens zou doen zou ik ook een iets smallere strook afzagen voor onder en het blad boven dan 70cm maken o.i.d. Eventueel wat vulhout eronder zoals je zegt, maar vraag me af of dat nodig zou zijn. Achterop de werkbank heb je de dikte niet echt nodig.

Ik heb wel om de meter een kolom op de vloer staan, als er een hefbrug onder moet heb je wel een fikse overspanning en dus een paar stevige balken nodig onder je blad. Of een wegneembare kolom o.i.d.
Ja, overspanning wordt bijna 2 meter. Ik wil sowieso een ladderframe achtig iets onder het blad maken, en dikke poten gebruiken. Eventueel achter (tegen de muur) een kolom in het midden met een schoor naar de voorkant toe.
Indien nodig knallen we er gewoon nog 2 schoren in, aan de achterkant van het frame :P
 
Iemand ervaring met de gevulde Mannesmann greenline gereedschapswagens van +/- 700,-?
Wil binnenkort weer een crossmotor aanschaffen en wil ik af en toe wat kunnen sleutelen/onderhoud kunnen uitvoeren.

Wat zijn de ervaringen van met de deze gevulde karren / gereedschap?
Doorsparen?
Of goedkopere set (bijv. HBM?) of doorsparen voor duurdere set?
En de meeste webshops bieden 10 jaar garantie op Mannesmann, maar waar kan ik deze nou het beste aanschaffen?
 
Nog een aantal dagen en dan moet ik de knoop doorhakken wat betreft de aanschaf ( of eigenlijk cadeau) van een Accuboormachine.

Nu zag ik vandaag een Worx accuboormachine 20 volt , 4 Ah en 60 Nm of de 50 nm versie met klopboor. 239 euro og 269 euro .

Wie kent het merk ? en is het dan wat of is het niets.


Bvd
 
Worx is gewoon troep en voor beter spul hoef je echt niet meer kwijt te zijn. Hier bijv een blauwe Bosch met dezelfde specs. Garantie kan eventueel gewoon via Bosch NL.
Hier een nog mooiere machine (geen klopfunctie) bij de oosterburen met een metalen kop en grotere accu's. Er zit dan ook een EU stekker aan wat misschien fijner is.

Hier een aardige Makita. Iets kleinere accu's maar wel een mooie machine.
Vergelijk voor de grap die prijs eens met de prul-Makita's in de plaatselijke bouwmarkt.

Ik heb zelf deze. Een beetje de onderkant van de professionele Bosch lijn maar wel lekker veel power en voor huis tuin en keukengebruik vind ik die 2.0 Ah accu's prima.

Als je een accuboor bij de plaatselijke bouwmarkt koopt krijg je echt veel te weinig voor je geld.


Worx ligt in de bouwmarkt, is niet professioneel. Geef iets meer uit en je hebt veel langer lol en kan veel meer met een prof machine. Willekeurig voorbeeld: BHP458RFJ Heavy Duty accu klopboormachine | 18v 30Ah Li-ion - Klusspullen kopen? | BESLIST.nl | Laagste prijs online

Wat in de bouwmarkt ligt is doorgaans pure troep.Bijv Bosch groen voor prijzen waar je op internet voor minder de onderkant van de Bosch blauw lijn kan krijgen. Dat laatste is mijns inziens de doe-het-zelf categorie geworden, de groene lijn wordt alleen gekocht door mensen die echt geen enkel benul hebben van gereedschap.
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank heren voor de reacties.

Makita, Metabo had ik al in gedachten. Dat Bosch ( blauw) toch bij de betere hoort verrast me positief.

De link naar de accuboormachines in duitsland is super . Daar duik ik even in.

Mijn vermoeden dat Worx niet echt goed is wordt in ieder geval bevestigt.

zodra de kogel door de kerk is zal ik hem even showen :)
 
Iemand ervaring met de gevulde Mannesmann greenline gereedschapswagens van +/- 700,-?
Wil binnenkort weer een crossmotor aanschaffen en wil ik af en toe wat kunnen sleutelen/onderhoud kunnen uitvoeren.

Wat zijn de ervaringen van met de deze gevulde karren / gereedschap?
Doorsparen?
Of goedkopere set (bijv. HBM?) of doorsparen voor duurdere set?
En de meeste webshops bieden 10 jaar garantie op Mannesmann, maar waar kan ik deze nou het beste aanschaffen?

Inhoud is wat doppen en ratels en zo dezelfde kwaliteit en afwerking als de befaamde 215 delige Mannesmann "Mammut" gereedschapskoffers waar 50% van MF mee klust ;)

Voordeel van de Greenline wagens is dat het zo'n beetje de goedkoopste wagens zijn waar langdurige garantie en onderdelenvoorziening aan vast zit, en die ook voldoen aan o.a DIN/ISO, TüV - GS eisen.
 
Wat in de bouwmarkt ligt is doorgaans pure troep.

Kan je gelijk in hebben, maar aan de andere kant;

Ik heb jaren geleden een aanbiedingdinges bij een bouwmarkt gekocht voor €30,- met twee accu's. Omdat het zo goedkoop was en ik een flinke verbouwing moest gaan doen gelijk maar twee. De accu's werden wel redelijk snel minder en 1 sneuvelde bij laten vallen. De eerste schroefmachine gaf het na anderhalve verbouwing op en de tweede kon ik met de drie overgebleven accu's (wel steeds korter 'vol') nog eens 1,5 huis mee verbouwen (verbouwen als in van boven tot onder isoleren etc. met heel veel schroefwerk). Viel mij dus alles mee en qua prijs/kwaliteitsverhouding uiteindelijk veel beter dan de Makita die ik nu heb en waar ik ook al twee keer een dure vervangende accu voor heb moeten kopen -O-.

Lang verhaal kort; ligt er ook maar net aan wat je ermee wilt gaan doen en wat je ervan verlangd 'of het wat is'.
Ben trouwens ook heel gelukkig met m'n Gamma-aanbieding-reciprozaag van €35,-. Ligt meestal gewoon in de kast, maar doet ook al jaren wat ik ervan vraag als ik hem eens eruit pak.
 
Vraagje m.b.t. afkortzagen.
Ik twijfel een beetje tussen 2 afkortzagen, namelijk:
-DeWalt DWS774, 216mm zaagblad en 1,4kW
-Metabo KGS254m, 254mm zaagblad en 1,8kW.

Puur op de specs wint de Metabo. Maar, hoe is de kwaliteit van Metabo, en is 1,8kW van Metabo daadwerkelijk meer dan 1,4kW van DeWalt? Het grootste voordeel van de Metabo (voor mij) is het 254mm zaagblad (maximale zaagdiepte 90mm) t.o.v. de DeWalt (62mm). Nu weet ik op dit moment niet of ik daadwerkelijk zo diep ga zagen, maar you never know... Verder heeft de DeWalt weer als voordeel dat de geleiderails 'intern' zijn (de zaagunit zelf schuift over de rails), bij de Metabo zitten de geleiderails aan de zaagunit vast. de DeWalt is dus compacter te gebruiken (b.v. tegen een wand gezet in een schuur/garage). Verder is de DeWalt ook makkelijk te monteren op een los statief met geleiderails.
Als iemand nog andere voorstellen heeft voor afkortzagen met een maximum prijs van €300, dan hoor ik het graag.
 
Ah, als het in de bouwmarkt ligt is het troep. Dat is een mooie simpele ondergrens, die zal ik onthouden.
Is dat nog bouwmarkt specifiek of geldt dat voor alle bouwmarkten?


Het spul van bv Makita dat in de bouwmarkt ligt, betreft meestal verouderde modellen, of lichte budget modellen. Wat ik van bv Worx in handen heb gehad, voelt redelijk stevig, maar bij gebruik valt het door de mand. Accu's zijn meestal met beperkt aantal ah.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan